بعضی ضوابط شهرسازی در محدوده مسجد آقابزرگ نیازمند بازبینی است

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: بعضی ضوابط شهرسازی در منطقه بافت‌ تاریخی مسجد آقابزرگ نیازمند بازبینی است.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در محدوده بافت تاریخی مسجد آقابزرگ شهرکرد امنیت کافی وجود ندارد، اظهار کرد: این مجموعه در مکانی ناپیدا و نامشخص قرار دارد، اما اگر فضای دسترسی مناسب به آن ایجاد شود، به طور قطع امنیت آن تأمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه گاهی تردد گشت‌های سیار امنیت این منطقه را افزایش می‌دهد، افزود: تأمین روشنایی مناسب در محدوده این بافت تاریخی در افزایش امنیت شهروندان و گردشگران اثرگذار است و با استفاده از الگوهای مناسب روشنایی می‌توان زمینه هدایت گردشگران به مجموعه‌های تاریخی را فراهم کرد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با بیان اینکه بر اساس یک قاعده کلی ایجاد تنوع و مطلوبیت در جریان رفت و آمد مسیر پیاده، به ایجاد جذابیت کمک می‌کند، تاکید کرد: بالا بردن سطح کیفی فضای محیطی از طریق باز کردن فضاهای جدید به سمت این مجموعه تاریخی بر رونق‌بخشی آن اثرگذار است.

کریمی تصریح کرد: بعضی ضوابط شهرسازی در این منطقه از بافت تاریخی نیازمند بازبینی است، ساخت‌وسازها در این محدوده باید هماهنگ با ارزش‌های تاریخی بناها باشد تا نزدیک آن بناهای بلندمرتبه ساخته نشود.

وی گفت: می‌توان برای این بنای تاریخی بعضی کاربری‌های جدید نیز تعریف کرد که به احیای هویت عملکردی بنا از طریق تزریق کاربری‌های فرهنگی آموزشی نیز منجر می‌شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تعریف یک کاربری خاص موجب می‌شود افراد زیادی به سراغ مجموعه تاریخی نروند، تاکید کرد: در کلان‌شهر یزد برای حمام‌های تاریخی کاربری رستوران نیز تعریف شده است که باعث می‌شود شهروندان بیشتری به آنجا بروند و شرایط بهتری برای ادامه حیات فضاهای فرهنگی فراهم شود.

کریمی گفت: وجه تمایز شهرها با هم در عناصر هویت‌بخش، بافت‌ها و بناهای ارزشمند تاریخی است که موجب ایجاد حس تعلق مکانی شهروندان می‌شود، زیرا در بافت‌های کهن شهری، تاریخچه زندگی نیاکان و گذشتگان دیده می‌شود.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد افزود: همزمان با رشد شتابان شهرنشینی، گسترش شهرها، افزایش استفاده از خودرو در این سکونتگاه‌های انسانی و ایجاد فضای خیابان برای رفت و آمد وسایل نقلیه، شهرها به شکل نابسامان گسترش یافت و همین امر موجب شد بافت‌های قدیمی گذشته در معرض خطر قرار گیرد.

کد خبر 635293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.