مشاهده ستاره قلب‌العقرب را در کنار ماه از دست ندهید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ستاره آلفای صورت فلکی عقرب یا کژدم (به پرنورترین ستاره در هر صورت فلکی، ستاره آلفا گفته می‌شود) که به‌علت غول سرخ بودنش، رنگ زرد مایل به نارنجی و قرمز در آسمان دارد و این روزها در آسمان شبانگاهی خودنمایی می‌کند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چهارشنبه -بیست‌وهشتم دی- ماه ۲۶ روزه در فاز هلال فزاینده با ۱۹ درصد روشنایی، حدود ساعت ۶:۴۹ در موقعیت مقارنه با ستاره قلب‌العقرب با جدایی زاویه‌ای ۴.۲ درجه‌ای قرار می‌گیرد. برای رصد این اجرام کافی است افق جنوب شرقی را مشاهده کنید. قبل از طلوع خورشید در این روز، همنشینی ماه با ستاره قرمز رنگ انتارس قابل مشاهده خواهد بود.

وی افزود: این وضعیت که قمر در عقرب نامیده می‌شود، پدیده‌ای است که در آن یگانه قمر زمین از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدم) یا از امتداد برج فلکی عقرب عبور می‌کند. معنای انگلیسی انتارس یا همان ستاره قلب‌العقرب، رقیب مریخ است و علت این رقابت، سرخ رنگی این ستاره در قیاس با رنگ سیاره مریخ سرخ‌رو است.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: این ستاره یک ابرغول بوده و حدود ۶۰۰ برابر قطر خورشید با قدر ۱.۰ می‌درخشند. ستاره آلفای صورت فلکی عقرب یا کژدم (به پرنورترین ستاره در هر صورت فلکی، ستاره آلفا گفته می‌شود) که به علت غول سرخ بودنش رنگ زرد مایل به نارنجی و قرمز در آسمان دارد و این روزها در آسمان شبانگاهی خودنمایی می‌کند. ستاره‌ای که وقتی ماه در کنار آن قرار می‌گیرد به نقل عوام قمر در عقرب اتفاق می‌افتد و پدیده قمر در عقرب نشان از واقعه‌ای شوم (نحس) دارد.

وی ادامه داد: رصد این پدیده از ساعت ۴:۱۶ تا سپیده‌دم بدون نیاز به ابزار اپتیکی امکان‌پذیر است.

کد خبر 634342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.