آشنایی عملی فرزندان گردشگران با مشاغل سنتی اصفهان در نوروز ۱۴۰۲

در شورای مدیران مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پیرامون فعالیت‌ها و برنامه‌های شاخص هنری که قرار است در ایام نوروز و هفته فرهنگی اصفهان در سال ۱۴۰۲ اجرا شود، بحث و تبادل‌نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه شورای مدیران مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با دستور کار برنامه‌ریزی فعالیت‌های هنری مراکز در نوروز ۱۴۰۲ و هفته فرهنگی اصفهان برگزار شد.

ظرفیت هفته فرهنگی اصفهان در جریان‌سازی فعالیت‌های هنری شهر

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: رویکرد اصلی این اداره مسئله‌یابی است، یعنی مراکز و دفاتر تخصصی اداره هنری شهرداری اصفهان به موضوعاتی می‌پردازند که نیاز روز شهروندان اصفهان بوده و کمتر به آن پرداخته شده است، ضمن اینکه در سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌ها رویکرد تخصصی و نخبگانی حفظ می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار این رویکرد تخصصی سعی شده است برنامه‌ها و فعالیت‌های این اداره بر اساس یک جدول زمان‌بندی مشخص تعریف و اجرا شود زیرا معتقدیم تلاقی هر فعالیت هنری با رویداد و مناسبت‌های می‌تواند اثربخشی آن برنامه ارتقا دهد، به همین جهت برنامه‌ریزی و فعالیت‌های مراکز و دفاتر تخصصی اداره هنری شهرداری اصفهان بر اساس یک جدول زمان‌بندی صورت می‌گیرد که در کنار این موضوع رویکرد مسئله‌یابی تقویت شده است.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از رویدادها و مناسبت‌های مهمی که اداره هنری شهرداری اصفهان به آن توجه ویژه دارد، هفته فرهنگی اصفهان است که در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. سیاست و رویکرد ما در این هفته این بوده است که به‌جای توجه به کمیت برنامه‌ها، کیفیت برنامه‌ها را با رویکرد تخصصی تقویت کنیم تا بتوانیم با این فعالیت‌ها یک جریان یا هیمنه هنری ماندگار در شهر اصفهان ایجاد کنیم. به همین خاطر مدیران مراکز و دفاتر تخصصی بیش از سال‌های گذشته نسبت به برنامه‌ریزی شاخص برای هفته فرهنگی اصفهان در سال ۱۴۰۲ اقدام کنند.

وی تأکید کرد: آن‌چه که از تمام مدیران مراکز و دفاتر تخصصی اداره هنری شهرداری اصفهان خواستاریم، این است که در هفته فرهنگی اصفهان برنامه و فعالیتی را برنامه‌ریزی کنند که آغازش هفته فرهنگی باشد اما در طول سال این فعالیت ادامه داشته باشد یعنی در هفته فرهنگی اصفهان باید حداقل یک فعالیت شاخص مراکز و دفاتر تخصصی که قرار است در طول سال ادامه داشته باشد، آغاز به کار کند. با این اقدام علاوه بر اینکه بر اساس تقویم زمان‌بندی عمل کرده‌ایم، باعث می‌شویم آن فعالیت و برنامه در ذهن مخاطب ماندگار شود و در نهایت آن فعالیت به یک جریان مؤثر هنری در شهر تبدیل شود.

عطریان گفت: هفته فرهنگی اصفهان در واقع به این جهت برای اداره هنری شهرداری اصفهان مهم است که ظرفیت و پتانسیل بالایی در ایجاد و تداوم جریان فعالیت‌های هنری شهر اصفهان دارد.

وی اضافه کرد: دو مناسبت مهم دیگر امسال که با یکدیگر تلاقی دارند و می‌توان از تلاقی این دو مناسبت برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های هنری شاخص شهر اصفهان استفاده کرد، عید نوروز و ماه مبارک رمضان در سال ۱۴۰۲ است. خوشبختانه مراکز و دفاتر اداره هنری تاکنون برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی در این مسیر انجام داده‌اند اما نیاز است که رویکرد ماندگار شدن برنامه‌های نوروز بیش از گذشته تقویت شود.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌های نوروز در این اداره فقط بر مبنای حضور گردشگران از شهرهای کشور طراحی نشده است بلکه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که شهروندان اصفهان نیز بتوانند از این برنامه‌ها بهره ببرند زیرا معتقد هستیم در کنار توجه به گردشگران سایر شهرهای ایران به شهروندان شهر اصفهان و بهره‌گیری آن‌ها در برنامه‌های نوروز نیز باید دقت شود.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های مهمی که قرار است در نوروز ۱۴۰۲ توسط اداره هنری برگزار شود، برگزاری «شب‌های سینما» در محور آمادگاه است که هر شب یک ساعت بعد از اذان مغرب و افطار در چند سانس ۱۵ دقیقه‌ای فیلم‌ها و مستندهایی به‌صورت رایگان برای افراد نمایش داده خواهد شد.

