حادثه شکستن یخ تالاب چغاخور چه بود؟

 برودت منفی ۲۰ درجه در آخرین روز دی‌ماه چهارمحال‌وبختیاری باعث یخ‌بندان گسترده در طبیعت شد به گونه‌ای که تالاب‌های مهم و بین‌المللی این استان نیز دچار یخ‌زدگی شد

به گزارش ایمنا،در روزهای سرد زمستان علاوه بر پیست‌های اسکی کوهرنگ و بارده ، تالاب‌های چهارمحال‌وبختیاری نیز مورد استقبال گردشگران و طبیعت دوستان قرار می‌گیرد.سطح یخ‌زدگی تالاب‌ها در این روزها به گونه‌ای نیست که بتوان بر روی آن ایستاد و در این روزهای سرد ممکن است یخ‌ها دچار شکستگی شود و برای گردشگران حادثه‌آفرین باشد.

مدیر آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بروجن از اعزام دو گروه آتش‌نشان برای کمک به گردشگران گرفتار شده در تالاب یخ‌زده چغاخور خبر داد و گفت: در این حادثه پنج گردشگر به دلیل شکستگی یخ تالاب در آب گرفتار شده بودند.

اسماعیل یزدانی افزود: پس از اطلاع‌رسانی این حادثه به آتش‌نشانی بروجن، نیروهای امدادی آتش‌نشان به محل حادثه اعزام شدند و یک نفر از افراد گرفتار در این تالاب را نجات دادند.

وی ادامه داد:فرد گردشگر که در تالاب بین‌المللی چغاخور گرفتار شده بود و یک نفر از نیروهای آتش‌نشانی که به دلیل رفتن داخل آب دچار سرمازدگی شده بودند، به بیمارستان ولیعصر بروجن منتقل شدند.

فرماندار شهرستان بروجن نیز با اشاره به اینکه این حادثه عصر روز جمعه برای گردشگران رخ داد، گفت: در این حادثه پنج نفر از طبیعت‌دوستان و گردشگران بر روی سطح یخ‌زده تالاب بین المللی چغاخور رفتند که قسمتی از این یخ تالاب دچار شکستگی شد و پنج نفر از گردشگران در آب یخ‌زده فرو رفتند.

فتاح کرمی افزود: با تلاش مردم و با استفاده از طناب چهار نفر از گردشگران تا حضور نیروهای امدادی آتش نشانی و جمعیت هلال‌احمر از آب خارج شدند و یک نفر از گردشگران بر روی تیوپ روی آب معلق ماند که با تلاش نیروهای آتش‌نشان جان این فرد نیز نجات داده شد.

وی از گردشگران و مسافران خواست تا از حضور در مناطق یخ‌زده تالاب‌های شهرستان به خصوص گندمان و چغاخور و همچنین ارتفاعات خودداری کنند.

گفتنی است، تالاب بین‌المللی چغاخور با مساحت ۲ هزار و ۴۳۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری، و در فاصله ۳۶ کیلومتری تالاب بین‌المللی گندمان قرار دارد.

تالاب گندمان با حدود یک‌هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد و این تالاب در زمره ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 635218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.