برف روی برف

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، بیست‌وششم دی‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برف روی برف» نوشت: در حالی که روز گذشته ۱۷ استان کشور بارش برف سنگین و باران داشت و روند ماندگاری هوای سرد مشکلاتی را برای مدیریت مصرف گاز به‌ویژه در استان‌های شرقی و شمال شرقی کشور به وجود آورده، سازمان هواشناسی کشور از ماندگاری هوای سرد تا حداقل سه‌شنبه هفته جاری خبر داد و نسبت به ورود سامانه جدیدی که قرار است موج جدیدی از کاهش دما و افزایش سرما را از روز جمعه در کل کشور رقم بزند، هشدار داد.

صادق ضیاییان، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت وگو با «ایران» تصریح کرد: روز گذشته بارش برف و باران در استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان، گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهار محال و بختیاری، مرکزی، همدان، قم، فارس و بوشهرادامه داشت و امروز (دوشنبه) ادامه بارش‌ها را در استان‌های بوشهر وجنوب فارس خواهیم داشت. همچنین از روز سه‌شنبه با ورود سامانه جدید بارشی به جنوب کشور در استان‌های واقع در نیمه جنوبی بویژه بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی بارش‌های سیل‌آسا خواهیم داشت که برای استان‌های کرمان، بوشهر و فارس هشدار نارنجی صادر شده است.

ضیاییان خاطرنشان کرد: هرچند از روز سه‌شنبه شاهد افزایش یک تا دو درجه‌ای دما در کل کشور خواهیم بود اما از روز جمعه و با ورود یک جبهه هوای سرد بار دیگر با افت شدید دما و ماندگاری هوای سرد روبه‌رو می‌شویم وضروری است مسئولان خود را برای کنترل مصرف گاز آماده کنند.

در همین حال محمد سبزه‌زاری، مدیر کل سازمان هواشناسی خوزستان هم به «ایران» گفت: روز یکشنبه شاهد بارش برف در ارتفاعات دزفول و مسجد سلیمان و لاری بودیم اما بیشترین بارش را با ۵۰ میلیمتر در حسینیه داشتیم.

غلامعباس بهرام‌نیا، مدیر کل امورعملیات راهداری، ماشین‌آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز تصریح کرد: روز گذشته (یکشنبه) با وجود بارش برف سنگین در برخی محورها همه راه‌های اصلی کشور بازبود و با انجام عملیات برف‌روبی، تردد در آنها به کندی صورت می‌گرفت. اما محور غیرشریانی ابهر- خدابنده در استان زنجان روز گذشته مسدود بود.

وی افزود: روز گذشته در راه‌های ارتباطی کردستان، لرستان، همدان، البرز، قزوین، زنجان، تهران، فارس، اصفهان، مرکزی، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری بارش برف داشتیم که بیشترین عملیات برف‌روبی دراستان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان و مرکزی بود. در استان خراسان رضوی برودت هوا را داشتیم اما بارش برف مشکل‌زا نبود.

وی تصریح کرد: در روز گذشته ارتفاع برف در گردنه چری چهارمحال و بختیاری از ۱.۵ متر گذشت و برف در محور اسالم خلخال به یک متر رسید. همچنین در راه‌های ارتباط استان‌های خوزستان ایلام و بوشهر بارش شدید باران را داشتیم.

خراسان رضوی از دوشنبه هفته گذشته تحت تأثیر سامانه سرد شمالی قرار گرفت، به طوری که با کاهش چشمگیر دما، این استان در روزهای گذشته سردترین روزهای ۱۵ سال اخیر خود را به ثبت رساند، به‌گونه‌ای که با افزایش برودت و پیش بینی ادامه آن، مدارس و دانشگاه‌های این استان تاپایان هفته غیرحضوری شد و روز گذشته ادارات نیز دورکار بودند. خراسان رضوی همچنین یکی از استان‌هایی بود که با افت فشار گاز مواجه شده بود.

کوشکی، رئیس مرکز راهبری گاز گفت: بامداد یکشنبه استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی با بیشترین افت فشار و قطع موقت گاز روبه‌رو شدند.

وی افزود: از اواسط هفته گذشته شاهد ورود موج گسترده سرما به کشور بودیم که باعث شد در روزهای گذشته با موازنه منفی تولید و مصرف گاز مواجه شویم به خصوص در استان‌های شمالی و شمال شرق کشور که سرمای بی‌سابقه‌ای داشتند و کمینه دما در برخی از شهرهای استان، به منفی ۲۸ درجه رسید که حداقل انتقال گاز را به شبکه‌های شمال شرق کشور داشتیم.

به گفته وی هر چند روز یکشنبه جریان گاز برقرار بود و با حداکثر ظرفیت ایستگاه‌ها کار می‌کردند و جریان گاز قطع نشد اما افزایش مصرف باعث شده است متأسفانه در برخی از سرشاخه‌ها شاهد افت فشار باشیم و در برخی از شهرها قطع گاز داشتیم.

