سال آینده گاز قطع نمی‌شود

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، بیست‌وهشتم دی‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سال آینده گاز قطع نمی‌شود» نوشت: تلاش‌های شبانه‌روزی وزارت نفت دولت سیزدهم برای جبران کم‌کاری به‌جامانده از هشت سال دولت قبل همچنان ادامه دارد؛ ناترازی دست‌کم ۲۰۰ میلیون مترمکعبی روزانه گاز در فصل سرد سال، ذخیره‌سازی اندک گاز، مخازن و چاه‌های با عمر بالا و کمتر توسعه‌یافته و مصرف انرژی به مراتب بالاتر از استانداردهای جهانی در کشور.

بر این موارد، می‌توان تعهدات عقب‌مانده سنواتی در تک‌تک شرکت‌های نفت و گاز، طرح‌های راکد و غیرفعال، خشکسالی و کمبود منابع مالی به‌جا مانده در عمده این شرکت‌ها از سال‌ها قبل و خلاصه طرح‌های نیمه‌تمام بسیاری را نیز افزود که در یک مجموعه، کوله‌باری سنگین را برای دولت سیزدهم به یادگار گذاشته است. هرچند که دولت سیزدهم از روز آغاز به کار بیکار ننشست.

برای نمونه، می‌توان به بهره‌برداری از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پایان امسال توسط وزارت نفت دولت سیزدهم اشاره کرد؛ طرحی که بیش از ۲۰ سال بلاتکلیف مانده و ظرف ۱۶ ماه پیگیری‌های اخیر به نتایج بسیار خوبی رسیده است.

جواد اوجی وزیر نفت گفته است که من و همکارانم پشت میزمان ننشستیم و با تدابیر خوبی که دیده شد، هم در بحث اقدامات کوتاه‌مدت و هم در مورد اقدامات بلندمدت، در آینده شاهد قطعی گاز نخواهیم بود. رفع مشکل قطعی گاز تا سال آینده را می‌توان یکی از اقدامات بسیار مهم وزارت نفت دولت سیزدهم برشمرد؛ ناترازی گازی که از دولت قبل برجا مانده و دولت دوازدهم هم از عهده رفع آن بر نیامده بود.

وزیر نفت با بیان اینکه تولید گاز در کشور بی‌نظیر است، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران ۲.۵ برابر نرم جهانی است و اگر قرار باشد هرچه تولید می‌کنیم را به مصرف رسانیم، مشکلات کنونی ادامه خواهد یافت.

جواد اوجی در گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: بحث بهینه‌سازی از موارد بسیار مهم است. در مورد تولید و عرضه گفتم بحث توسعه میادین، فازهای پارس جنوبی، توسعه میادین مستقل و مشترک گازی را مورد اشاره قرار دادم. باید به این طرف قضیه، یعنی بحث مصرف هم توجه کنیم.

دولت در این مورد برنامه‌های خوبی دارد و پیشنهادهای خوبی از طرف وزارت نفت، هم در دولت و هم در مجلس، هم در بودجه ۱۴۰۲ و هم در برنامه هفتم توسعه ارائه شده است.

وی ادامه داد: با راهکارها و برنامه‌های خوب دولت هم در حوزه خانگی، هم در حوزه صنعت و حمل و نقل و همچنین با کمک مردم مصرف را کنترل خواهیم کرد. وزیر نفت ضمن تشکر و قدردانی از همه همکاران و فعالان حوزه صنعت نفت که به گفته وی نزدیک دو ماه است در حال آماده‌باش به سر می‌برند و پیوسته تلاش کرده‌اند، گفت: به خاطر این تلاش‌ها، هیچ وقفه‌ای در تولید نداشته‌ایم، بلکه حداکثر تولید را انجام دادیم.

وزیر نفت افزود: تولید بی‌نظیری بود و برای اولین بار است که رکورد ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شود. وزیر نفت گفت: امروز تولید گاز خام به عدد ۹۸۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. تولید گاز خروجی از ۲۱ پالایشگاه گازی کشور نیز عدد ۸۴۸ میلیون مترمکعب است.

اوجی افزود: از همین جا به مردم عزیز ایران می‌گویم که با تدابیر خوبی که دیده شده، هم در بحث اقدامات کوتاه‌مدت و هم در مورد اقدامات بلندمدت در آینده شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.

سال آینده گاز قطع نمی‌شود

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سپاه را در خلیج‌فارس ملاقات خواهید کرد!» نوشت: اروپا اگر مرتکب اشتباه تاریخی خود شود و سپاه را تروریستی اعلام کند، درواقع به ایران اعلان جنگ کرده است. ایران البته چهل سال است که حمله و جنگ اروپا را دفع می‌کند و مقاومت کرده است.

سپاه نیز با جنگ ناآشنا نیست و بیشتر از اروپاییان که همه اتحادیه اروپا روی هم با کمک آمریکا از عهده مشق جنگ روس‌ها برنمی‌آیند و مقابل یک «شاهد»، مثل شمع آب می‌شوند و مثل پروانه بال‌بال می‌زنند، جنگ‌کردن می‌داند! اما اگر اروپا مثل حمایت از آشوب در ایران اشتباه دیگری بکند، باید سپاه را در خلیج‌فارس ملاقات کند! خلیج‌فارس البته تنها یک گوشه از جهانی است که اروپاییان ممکن است برای عبور و حضور مجبور باشند از سپاه-که می‌خواهند او را تحریم کنند- اجازه بگیرند!

