بهره‌برداری از نرم‌افزار «هویت دختران» در سال جاری/ پیگیری بیمه زنان خانه‌دار هستیم

بهره‌برداری از نرم‌افزار هویت دختران در سال جاری، پذیرش تمام زنان سرپرست خانوار واجد شرایط در بهزیستی، نحوه پذیرش زنان در معرض خشونت در خانه امن، برگزاری همایش بانوی مهر و پیگیری بیمه زنان خانه‌دار در بودجه ۱۴۰۲ را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: توانمندسازی و مدیریت در حوزه زنان و خانواده باید هدفمند و با برنامه‌ریزی صحیح صورت پذیرد، نرم افزار هویت دختران در فضای مجازی راه‌اندازی شده و قرار است در سال جاری از آن بهره‌برداری شود.

انسیه خزعلی با بیان اینکه امسال دو طرح یکی در هفته زن و دیگری در دهه فجر رونمایی می‌شود، اظهار کرد: طرح نخست تولید نرم افزار مرتبط با دختران در پیام رسانه‌ای ملی است که قرار است از آن بهره‌برداری شود.

وی با تاکید بر اینکه نرم افزار هویت دختران برای دختران در فضای مجازی راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: در سال جاری از این نرم افزار بهره‌برداری می‌شود. این برنامه در فضای مجازی به نیازهای متعدد دختران از قبیل ورزش و تندرستی، سلامت و بهداشت، تفریح و اوقات فراغت، علم و زندگی، شناسایی خلاقیت و ابتکار دختران، امور تربیتی و اخلاقی، مهارت‌های ویژه با رویکرد بوم، محیط، جنسیت و بسیاری از دیگر نیازها که به اقتضای شرایط دختران و مزیت‌های ویژه نوجوانان باید به آن‌ها توجه کرد، می‌پردازد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره معیارهای انتخاب بانوان تأثیرگذار در این کنگره، گفت: محورهای شناسایی زنان تأثیرگذار از بین زنان خانه‌دار، شاغل و فعال اجتماعی، معطوف به توانمندی‌هایشان در حوزه‌های فناوری‌های دیجیتال، فضای مجازی، علم و پژوهش، کارآفرینی و اشتغال و عرصه‌های فرهنگی و امور خیریه بوده است.

خزعلی با بیان اینکه هدف از برگزاری این کنگره ملی شناسایی زنان تأثیرگذار در عرصه‌های فردی، اجتماعی و بین‌المللی بود، خاطرنشان کرد: این اقدام از راه‌های مختلف انجام شد، یکی از راه‌های شناسایی و معرفی این زنان، معاونت‌ها و مشاورها و مدیریت‌های بانوان در سراسر کشور بود و راه دیگر سامانه فراگیری بود که در این راستا راه‌اندازی شده است و از طریق این سامانه به شیوه مردمی این زنان تأثیرگذار شناسایی شدند.

۲۶۹ هزار خانوار زن سرپرست تحت پوشش بهزیستی هستند

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور از پذیرش تمام زنان سرپرست خانوار واجد شرایط پشت‌نوبتی این دفتر خبر داد و گفت: تاکنون ۲۶۹ هزار خانوار زن سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند. در سال ۱۴۰۱ تمام زنان سرپرست خانوار واجد شرایط پشت نوبت، پذیرش شده و در حال حاضر زمان انتظار برای متقاضیان به صفر رسیده است.

نرجس اسعدی درباره خانواده‌های دارای فرزند چندقلو، افزود: در حال حاضر تعداد ۳۲ هزار و ۵۰۰ خانواده دارای فرزند دوقلوی نیازمند و تعداد ۳۵۰۰ خانوار دارای فرزند سه قلو و بالاتر تحت پوشش این دفتر هستند.

وی در خصوص پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار، تصریح کرد: به منظور کمک به تأمین مسکن مناسب برای مددجویان مستأجر تحت پوشش، مبلغی به عنوان ودیعه مسکن به آنه‌ها پرداخت می‌شود که در حال حاضر سرانه آن ۲۴ میلیون تومان است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور درباره پرداخت وام‌بلاعوض به عنوان سرمایه شغلی به زنان سرپرست خانوار، تاکید کرد: برنامه آماده‌سازی شغلی مبتنی بر آموزش‌های کاربردی در زمینه ارتقای دانش و مهارت‌های کارآفرینی، کسب و کار و مهارت‌های شغلی است. بر این اساس آن دسته از خدمت‌گیرندگان که شرایط اشتغال را دارا هستند، در مدت زمان محدود از آموزش‌های لازم بهره‌مند شده و آماده حضور در بازار کار می‌شوند.

زنان در معرض «خشونت» چگونه می‌توانند مهمان «خانه امن» شوند؟

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص ضرورت حمایت اجتماعی و توانمندسازی زنان و دخترانی که در معرض آسیب و خشونت قرار دارند، در مورد فعالیت خانه‌های امن، مراکز سلامت و خانه تلاش، اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور با راه‌اندازی خانه امن (۲۰ خانه غیردولتی، هشت خانه دولتی و پنج مرکز کار با مرتکب خشونت)، مراکز سلامت (۲۲ مرکز روزانه و ۳۰ مرکز شبانه‌روزی) و خانه تلاش (۱۴ مرکز روزانه و ۲۷ مرکز شبانه‌روزی) در این مسیر گام برداشته است.