برف روی برف

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وحشت از تکه‌تکه شدن خانه غصبی» نوشت: بنیامین نتانیاهو که مدعی بود همه بحران‌های داخلی را حل کرده و اعتماد را به صهیونیست‌ها برخواهد گرداند، اکنون در سومین هفته حضور خود در مسند نخست‌وزیری، تصمیماتی جنجالی اتخاذ کرده که به تشدید بحران‌ها دامن زده است و آنگونه که رسانه‌ها گفته‌اند قریب به ۱۰۰ هزار نفر در سرزمین‌های اشغالی علیه سیاست‌های کابینه جدید به خیابان‌ها آمدند، تظاهراتی بی‌سابقه که مقامات صهیونیستی هم در آن حضور داشتند و نسبت به تشدید بحران‌های امنیتی و اقتصادی هشدار دادند. رئیس رژیم صهیونیستی در واکنش به تظاهرات شنبه شب گفته که اسرائیل در میانه شکاف‌هایی است که ممکن است آن را پاره پاره کند.

در شرایطی که تنها ۱۷ روز از تشکیل کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گذرد، تصمیماتی که او و دوستانش گرفته‌اند، فضای امنیتی در سرزمین‌های اشغالی را ملتهب‌تر کرده است.

شنبه شب هزاران صهیونیست در تظاهراتی که بزرگ‌ترین اعتراض جامعه صهیونیستی علیه نتانیاهو توصیف شده، به خیابان‌ها آمدند.

منابع صهیونیستی مشارکت‌کنندگان در این اعتراضات را در شهر تل‌آویو، حیفا و قدس اشغالی در مجموع قریب به ۱۰۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند. منابع عبری اعلام کردند که در این اعتراضات گسترده، اصلی‌ترین شعارهای مخالفان نتانیاهو در محکومیت دخالت کابینه وی در مسائل قضائی و اختیارات پلیس رژیم صهیونیستی سر داده شده است.

برخی مقامات سابق رژیم صهیونیستی که هم‌اکنون در صف مخالفان نتانیاهو هستند، پیش از برگزاری این تظاهرات از آغاز اعتراضاتی بی‌سابقه علیه اقدامات کابینه جدید خبر داده و اعلام کرده بودند که در مخالفت با سیاست‌های نتانیاهو که آزادی‌های جامعه صهیونیستی را در معرض تهدید قرار داده در تظاهراتی میلیونی به خیابان‌ها می‌آیند.

در قدس اشغالی، هزاران صهیونیست با تجمع در برابر منزل اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، شعارهایی علیه نتانیاهو و کابینه‌اش سر دادند. همچنین شماری از معترضان در قدس اشغالی در برابر منزل وزیر دادگستری تجمع کرده و شعارهایی علیه وی سر دادند. پیش از آغاز این تظاهرات، پلیس رژیم صهیونیستی به طور گسترده نیروهای ضد شورش را در مناطق مختلف تل‌آویو، حیفا و قدس اشغالی مستقر کرده بود.

تصاویر منتشر شده حاکی از آن است که پلیس با معترضان درگیر شده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی در این باره نوشت: برگزار کنندگان این تظاهرات در اعتراض به دخالت‌های کابینه نتانیاهو در مسائل قضائی، وی را به آغاز اعتصابات سراسری و فلج نمودن اقتصاد اسرائیل تهدید کرده‌اند.

به گزارش روزنامه العربی‌الجدید، در تظاهرات شنبه در تل‌آویو، بنی گانتس و موشه یعلون از مقامات سابق رژیم صهیونیستی مشارکت داشتند. حضور سیاستمداران اسرائیلی در تظاهرات علیه کابینه کم‌سابقه است.

گانتس تأکید کرده که در اعتراض به کودتای نتانیاهو علیه اختیارات پلیس رژیم صهیونیستی و مخالفت کابینه وی با هرگونه گفت‌وگو و مذاکره، به اعتراضات خود ادامه خواهد داد.

این تظاهرات پس از آن انجام شد که یاریو لوین، وزیر دادگستری تل‌آویو اخیراً طرحی را برای اصلاح نظام قضائی رژیم صهیونیستی ارائه کرد که هدف اصلی آن محدود کردن اختیارات نظام قضائی است.

به گزارش الجزیره، این طرح در دو زمینه اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند از یک سو، کابینه بر انتصاب قضات از جمله قاضی دیوان عالی رژیم صهیونیستی کنترل کامل خواهد داشت و از سوی دیگر، این طرح قدرت دیوان عالی برای لغو قوانین و تصمیمات کابینه را به شدت محدود کرده و به پارلمان این امکان را می‌دهد تا قوانینی را که دادگاه موفق به لغو آن‌ها شده، با موافقت تنها ۶۱ عضو، مجدداً وضع کند؛ بنابراین این طرح اصل تفکیک قوا را از بین برده و وزن پارلمان و کابینه را در مقابل نظام قضائی افزایش می‌دهد.

نتانیاهو که از چند سال پیش با پرونده‌های فساد مالی مواجه است سعی دارد با کمک تندروها که در پرونده‌های جنایی دست کمی از نتانیاهو ندارند، قوانین قضائی رژیم صهیونیستی را تغییر داده و خود را از مهلکه زندان نجات دهد.

