چگونه در بورس، مسکن متری خریداری می‌شود؟

با رونق گرفتن عرضه انواع کالاها در بورس، مدیریت شهری تهران اخیرا در صحبت‌های خود به عرضه مسکن در بورس اشاره کرد. با این اقدام، افراد با سرمایه‌های خرد می‌توانند به صورت متری، مسکن خریداری کنند و از عواید آن بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرماه سال جاری بود که داوود حمزه، مدیرعامل شرکت گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری از پذیره‌نویسی اولین صندوق املاک و مستغلات کشور در فرابورس خبر داد.

به گفته وی، هریک از یونیت‌های این صندوق هزار تومان است و روی یک ملک اداری با متراژ مفید حدود ۹۰۰ مترمربع، و عمر نزدیک به ۱۴ سال در خیابان ملاصدرای تهران تأسیس شده است.

مدیرعامل شرکت گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری درباره روند اجاره‌دهی این ساختمان‌ها به «مدیر بهره‌برداری» گفت: ساختمان از سوی مدیر بهره‌برداری برای اجاره دادن و جمع‌آوری وجوه حاصل از اجاره صندوق اقدام می‌کند و وجوه حاصل را پس از کسر هزینه‌های جاری هر سه ماه یک‌بار به حساب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تمام مردم می‌توانند در این پذیره‌نوسی شرکت کنند، خاطرنشان کرد: صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات نوعی سرمایه‌گذاری خرد در حوزه املاک و مستغلات توسط عموم جامعه است و همه کسانی که سجامی هستند، می‌توانند بخشی از یک ملک مسکونی، تجاری یا اداری را در قالب یونیت‌ها خریداری و سرمایه‌گذاری کنند.

اما صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات چیست؟

شاید تاکنون اسم صندوق‌های ریت (REIT: Real Estate Investment Trust) به گوش شما نخورده باشد و این کاملاً طبیعی است؛ این صندوق‌ها (املاک و مستغلات) ابزاری نوین برای تأمین مالی در بورس اوراق بهادار از منظر شهری هستند. علت نگاشتن این یادداشت، اعطای نخستین مجوز به یکی از این صندوق‌ها برای پذیره‌نویسی درخصوص یک ملک اداری ۹۰۰ متری در ملاصدرای تهران بود.

تاکنون انواعی از صندوق‌های زمین و ساختمان و پروژه‌های مختلف را در چند یادداشت بررسی کرده‌ایم؛ اما با رونمایی از ایده جالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریت در تهران و صدور مجوز تأسیس و پذیره‌نویسی به آن‌ها، این ایده به ذهن رسید که می‌توان از این ابزار مهم در راستای رشد و توسعه شهر اصفهان و بهره‌روی بیشتر واحدهای تجاری در شهر اصفهان استفاده کرد.

با رشد شدید قیمت ملک و هزینه بالای خرید آن و رشد بیشتر املاک تجاری و اداری، توان خرید قشر ضعیف جامعه کاهش یافته است. به همین علت، خرید یک ملک تجاری در یک منطقه خوب برای بسیاری از اقشار مردم اصفهان امکان‌ناپذیر و غیرقابل‌دستیابی شده و این واقعیت شرایط اقتصادی کشور است.

اکنون با معرفی ابزاری نوین می‌توان این امکان را فراهم کرد تا ساختار این صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی املاک ساخته شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. برای مثال، یک واحد هزار متری تجاری در یک نقطه بسیار خوب شهر بررسی و قیمت‌گذاری می‌شود و طی فرآیند پذیره‌نویسی عمومی به فروش می‌رسد و مثلاً پنج‌هزار نفر در خرید این واحد شریک می‌شوند.

داشتن این واحدهای صندوق به معنای مالکیت به اندازه سهم‌الشرکه است و در اثر افزایش بهای زمین و ساختمان براساس عرضه و تقاضای انجام‌گرفته در بازار بورس، قیمت این واحدهای صندوق تغییر می‌کند. همچنین دارندگان صندوق دارای پرداختی فصل هستند، به این معنا که ملک در اجاره شخصی یا اشخاصی قرار می‌گیرد و فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند و با پرداخت اجاره به صورت ماهانه یا فصلی، دارندگان صندوق بر حسب میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده، اجاره دریافت می‌کنند.

این روش سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار دو مزیت دارد: نخستین مزیت حفظ اصل سرمایه در مقابل تورم ایجادشده در ساختار شهری و دیگری دریافت سود ماهانه یا فصلی به شکل اجاره ملک براساس سهم‌الشرکه است. همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند روند ساخت‌وسازهای املاک تجاری اداری با وسعت بزرگ را طی این فرآیند تسریع بخشند و شهرداری پس از ساخت و با حفظ سود معقول به‌صورت پذیره‌نویسی واگذار کند و نوعی تأمین مالی کشوری در جهت توسعه بافت تجاری و اداری شهر انجام دهد.

شهرداری تهران هم پیگیر عرضه مسکن در بورس شد

با رونق گرفتن عرضه انواع کالاها در بورس، مدیریت شهری تهران به‌تازگی در سخنان خود به عرضه مسکن در بورس اشاره کرد. با این اقدام، افراد با سرمایه‌های خرد می‌توانند به صورت متری، مسکن خریداری کنند و از عوائد آن بهره‌مند شوند.

علیرضا زاکانی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: دولت سابق معتقد بود باید تهران را گران کرد تا جمعیت از آن خارج شود، درحالی‌که سال ۹۱ در تهران سالیانه حدود ۳۰ هزار پروانه ساختمانی صادر می‌شد و سال گذشته تنها پنج‌هزار و ۴۰۰ پروانه صادر شد.

وی افزود: قرارگاه مسکن سال گذشته با هدف رونق صنعت ساختمان ایجاد شد و هدف‌گذاری ساخت ۱۸۰ هزار واحد در تهران انجام گرفت.

شهردار تهران با بیان اینکه طرح «مسکن متری» را با هدف جذب نقدینگی برای رونق صنعت ساخت و حفظ سرمایه شهروندان راه‌اندازی خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: مردم به‌زودی می‌توانند از بستر «بورس» اقدام به خرید کنند. طی ۱۶ ماه اخیر حتی یک سانتی‌متر تراکم نفروختیم؛ پیشنهاد بودجه ما برای سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان است؛ بودجه امسال ۵۰ همت بود و این اعتبارات به‌طور عمده از طریق مولدسازی و مشارکت تأمین خواهد شد.

کد خبر 634674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.