محمدرضا حیدرهایی افزود: از شروع پاندمی کرونا تماس‌های مردم با خط ۱۲۳ درخصوص خشونت‌های خانگی فراوان شد که علل پیش‌بینی شده در این خصوص عبارت از افزایش آگاهی مردم از خدمات اورژانس اجتماعی ۱۲۳، از بین رفتن مشاغل و حضور بیشتر مردان در خانه بود؛ لذا موضوع تاب‌آوری و آگاهی‌بخشی مردم مطرح شد تا بتوانیم توان حل مسئله را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: زنانی که در خانه مورد آزار و خشونت خانگی قرار می‌گیرند و شرایطی برای آنها پیش می‌آید که خودشان و فرزندانشان در محیط خانه امنیت جانی و روانی ندارند و بعد از بیرون از آمدن از خانه هم جایی برای ماندن ندارند می‌توانند وارد خانه امن شوند؛ چراکه معتقد هستیم پدیده خشونت خانگی هر نوع عمل خشونت‌آمیز مبتنی بر جنسیت است که منجر به آسیب جسمی، جنسی و روانی به زنان می‌شود.

حیدرهایی ادامه داد: زنی که همسرش اختلال روانی دارد، معتاد است یا به هر دلیل دیگری وی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و زن احساس می‌کند اگر در خانه بماند جانش در خطر است، می‌تواند مهمان خانه امن شود، اما قبل از آن باید مراحلی را طی کند؛ ابتدا باید با ۱۲۳ یا اورژانس اجتماعی تماس بگیرد و موضوع را اطلاع دهد.

برگزاری ششمین همایش بین‌المللی «بانوی مهر»

مشاور امور بانوان کمیته امداد از برگزاری ششمین همایش بین‌المللی «بانوی مهر» خبر داد و گفت: امسال ششمین همایش بانوی مهر است که با یاد حضرت زهرا (س) و با هدف الگوگیری از آن حضرت، تبیین جایگاه زن مسلمان در نقش‌آفرینی که باید امروز داشته باشد، برگزار خواهد شد. همچنین باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گام دوم را به زیبایی ترسیم کرده‌اند، جایگاه زنان در زمینه‌سازی تمدن نوین اسلامی در حرکتی که در گام دوم باید منجر به تمدن‌سازی شود، یکی از محورها است.

لاله افتخاری اظهار کرد: نقش تقویت و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در جهت دستیابی به اهدافی که در گام دوم است و رسالت زن مسلمان، ارائه الگوهای مادری برای بانوان، آشنایی بیشتر بانوان فرهیخته جهان اسلام با یکدیگر و تبیین نحوه الگوگیری از سیره حضرت زهرا را از دیگر اهداف این همایش است.

وی در خصوص بعد بین‌المللی این همایش تصریح کرد: پنجمین دوره این همایش در شهر قم برگزار شد که زمینه‌سازی برای حضور فرهیختگانی از کشورهای مختلف دنیا شد. باتوجه به اینکه نقش خانواده بیشتر مطرح است، مهمانان فرهیخته حدود ۷۰ نفر هستند که تعدادی از آنها وارد کشور شدند و بیشتر از زنان فرهیخته و از کشورهای مختلف همچون کانادا، آمریکا، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان، کویت و بحرین هستند.

پیگیری بیمه زنان خانه دار در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی از پیگیری مجلس در برنامه هفتم توسعه و همچنین قانون بودجه ۱۴۰۲ برای تخصیص منابع پایدار برای بخشی از جامعه هدف بیمه زنان خانه‌دار که در قوانین آمده است، خبر داد و گفت: در حال حاضر یک‌پنجم جمعیت شاغل کشور را زنان تشکیل می‌دهند که به تبع اشتغال خود، مشمول پوشش‌های بیمه‌ای به‌عنوان بیمه‌شده اصلی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، بخش دیگری از زنان به تبع همسران بیمه‌پرداز خود از بعضی حمایت‌های پوشش بیمه‌ای مانند بیمه درمان و مستمری بازماندگی برخوردار هستند.

فاطمه قاسم‌پور اظهار کرد: بخش دیگری از زنان نیز که ساکن مناطق روستایی و عشایری بوده، می‌توانند در صورت سرپرست خانواربودن تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با صددرصد حمایت دولت قرار گیرند.

وی تصریح کرد: با وجود و تسهیل برخی شرایط جهت پوشش بیمه‌ای زنان از طریق قوانین مربوطه و امکان بیمه‌پردازی آن‌ها به سازمان تأمین اجتماعی در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، همچنان تعداد زنان به‌عنوان بیمه‌شدگان اصلی در صندوق‌های بازنشستگی پایین است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح بیمه زنان خانه‌دار که در سال ۱۳۸۷ از سوی سازمان تأمین اجتماعی اجرا شد نیز با استقبال چندانی از سوی جامعه هدف مواجه نشد. در برنامه هفتم توسعه و همچنین قانون بودجه ۱۴۰۲ منابع پایدار را برای بخشی از جامعه هدف بیمه زنان خانه‌دار که در قوانین آمده است، پیگیر خواهم بود.

کد خبر 634976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.