پاویونی که توجه جهان را به خود جلب کرد

هلسینکی، پایتخت فنلاند، میزبان پاویونی بسیار اعجاب‌انگیز است که با طراحی منحصربه‌فرد، توجه جهان را به خود جلب کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاویون دوسالانه هلسینکی در بندر جنوبی شهر برنده جایزه شاهکار معماری سال ۲۰۲۲ شد و به همین دلیل در لیست سازه‌های شگفت‌انگیز جهان قرار گرفت. این اثر هنری بسیار زیبا که به عنوان ورودی فستیوال هنر دوسالانه پایتخت هلند مورد استفاده قرار گرفته، توسط معماران شرکت فنلاندی Verstas طراحی شده است و عموم مردم می‌توانند به طور رایگان در جزیره والیساری به آن دسترسی پیدا کنند. فضای باز این پاویون بر چشم‌اندازهای آبی اطراف اشراف کامل دارد و حضور در آن، تجربه‌ای وصف‌ناشدنی برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

پاویونی که توجه جهان را به خود جلب کرد

جالب است بدانید که پاویون شگفت‌انگیز پایتخت فنلاند در میان برکه‌هایی بسیار زیبا محصور شده است که پیدایش آن‌ها به عصر یخی بازمی‌گردد که بر اثر حرکت دایره‌ای صخره‌ها به دنبال ذوب شدن یخ شکل گرفتند. معماران علت طراحی پاویون به شکل دایره‌ای را الهام گرفتن از همین برکه‌ها معرفی کرده‌اند تا از این طریق، نوعی هماهنگی چشم‌نواز بین سازه خود و محیط طبیعی اطراف به‌وجود بیاورند.

پاویونی که توجه جهان را به خود جلب کرد

چوب ماده اصلی به‌کار رفته در ساخت شاهکار معماری سال ۲۰۲۲ در هلسینکی است که به طور معمول در سراسر شهر با هدف ترویج پایداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش‌های چوبی مختلف این پاویون به صورت پیش‌ساخته و از طریق کشتی‌ها به ساحل والیساری انتقال داده شد که نوع طراحی آن‌ها قابلیت باز و بسته شدن راحت سازه را فراهم می‌آورد. ارتفاع متفاوت شعاع پاویون هلسینکی، امکان تماشای چشم‌اندازهای دریایی را در زاویه‌های مختلف فراهم می‌آورد، ضمن این‌که زیبایی ظاهری آن را دوچندان می‌کند.

معماران علاوه بر استفاده از چوب برای احداث آن، از سایر عوامل مؤثر بر پایدارسازی پاویون بهره گرفته‌اند. به عنوان مثال در ورودی پاویون از اندازه‌ای بسیار بزرگ برخوردار است که این قابلیت امکان هدایت نور طبیعی را با هدف کاهش استفاده از انرژی به منظور روشن‌سازی فضای داخلی فراهم می‌آورد، ضمن این‌که با هدایت باد نیاز به روشن کردن دستگاه‌های تهویه برای کاهش دمای محیط داخل را به حداقل می‌رساند.

پاویونی که توجه جهان را به خود جلب کرد

کد خبر 634760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.