آخرین وضعیت شهرک پوشاک اصفهان

تأسیس شهرک پوشاک در اصفهان از خبرهای امیدوارکننده در راستای تحول نساجی استان اصفهان است؛ موضوعی که در چند سال گذشته بارها از سوی بسیاری از فعالان و مسئولان مطرح شده بود و اکنون به نظر می‌رسد برای راه‌اندازی این شهرک با عزمی جدی‌تر گام‌هایی برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، راه‌اندازی شهرک تخصصی برای پوشاک از اتفاقات بی‌نظیری است که در صورت تحقق می‌تواند اهدافی چون اشتغال‌زایی، افزایش صادرات و در مجموع بازگشت به دوران شکوهمند نساجی در اصفهان را ممکن سازد. پروژه شهرک پوشاک در اصفهان از سال ۹۲ مطرح شد و از همان زمان نیز مسئولان در برخی استان‌های دیگر مانند تهران و یزد قصد احداث چنین شهرکی را داشتند، که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید.

اما با توجه به مزایای بسیار این شهرک، پرسش این است که دلیل تأخیر در راه‌اندازی این شهرک چیست؟ با اینکه حدود ۱۰ سال از مطرح شدن موضوع ایجاد این مجموعه می‌گذرد و در این سال‌ها از تخصیص چند زمین در گوشه‌وکنار استان برای ایجاد شهرک پوشاک خبر رسیده است و حتی در اواخر سال ۹۴ قرار بود کلنگ‌زنی این شهرک انجام بگیرد، اما اکنون پس از سال‌ها، هنوز سخنانی مبنی بر تحویل ندادن زمین این شهرک و وجود برخی از موانع بر سر راه مجوزهای مرتبط با راه‌اندازی آن به گوش می‌رسد.

در این باره امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به موافقت ضمنی سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد شهرک پوشاک اصفهان، می‌گوید: در خصوص شهرک پوشاک از بحث صنفی فاصله گرفتیم و بر ایجاد ناحیه صنعتی تأکید کردیم و شرکت شهرک‌های صنعتی استان در حال پیگیری ایجاد این ناحیه صنعتی است.

وی تصریح می‌کند: اگر مجوزها و استعلام‌های لازم گرفته شود، مجوز شورای برنامه‌ریزی استان نیز صادر می‌شود.

به گفته معاون استاندار اصفهان، با توجه به افزایش هزینه تأمین زیرساخت‌های لازم برای شهرک پوشاک، بهای زمین برای تشویق سرمایه‌گذاران می‌بایست کاهش می‌یافت، که در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده تا هزینه زمین جبران شود.

در طراحی شهرک پوشاک از تکنولوژی و الگوهای روزآمد جهانی استفاده می‌شود

سید احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان درخصوص آخرین وضعیت شهرک پوشاک اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با توجه به اینکه یکی از مزیت‌های استان اصفهان، زنجیره نساجی بوده و این استان رتبه برتر کشور در این حوزه را در اختیار دارد، برای تکمیل این زنجیره، طراحی و راه‌اندازی شهرک صنفی پوشاک، کیف و کفش برای استان اصفهان در حال برنامه‌ریزی است.

وی اضافه می‌کند: در آخرین جلسه‌ای که در خصوص تأسیس این شهرک برگزار شد، هماهنگی لازم بین دستگاه‌های حاکمیتی، بخش دولتی و بخش خصوصی برای طراحی شهرک پوشاک انجام شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان می‌گوید: در ساخت این شهرک، تاکید شده است که شهرکی مدرن باشد و از تکنولوژی و الگوهای روزآمد جهان برای طراحی آن استفاده شود. شهرک پوشاک اصفهان با هدف شبکه‌سازی، گردهمایی و استفاده از همه اعضا و فعالان زیست‌بوم نساجی، کیف و کفش استان تشکیل خواهد شد.

شهیر اضافه می‌کند: در ساخت شهرک پوشاک اصفهان، موضوع همه‌جانبه بودن در نظر گرفته شده است. برای مثال، علاوه بر کارگاه‌های تولیدی مرتبط با کیف، کفش و پوشاک، این شهرک شامل بخش‌هایی همچون مهدکودک برای مراقبت و نگهداری از فرزندان بانوانی خواهد بود که در این شهرک مشغول به کار می‌شوند.

