علائم مسمومیت با منوکسیدکربن چیست؟

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی شیراز گفت: نشانه‌های اولیه مسمومیت با منوکسیدکربن، سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خواب‌آلودگی، کسلی و خستگی است.

محسن ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مسمومیت با منوکسیدکربن یا گازگرفتگی مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک منوکسیدکربن ایجاد می‌شود. این مسمومیت که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود، بیشتر در زمستان دیده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دودکش یا تهویه یک مکان مسدود باشد، گاز منوکسیدکربن منتشر شده از وسایل مذکور امکان خروج نمی‌یابد، در محیط منتشر شده و سبب مسمومیت و در نهایت مرگ می‌شود. مرگ بر اثر گازگرفتگی را «مرگ خاموش» می‌گویند، مونواکسیدکربن یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است که بر اثر احتراق ناقص انواع سوخت‌ها تولید می‌شود، اهمیت موضوع در این است که این گاز به دلیل بی‌رنگ و بی‌بو بودن به سرعت می‌تواند سبب مسمومیت شود.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مسمومیت با منوکسیدکربن می‌تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری‌های مختلفی دیده می‌شود. بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و بیشتر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند، بنابراین سعی می‌کنند بخوابند. ابتلای تمام افراد خانواده به علائمی شبیه به آنفلوانزا زنگ خطر بروز این مسمومیت در افراد است.

وی تصریح کرد: نشانه‌های اولیه مسمومیت با منوکسیدکربن، سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خواب‌آلودگی، کسلی و خستگی است. پس از گذشت دقایقی و افزایش میزان مسمومیت با مونواکسیدکربن، علائم خطرناک‌تر مانند کبودی دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان، تنگی نفس و بی‌هوشی بروز می‌کند.

ایزدی خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه، کنترل مسیر و منافذ دودکش قبل از راه‌اندازی بخاری، بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت با منوکسیدکربن به شمار می‌رود و دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است، داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز منوکسیدکربن اهمیت بالایی دارد.

فراموش نکنیم استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است و بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز منوکسیدکربن جلوگیری نمی‌کنند.

کد خبر 634293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.