سیل سبب افزایش آلودگی میکروبی می‌شود

عضو کارگروه سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بلایای طبیعی مانند سیل می‌تواند آلودگی میکروبی آب‌های سطحی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، همچنین شوری و آلودگی آب از دیگر پیامدهای این بلایا محسوب می‌شود.

میلاد احمدی مرزاله در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طبیعت در طول تاریخ چهره خشن خود را با پدیده‌های ویرانگری مانند سیل، آتشفشان، طوفان، گردباد، زمین لرزه و پدیده‌هایی از این دست، نشان داده است. این بلایا و خطرات، بخشی از زندگی بوده و همواره انسان را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد که بین این بلایای طبیعی خسارات جانی و مالی ناشی از سیلاب بیش از سایر سوانح طبیعی است و از طرفی وقوع این پدیده به طور مرتب در حال افزایش و خسارات ناشی از آن با تمام مراقبت‌هایی که انجام می‌شود، بیشتر می‌شود.

عضو کارگروه سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سیل شایع‌ترین بلایای طبیعی در تمام قاره‌ها بوده و میزان مرگ ناشی از سیل بیشترین میزان را بین بلایای طبیعی به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر، سیل خسارت فراوانی به حوزه اقتصاد کشورهای آسیایی وارد کرده و افزایش مهاجرت، افزایش گرسنگی، کاهش رشد اقتصادی، افزایش هزینه‌های سلامتی و افزایش بیماری‌های روانی بسیاری را به همراه داشته است.

احمدی‌مرزاله افزود: بلایای طبیعی مانند سیل می‌تواند آلودگی میکروبی آب‌های سطحی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، همچنین شوری و آلودگی آب از دیگر پیامدهای این بلایا محسوب می‌شود و نخستین توصیه در مواجهه با سیلاب، توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و دستورالعمل‌های منطقه‌ای است، بر اساس تجربیات، بهتر است هنگام آغاز سیل تمام افراد در منزل خود بمانند و بیرون نروند، زیرا خطر بیرون رفتن بیشتر از ماندن در منزل است، البته این در صورتی است که افراد نسبت به استحکام ساختمانی که در آن زندگی می‌کنند یقین حاصل کرده باشند.

وی خاطرنشان کرد: · توصیه می‌شود قبل از وقوع سیل به اندازه کافی غذا، آب و لوازم ضروری بهداشتی در منازل خود نگهداری کنند و برای گذران زندگی از طبقات بالای ساختمان‌ها استفاده کنیم.

عضو کارگروه علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در صورتی که سیل و طوفان بسیار شدید باشد یا احتمال تخریب سقف وجود دارد، توصیه می‌شود از رفتن به قسمت‌های میانی پشت بام و نیز پشت بام‌های شیب دار خودداری شود.

کد خبر 634573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.