عناصر هویتی شهرها، زمینه‌ساز بالندگی شهروندان

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: عناصر هویتی شهرها، فضایی را برای رشد و کمال شهروندان به وجود می‌آورد.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، بناهای ارزشمند تاریخی را بهترین نشانه‌های هویت شهری دانست و اظهار کرد: ابنیه تاریخی از بهترین مؤلفه‌های کالبدی برای هویت بخشیدن به شهر و شهروندان است.

وی با بیان اینکه امروزه ایجاد هویت در فضاهای شهری از طریق نمادهای طبیعی و انسانی از مهم‌ترین مباحث برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی است، افزود: عناصر هویتی شهرها، فضایی را برای رشد و کمال شهروندان به وجود می‌آورد و از ضروری‌ترین مؤلفه‌های توسعه پایدار است.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با بیان اینکه مؤلفه‌های تأثیرگذار بر هویت شهری به سه دسته تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: مؤلفه‌های طبیعی به ویژگی‌های جغرافیایی، توپوگرافی و ساختارهای طبیعی مانند رودها، دره‌ها، ساختار طبیعی شهر، تنوع خاک و پوشش گیاهی مربوط است و مؤلفه‌های نقطه‌ای مانند چشمه‌ها، تپه‌ها یا منظره عمومی از این نظر که شهر به لحاظ فرمی که دارد شعاعی، ارگانیک یا شطرنجی باشد، جزو این گروه است.

کریمی با بیان اینکه یکی دیگر از مؤلفه‌های مدیریت هویت شهری مؤلفه‌های انسانی است، اضافه کرد: این شاخص به تبار و نیاکان شهروندان، آداب و رسوم، مذهب و زبان آنان مربوط است.

وی با بیان اینکه مؤلفه‌های مصنوع هویت شهری سومین شاخصه هویت‌بخش شهر است، تصریح کرد: این عنصر هویتی شامل منظر عمومی، عناصر خطی، شاخص‌های خطی-نقطه‌ای و تاریخی-کالبدی، تک بناهای شاخص شهری و به طور کلی شکل شهر، خیابان‌ها، میدان‌ها، دروازه‌ها، بازارها، ساختمان‌های مسکونی و محله‌های قدیمی است.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با بیان اینکه بناهای ارزشمند تاریخی بیانگر اعتقادات و باورهای مشترک یک جامعه شهری است، گفت: تخریب این آثار بخشی از میراث اعتقادی، باورها و اصالت شهر و شهروندان آن را از بین می‌برد؛ لذا این آثار بخشی از میراث جمعی یک جامعه بوده و حفظ آن‌ها بسیار مهم است.

کد خبر 634698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.