اعتراضات اخیر در ابتدای شروع به کار کابینه نوید تنش‌های بیشتر در سرزمین‌های اشغالی را می‌دهد و با توجه به اتحاد مقامات سابق برای مقابله با سیاست‌های کابینه نتانیاهو، سیر بی‌ثباتی سیاسی در آینده هم دامن این رژیم را خواهد گرفت.

برف روی برف

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دستور اقدام فوری همزمان با وعده گازی یک‌ساله وزیر» نوشت: مطرح شدن احتمال قطعی گاز، به همراه انتشار اخباری مبنی بر قطع سوآپ گازی ترکمنستان، نگاه‌ها را به یک مسئله مغفول در صنعت گاز یعنی ذخیره سازی معطوف کرد. رسانه‌ها نیز در روزهای اخیر به کم‌کاری‌های صورت گرفته در این عرصه در دولت قبل و به خصوص انحلال شرکتی به نام شرکت ذخیره‌سازی گاز اشاره کرده‌اند.

با این حال، به نظر می‌رسد این ماجرا ابعاد و جزئیات بیشتری دارد و ریشه آن به سال‌های قبل‌تر و جریان خصوصی‌سازی این شرکت برمی‌گردد. فارغ از این موضوع، کاستی‌های صورت گرفته در ذخیره سازی گاز، موضوعی است که هم اینک دولت سیزدهم به دنبال جبران آن است و رئیس‌جمهور دستور آن را به وزارت نفت داده است.

اگر چه هشدار ناترازی گاز از سال ۹۹ به طور رسمی و در قالب سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی تا افق ۱۴۲۰ داده شده بود، اما به نظر می‌رسد به این هشدارها توجه کافی نشده است.

سند مذکور، با بررسی ابعاد مختلف تولید و مصرف گاز در کشور نشان می‌داد که تراز (تفاضل مصرف از عرضه) لااقل در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۴ به ناحیه منفی وارد می‌شود. یعنی مصرف از عرضه پیشی خواهد گرفت.

در هر صورت زمستان امسال و سرماهای اخیر نشان داد که این هشدارها به واقعیت تبدیل شده‌اند. به طوری که مصرف گاز بخش خانگی در شرایطی از ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز عبور کرد و اگر چه وضعیت تأمین گاز بخش خانگی چندان با دشواری مواجه نشد، اما فشار زیادی به بخش‌های دیگر مانند صنایع بزرگ وارد کرد.

اگر از بخش بزرگی از راهکارهای پیش روی صنعت گاز کشور نظیر توسعه و اکتشافات جدید میادین، کاهش وابستگی انرژی کشور به گاز، قراردادهای بلندمدت سوآپ گاز برای تعدیل فشار و کسری منطقه‌ای گاز در شمال کشور و به خصوص نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای همه این کارها فاکتور بگیریم، مسئله‌ای که هم اینک بیش از سایر موارد جنجالی شده، رها شدن سیاست ذخیره گاز در سال‌های گذشته است. موضوعی که دیروز نیز رئیس جمهور به آن اشاره کرد.

ابراهیم رئیسی دیروز و در جریان حضور سرزده خود در شرکت ملی گاز، گفت: «موضوع ذخیره‌سازی گاز و نفت از مسائل بسیار مهم به ویژه برای شرایط بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی است که متأسفانه در یک مقطعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و شرکت ذخیره‌سازی منحل شده است. وزارت نفت پس از پایان شرایط ویژه فعلی باید حتماً این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهد.»

شرکت ذخیره‌سازی گاز یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ذخیره سازی بوده است. این شرکت طبق اظهارات حیدری، مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت وگو با روزنامه ایران، سال ۹۷ منحل شده است با این حال، به نظر می‌رسد اینکه ریشه مشکلات کنونی را صرف انحلال این شرکت آن هم در دولت قبل بدانیم، چندان دقیق نیست چرا که اسنادی در رسانه‌ها مبنی بر آغاز سیکل واگذاری (انحلال) این شرکت از سال ۹۰ (دولت دهم) منتشر شده است.

اقتصاد آنلاین در این باره گزارش داد: مصوبه واگذاری این شرکت در دولت روحانی و در راستای سیاست کوچک‌سازی ساختار اجرا شد.

طبق این گزارش هم اکنون ذخیره‌سازی گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران (یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز ایران) در حال فعالیت است و روزانه ۲۲ میلیون متر مکعب گاز (با استفاده از دو مخزن سراجه با ظرفیت تزریق ۱۰ میلیون متر مکعب و مخزن شوریجه با ظرفیت تزریق روزانه ۱۲ میلیون متر مکعب) به شبکه سراسری تزریق می‌کند.

هر چند واگذاری این شرکت طبق مصوبات هیئت واگذاری (ذیل اصل ۴۴) صورت گرفته است، اما این مسئله نافی کاستی‌های صورت گرفته در زمینه ذخیره‌سازی گاز نیست.

برف روی برف

کد خبر 633981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.