عطریان ادامه داد: جدول پخش فیلم‌های کوتاه و مستندها هر چهار روز یک‌بار عوض می‌شود و فیلم‌ها و مستندهایی در وهله اول اکران می‌شود که مرتبط با موضوع اصفهان است و دلیل اینکه موضوع اصفهان را در فیلم‌های کوتاه و مستند انتخاب کردیم این است که هم شهروندان اصفهان و هم سایر گردشگران اطلاعات جامع بیشتری از این شهر و پیشینه آن کسب کنند.

وی گفت: یکی از محورترین برنامه‌ها و فعالیت‌های اداره هنری شهرداری اصفهان در نوروز ۱۴۰۲ موزه‌های عصارخانه شاهی و گرمابه علیقلی آقا است که این دو مکان علاوه بر برنامه بازدید که رویکرد موزه‌ای آن‌ها است، برنامه‌های جنبی مرتبط با کارکرد خود دارند. یکی از این اقدامات آشنایی کودکان با صنایع‌دستی و مشاغل اصفهان است که این آشنایی فقط تئوری نیست بلکه بر اساس سازوکار عملی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره هنری اضافه کرد: این سازوکار این گونه است که به هرکدام از دو موزه عصارخانه شاهی و گرمابه علیقلی آقا فضاهایی اختصاص‌یافته است که فرزندان گردشگران تا زمانی که والدین از فضای موزه بازدید می‌کنند، در آن با برنامه‌های متنوع سرگرم شوند. در این فضاها مربی کودکان را با مشاغل سنتی اصفهان به‌طور کارگاهی آشنا می‌کند، به‌عنوان‌مثال قرار است پارچه‌هایی به همراه مهرهایی با طرح قلمکار در اختیار کودکان قرار گیرد تا خود کودک در مدت‌زمان بازدید والدینش از موزه طرحی مشابه سفره قلمکار تولید کنند.

وی گفت: این اقدام باعث می‌شود علاوه بر آنکه گردشگران بهره بیشتری از بازدید موزه‌ها ببرند کودکانشان با مشاغل سنتی اصفهان آشنا و نام اصفهان و صنایع‌دستی اصفهان برای همیشه در ذهن آنان ماندگار شود.

برنامه‌ریزی برای اجرای گروه موسیقی نواحی در ایام نوروز

سجاد رضایی، مدیر دفتر تخصصی موسیقی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: این دفتر در حال رایزنی با سه گروه موسیقی از نقاط مختلف کشور است که در ایام نوروز هرروز دو تا سه اجرا موسیقی نواحی خود، برای گردشگران داشته باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر آاین به دنبال آن هستیم که اجرای این گروه‌ها را در قالب آلبوم‌های صوتی و تصویری ضبط حرفه‌ای کنیم و به‌عنوان محصول این دفتر در سال آتی ارائه دهیم.

مدیر دفتر تخصصی موسیقی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که با مشارکت موزه موسیقی اصفهان در حال برنامه‌ریزی آن هستیم، اجرای موسیقی توسط کودکان است که برنامه‌ریزی‌های اولیه آن صورت گرفته است.

ایجاد ایستگاه کودک در موزه گرمابه علیقلی آقا

ملیحه قریشیان، مدیر موزه گرمابه علیقلی آقا اظهار کرد: این موزه برای ایام نوروز برنامه‌های متعددی در نظر گرفته است که یکی از این برنامه‌ها ایجاد ایستگاه کودک است.

وی ادامه داد: در این ایستگاه در ایام نوروز چند مربی برای هر کودک به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه درباره گرمابه علیقلی آقا، تاریخچه و کارکرد آن صحبت خواهند کرد و در کنار آن فعالیت‌های جنبی مثل نقاشی و ساخت کاردستی با محوریت و موضوع گرمابه علیقلی آقا اجرا خواهد شد.

کد خبر 634169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.