نقش مؤثر مردم در مصرف بهینه انرژی / کمبود گاز غیرمترقبه نبود

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نقش مؤثر مردم در مصرف بهینه انرژی در کشور گفت: اقشار مردم فرهنگ‌پذیر و در عین حال فرهنگ‌ساز هستند اما در بخش دولتی و حوزه‌های مختلف شاهد ناکارآمدی‌هایی بودیم که باعث شد در طول زمان نتوانیم بهره‌وری انرژی را ارتقا دهیم که نتیجه آن وضعیت کنونی است.

روبرت بگلریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص کمبود گاز اظهار کرد: با توجه به ذخایر گازی کشور می‌توانیم فرض کنیم که هر چقدر بخواهیم امکان مصرف وجود دارد اما این امکان دلیل بر مصرف بی‌رویه نیست، زیرا حتی در صورتی که فرض کنیم ذخایر کافی وجود دارد، این ذخایر با پیش‌بینی‌هایی در طول زمان، به مرحله استخراج و تصفیه برای مصارف خانگی، صنعتی و مانند آن رسیده است.

وی با اشاره به سیر صعودی مصرف گاز در سال‌های گذشته افزود: از چند سال قبل مشخص بود که با این سیر صعودی مصرف، توان شبکه انتقال و مسائلی از این دست به ویژه در مناطق شمالی و شمال شرق کشور نامحدود نیست، از این جهت می‌توان گفت کمبود گاز حادثه غیرمترقبه‌ای نبود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رشد نیافتن ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و انتقال گاز همگام با افزایش تقاضا در کشور را زمینه‌ساز ایجاد مشکل در تأمین انرژی دانست و گفت: کارشناسان شرکت گاز در این زمینه پیش‌بینی‌هایی انجام داده بودند اما به نظر می‌رسد که در طول زمان در زمینه ذخیره‌سازی احتمالی در منابع زیرزمینی دچار مشکل شده‌ایم.

وی عملیاتی نشدن بخشی از تعاملات گازی با کشور ترکمنستان را یکی دیگر از دلایل کمبود کنونی گاز دانست و خاطرنشان کرد: این تعاملات به دلیل ناهماهنگی یا موافقت نکردن کشورهای ترکیه و ارمنستان عملیاتی نشده است، با این حال مهم‌ترین مسئله در شرایط کنونی بهینه‌سازی مصرف است که تنها مصارف خانگی و مردم را شامل نمی‌شود.

بگلریان با اشاره به نقش مؤثر مردم در مصرف بهینه انرژی در کشور ادامه داد: اقشار مردم فرهنگ‌پذیر و در عین حال فرهنگ‌ساز هستند اما در بخش دولتی و حوزه‌های مختلف شاهد ناکارآمدی‌هایی بودیم که باعث شد در طول زمان نتوانیم بهره‌وری انرژی را ارتقا دهیم که نتیجه آن وضعیت کنونی است.

کد خبر 634227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.