گلیوبلاستوما؛ خطرناک‌ترین تومور مغزی

متخصص رادیوانکولوژی درباره نوعی تومور در مغز که پزشکان آن را GBM یا گلیوبلاستوما مولتی می‌نامند، گفت: این نوع تومور مغزی یکی از کشنده‌ترین انواع تومور است.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه گلیوبلاستوما مولتی فرم کشنده‌ترین تومور مغزی است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های درمان دارویی این بیماران در دنیا تا سال ۲۰۲۸ به چهار میلیارد دلار برسد، این خبر نگران‌کننده می‌تواند حاکی از افزایش ابتلاء به این نوع سرطان باشد.

وی در خصوص ماهیت و درمان این تومورهای مغزی افزود: این نوع از تومورهای مغزی به علت ماهیت تهاجمی خود با جراحی به تنهایی قابل درمان نیستند و بیماران پس از جراحی توسط همکاران جراح مغز و اعصاب باید توسط متخصصان رادیوانکولوژی تحت رادیوتراپی و شیمی‌درمانی قرار گیرند و با وجود تمام این درمان‌ها همچنان امکان بازگشت دوباره این نوع تومورها بسیار بالا است.

متخصص رادیوانکولوژی با تاکید بر اینکه به‌تازگی در مطالعه‌ای که روی نحوه تهاجم این تومور انجام شده است، گفت: مشخص شده است که سلول‌های این تومور با تقلید ماهیت، تومورهای عصبی جنینی خود را در فواصل دورتر از تومور اولیه در بافت مغز به سلول‌های عصبی سالم تحمیل می‌کنند و پس از جایگزینی در بافت سالم مغز با ایجاد شبکه و ارسال سیگنال به توده اصلی موجب مهاجرت سلول‌های تومورال به سایر نقاط مغز می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت انجام تحقیقات درباره تومور گلیوبلاستوما مولتی (gbm) خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم ماهیت رشد قارچی تومور موجب مقاومت تومور به درمان‌های پرتودرمانی و شیمی‌درمانی می‌شود و امیدواریم با توسعه تحقیقات دارویی و پیشرفت روش‌های رادیوتراپی جدید مانند IMRT شاهد تغییراتی در روند درمان این بیماران در سال‌های آینده باشیم.

کد خبر 634253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.