پیرزن‌ها و پیرمردهایی را هم که از سراسر اروپا با اتوبوس و هواپیما جمع کرده‌اند تا به استراسبورگ برسانند و شعار تحریم سپاه را بدهند، بیشتر به کار مرباپختن و ملحفه‌شستن و تمیزکردن دندان‌های مصنوعی‌شان می‌آیند. اروپا قافیه را باخته است، باید مواظب باشد که ردیف را هم نبازد! تا مگر از برخی ردیف‌ها و فهرست‌ها خارج نشود! سپاه آن‌وقت که همه جهان او را تحریم‌کرده بودند، یک جنگ تمام‌عیار جهانی را هشت‌سال اداره کرد و پیروز میدان شد.

سپاهی را که روزی واردات را برایش تحریم می‌کردید و اکنون صادرات نظامی‌اش را تحریم می‌کنید، بهتر بشناسید! اگر سپاه نبود، پاریس و برلین حالا دست خلیفه مسلمین ابوبکر البغدادی بود!

مردم ایران اروپا را در تحریم دارو و غذا شناختند. تحریم سپاه، اما برای ملت ایران نپذیرفتنی‌تر از دارو و غذاست، چه سپاه غیرت و ناموس مردم ایران است.

اروپا اگر تروریست‌شناس بود، با رشوه‌های سعودی اره‌برقی تغییر مانیفست نمی‌داد! و یمن را هشت‌سال در حلقوم یک رژیم تروریستی رها نمی‌کرد. هرچند یمنی‌ها صاحبان آن سرزمین شگفت‌آور و تنگه باب‌المندب حالا کار را به‌جایی رسانده‌اند که التماس پایان نبرد از سعودی را روی میز دارند. امنیت اروپا را از سپاه دارید. بدانید چه می‌کنید، در غیر این‌صورت باید سپاه را در تنگه‌های راهبردی و عرصه‌های دشوار و در خلیج‌فارس ملاقات کنید!

در پی ناکامی‌های پی درپی برخی کشورهای غربی در تزریق ناآرامی و اغتشاش به درون مرزهای جمهوری اسلامی ایران که با طراحی و پشتیبانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت مالی برخی ارتجاع منطقه‌ای و گروهک‌های تروریستی اجیر شده به عنوان عناصر میدانی رقم خورد، دولت‌های اروپایی و در رأس آن‌ها انگلیس هجمه به نظام جمهوری اسلامی ایران را این بار با طرح مضحک قرار دادن یکی از بازوان مقتدر جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داده‌اند.

سال آینده گاز قطع نمی‌شود

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پروژه انزوا با بازیگران جدید» نوشت: سخنان رئیس جمهور تازه کار کره جنوبی در اولین سفرش به غرب آسیا و امارات علیه ایران اگر چه اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک و روابط دو جانبه و حاکی از بی تجربگی وی است اما نباید از کنار سیر تکرار شونده چنین اظهاراتی به سادگی گذشت اظهاراتی که نشان دهنده تلاش دشمنان برای شتاب بخشیدن به پروژه انزوای ایران با بازیگران جدید است.

با این حال نباید فراموش کرد پازل دشمن برای ایجاد تنش در اطراف ایران و تقویت ایران هراسی که کمترین نتیجه اش انزوای ایران است، در حال تکمیل شدن است و جمهوری اسلامی باید با هوشمندی و تدابیر جدید این نقشه را خنثی کند.

یون سوک یول به‌تازگی و در سفر به امارات در دیدار با نظامیان کره جنوبی که در این کشور مستقر هستند، درحالی که لباس نظامی به تن داشت، در اظهاراتی تنش زا و بی ربط، خطاب به سربازان کشور خود گفت: «شما این جا هستید زیرا امارات ملت برادر ماست و (دفاع از) امنیت ملت برادرمان به اندازه امنیت کره جنوبی مهم است. دشمن و تهدید اصلی برای امارات، ایران است و دشمن ما کره شمالی است… ما در موقعیتی بسیار شبیه امارات هستیم.»

این سخنان چنان خارج از روال‌های دیپلماتیک بین کشورها بود که علاوه بر اعتراض همراه با تعجب وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه کره را هم به مخمصه انداخت و صدای احزاب داخلی این کشور را نیز درآورد به گونه‌ای که احزاب داخلی مخالف دولت کره جنوبی آن را «فاجعه دیپلماتیک» دانسته‌اند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای که بیشتر به نوعی ماله کشی یا ماست مالی کردن سخنان مقام ارشد کشورشان شبیه بود، حرف‌های یون سوک یول را بی ربط به روابط این کشور با ایران دانست و خواستار برداشت نادرست نداشتن از حرف‌های رئیس جمهوری این کشور شد.

کره‌ای ها ادعا کردند که یون سوک یول این حرف‌ها را صرفاً برای تهییج و تشویق سربازان کره جنوبی مطرح کرده است! ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص حرف‌های رئیس‌جمهور کره جنوبی در امارات گفت: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر اطلاع نداشتن از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است البته کره‌ای ها پیش از این هم سعی در دخالت کردن در امور داخلی ایران را داشتند و در جریان ناآرامی‌های داخلی ایران، اظهاراتی خارج از قواعد دیپلماتیک داشتند که با واکنش ایران روبه رو شده بود.

اظهارات سخیف رئیس‌جمهور تازه کار کره جنوبی در حالی است که این کشور بیش از چهار سال است که از پرداخت بدهی ۷ میلیارد دلاری خود بابت خرید میعانات گازی به بهانه تحریم‌های آمریکا امتناع می‌کند.

سال آینده گاز قطع نمی‌شود

کد خبر 634666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.