شهرک پوشاک آلاینده نیست و در نزدیکی کمشچه ایجاد می‌شود

وی ادامه می‌دهد: در طراحی اولیه، این شهرک در نزدیک‌ترین فضای ممکن به مرکز استان در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه این شهرک آلایندگی تولید نمی‌کند و متناسب با شرایط اصفهان است، قرار است در نزدیکی شهر کمشچه ایجاد شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان می‌گوید: با توجه به اینکه زنجیره تأمین پوشاک در استان اصفهان وجود دارد و مزیت تولید پوشاک، کیف و کفش از جمله نیازهای استان است، به دنبال فعال‌سازی این شهرک هستیم، که توانمندسازی چرخه پوشاک استان با استفاده از شبکه‌سازی و ترویج فعالان و خبرگان این صنعت را نیز به دنبال دارد.

شهیر خاطرنشان می‌کند: طراحی اولیه این شهرک انجام شده و به دنبال اخذ مجوزهای آن هستیم. آماده سازی نهایی و واگذاری به متقاضیان نیز توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان انجام می‌شود. جانمایی فاز اول این شهرک در متراژ ۴۹ هکتاری صورت گرفته و بیشتر استعلام‌های آن نیز اخذ شده است.

تکمیل زنجیره ارزش، از اهداف احداث شهرک پوشاک

همچنین سید آرش امامی، مدیر شهر پوشاک اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در ارتباط با تأسیس شهرک پوشاک در اصفهان، می‌گوید: رویکرد دولت به این سمت رفته است که زنجیره‌های ارزش داخل هر استان تکمیل گردد و با توجه به اینکه یکی از این زنجیره‌های ارزش در استان، زنجیره تولید الیاف و نخ تا تولید لباس است، تأسیس شهرک پوشاک گامی در جهت تکمیل این زنجیره در اصفهان خواهد بود.

وی خاطرنشان می‌کند: تولید ۷۰ درصد از پارچه کشور در استان اصفهان انجام می‌گیرد، حال‌آنکه سهم استان از صنعت پوشاک فقط دو درصد است، که باوجود چنین شهرکی، این معضل رفع می‌شود.

به گفته مدیر شهر پوشاک اصفهان، شهرک کنونی پوشاک اصفهان چهارمین شهرک این استان است که برای راه‌اندازی آن اقدام شده است. همچنین افزون بر اصفهان، در چند استان دیگر از ایران هم قرار بوده شهرک پوشاک ایجاد شود، که هیچ‌یک از آن‌ها نیز به نتیجه‌ای نرسید.

تخصیص زمین رایگان از جانب دولت

امامی تصریح می‌کند: با کوشش‌های انجام‌گرفته، موفق شدیم زمین شهرک را به‌صورت رایگان از دولت دریافت کنیم. همچنین بخش عمده هزینه زیرساخت‌ها نیز بر عهده دولت قرار گرفت که همکاری و همراهی مسئولان، نمایندگان و انجمن‌های استانی در این مسیر بسیار مؤثر بود.

وی یادآور می‌شود: زمین این شهرک با متراژ یک میلیون متر در حوالی کمشچه قرار گرفته است و قرار بر لکه‌گذاری دو منطقه شرق و جنوب غرب اصفهان برای تکمیل شبکه پوشاک در این استان شده است.

مدیر شهر پوشاک اصفهان در ارتباط با دریافت مجوزهای مورد نیاز برای ایجاد شهرک، تصریح می‌کند: تا این زمان، اغلب مجوزهای لازم برای تأسیس این شهرک از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی اخذ شده است و در حال حاضر دریافت مجوزهای مسائل زیست‌محیطی باقی مانده، که با توجه به آلاینده نبودن این شهرک، قرار بر آن است که با در نظرگیری تمهیداتی به‌زودی مجوز محیط زیست هم برای شهرک پوشاک دریافت شود.

امامی در ارتباط با چگونگی تأمین نیرو برای فعالیت در شهرک خاطرنشان می‌کند: از لحاظ علمی، شهرک پوشاک به کارگر ماهر، نیمه‌ماهر، کاردان، کارشناس و افرادی با تحصیلات عالیه نیازمند است، که تأمین کارگر بر عهده فنی حرفه‌ای، نیروی کاردان و کارشناس وظیفه دانشگاه علمی و کاربردی و تأمین نیروهایی با تحصیلات عالیه وظیفه دانشگاه‌ها است.

کد خبر 634391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.