نقش هوش مصنوعی در کاهش آتش‌سوزی‌های شهری

گروهی از محققان مجمع جهانی اقتصاد به بررسی نقش هوش مصنوعی در کاهش آتش‌سوزی‌های شهری پرداختند و با نتایج شگفت‌انگیزی مواجه شدند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به دنبال آتش‌سوزی‌های مهیبی که بین جولای و آگوست سال ۲۰۲۱ در مدیترانه غربی در بخش ترکیه و استان اژه یونان افتاد، در مجموع ۱۳۹ هزار و ۵۰۳ هکتار زمین و جنگل سوخت که این رویداد، لطمه‌های جدی به دو کشور وارد کرد. محققان مجمع جهانی اقتصاد به انجام پژوهش‌هایی در این دو منطقه پرداختند و متوجه شدند که فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌تواند به پیش‌بینی احتمال وقوع آتش‌سوزی‌ها کمک کند. در نتیجه این امر، مدیران شهری قادر خواهند شد اقدامات لازم را برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی یا دست‌کم کاهش اثرات آن اعمال کنند و از این طریق، نرخ لطمه‌های اقتصادی و جانی ناشی از این رویدادها را به حداقل برسانند.

نقش هوش مصنوعی در کاهش آتش‌سوزی‌های شهری

ردیابی مناطقی با بیشترین احتمال آتش‌سوزی

محققان مجمع جهانی اقتصاد در ژانویه سال ۲۰۲۲ بهره‌گیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را به طور آزمایشی برای آگاهی از اثربخشی آن‌ها بر کاهش وقوع آتش‌سوزی آغاز کردند و متوجه شدند که می‌توان از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از این فناوری‌ها به ردیابی مناطقی با بیشترین احتمال وقوع آتش‌سوزی پرداخت که این کار به سهم خود مدت زمان واکنش به این خطرات را کاهش می‌دهد، ضمن این‌که در تسهیل عملکرد آتش‌نشان‌ها در مواجهه با بحران نقش مهمی ایفا خواهد کرد. از آن‌جا که تغییرات اقلیمی و سایر عوامل دیگر خطر وقوع آتش‌سوزی را در سراسر جهان، به ویژه مناطقی با بیشترین دسترسی به جنگل‌ها افزایش داده است، در نتیجه این رویکرد می‌تواند به طور گسترده در سراسر دنیا اتخاذ شود و نرخ وقوع فجایع ناشی از آتش‌سوزی را به حداقل برساند. علاوه بر این، شناسایی مناطقی با بیشترین احتمال وقوع آتش‌سوزی از طریق هوش مصنوعی می‌تواند مدیران را به اعمال اقدامات مؤثری برای به حداقل رساندن این رویدادها سوق دهد که همین امر در افزایش تاب‌آوری شهری در مقابل رویدادهای ناشی از تغییرات اقلیمی نقش مهمی ایفا کند.

کد خبر 634517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.