مبحث ۱۹؛ بستری برای تحقق توسعه پایدار

یک کارشناس ارشد شهرسازی گفت: دستورالعمل‌های در نظر گرفته شده در قالب مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، در صورتی که در عمل پیاده‌سازی و موانع اجرایی آن برطرف شود، کمک شایانی به تحقق توسعه پایدار و جلوگیری از هدررفت انرژی در شهرها به عنوان مراکز اصلی سکونت بشر می‌کند.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، اظهار کرد: این مبحث شامل دستورالعمل‌هایی در خصوص نقشه‌های مهندسی و رعایت نکاتی در خصوص ساختمان‌سازی در حوزه‌های مختلف از جمله ایمنی و مصرف انرژی، مقررات استفاده از مصالح و کارگاه‌های ساختمانی است که در اختیار مهندسان حوزه ساختمان قرار می‌گیرد.

وی افزود: این قوانین باید در تهیه نقشه‌های ساختمانی شامل معماری سازه، برق و مکانیک و ایجاد کارگاه ساختمانی حین اجرای پروژه مورد توجه قرار بگیرد و لازم‌الاجرا است.

این کارشناس ارشد شهرسازی خاطرنشان کرد: محورهایی که در مبحث ۱۹ مطرح شده است، شامل مباحث مصرف انرژی، محاسبه ضرایب انتقال انرژی، عایق‌کاری و طراحی بازشوها در تمام مراحل ابتدایی ساخت تا زمان بهره‌برداری از بنا است و باید در نقشه‌ها، نحوه مدیریت فضا و ارتباطات حرکتی فضاهای داخلی رعایت شود.

مؤمنی خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات این مبحث از سال ۱۳۷۸ به نظام مهندسی ساختمان در ایران وارد شده است؛ طبق این مبحث هر مهندس در حوزه راه و ساختمان باید این مباحث را مطالعه و در قالب پروانه اشتغال با توجه به رشته کاری خود به عنوان دستورالعمل اولیه، پیاده‌سازی کند تا پروژه ساختمانی به بهترین نحو مدیریت شود.

وی اضافه کرد: یکی از مباحث مهم در حوزه ساخت‌وساز، بحث گرمایش و سرمایش ساختمان است تا سیستم گرمایشی و سرمایشی به درستی مدیریت شود.

این کارشناس ارشد شهرسازی تاکید کرد: لازم است در طراحی ساختمان تجهیزات اولیه و جنس مصالح تا نحوه چیدمان و ارتباطات فضایی به منظور ایجاد سیرکولاسیون داخلی ساختمان مدنظر قرار گیرد، چراکه می‌تواند در نحوه تبادلات حرارتی و مسائل گرماشی و سرمایشی تأثیرگذار باشد.

استفاده از مصالح متناسب در طراحی نمای ساختمان مغفول مانده است

مؤمنی ادامه داد: در گذشته از پنجره‌های تک جداره استفاده می‌شد، اما در حال حاضر استفاده از مبلمان دو جداره یا عایق‌های حرارتی در جداره ساختمان مورد تاکید است.

وی با اشاره به توجه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به طراحی نما، تصریح کرد: استفاده از مصالح متناسب در طراحی نمای ساختمان مغفول مانده است، برخی مهندسان تنها جلوه بصری نمای ساختمان را مورد توجه قرار می‌دهند در حالی که نما می‌تواند رکن اصلی در تبادل حرارتی ساختمان باشد.

این کارشناس ارشد شهرسازی گفت: وسایل گرماشی که در فصل زمستان در منازل مسکونی یا ادارات استفاده می‌کنیم گاز سوز یا اسپلیت است، در حوزه سرمایشی نیز به طور معمول از کولر استفاده می‌شود که افزایش مصرف انرژی (برق) را به دنبال دارد و به احداث نیروگاه آبی یا گازی نیاز است؛ استفاده از این وسایل موجب می‌شود که ۱۲ ماه سال را مصرف انرژی داشته باشیم و اگر این روند به درستی مدیریت نشود منجر به وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیری می‌شود.

شهرهای کشورهای دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های پاک رفته‌اند

مؤمنی اضافه کرد: امروزه شهرهای کشورهای دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های پاک رفته‌اند؛ به عنوان مثال در یکی از شهرهای کشور امارات در منطقه ۱۲ کیلومتری ابوظبی که نصف مساحت جزیره کیش است، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به درستی رعایت شده است.

وی افزود: جداره‌ها در این شهر به نحوی طراحی شده است که هوا بر اساس نما و ارتفاع ساختمان دریافت شود و به خنک کردن محیط به شکل طبیعی کمک کند، در کوچه پس کوچه‌های شهر از برجک‌هایی استفاده شده است و درجه حرارت هوا که در تابستان در این شهر به ۶۰ درجه می‌رسد، حدود ۲۰ درجه می‌شود، بدون اینکه از انرژی گاز یا برق استفاده شود.

این کارشناس ارشد شهرسازی خاطرنشان کرد: در این شهر از انرژی فسیلی استفاده نشده و فناوری آن برگرفته از شهرهای کویری ایران از جمله یزد است؛ در این منطقه از ابوظبی از سفال در ساختمان‌سازی استفاده کرده‌اند و با بازی با نور و سایه گرمایش و سرمایش محیط تنظیم شده است تا شهروندان و گردشگران تابستانی خنک و زمستانی گرم را تجربه کنند و آبی که در این حوزه مصرف می‌شود تا ۹۰ درصد به چرخه بازگردد.

سیاست‌گذاری شهرداری‌ها باید در راستای مبحث ۱۹ باشد

مؤمنی اظهار کرد: در حال حاضر مبحث ۱۹ در قالب یک دفترچه به صورت مکتوب است، اما سیاست‌گذاری شهرداری‌ها باید به سمتی برود که عایق‌بندی ساخت‌وسازها را در عمل داشته باشیم، زیرا عایق‌بندی کاهش ۳۰ درصد انرژی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود در حالی که نتوانسته‌ایم بیشتر از ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز تولید کنیم که ما را دچار بحران گاز کرده و موجب شده است ادارات و مراکز آموزشی تعطیل شود.

این کارشناس ارشد شهرسازی تصریح کرد: اگر دستورالعمل‌های مبحث ۱۹ ساختمان و عایق‌سازی بناها در شهرها رعایت می‌شد، نزدیک به ۱۸۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی گاز در کشور داشتیم و با این میزان صرفه‌جویی در شرایط کنونی تولید، نیاز داخل به شکل عملیاتی رفع می‌شد.

مؤمنی گفت: دستورالعمل‌های در نظر گرفته شده در قالب مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، در صورتی که در عمل پیاده‌سازی و موانع اجرایی آن برطرف شود، کمک شایانی به تحقق توسعه پایدار، جلوگیری از هدررفت انرژی و تغییرات اقلیمی در شهرها به عنوان مراکز اصلی سکونت بشر می‌کند.

کد خبر 634112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.