اجرای قانون هوای پاک عزم جدی می‌خواهد

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت گفت: با اجرای کامل قانون هوای پاک و با ایجاد مدیریت یکپارچه واحد شهری به‌گونه‌ای که تمام دستگاه‌های متولی مفاد مرتبط در بخش و حیطه اجرایی خود را به‌طور کامل عملیاتی سازند، می‌توانیم وضع موجود را بهبود بخشیم و در رسیدن به فرم پایدار زیستی گام برداریم.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه در آستانه فرارسیدن روز هوای پاک قرار داریم، اظهار کرد: گسترش بی‌محابای شهرها بدون رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در بخش آب، هوا و خاک صدمات جبران‌ناپذیری را بر محیط‌زیست این پهنه‌های زیستی وارد ساخته است.

وی افزود: تمرکز جمعیت و خدمات در کلان‌شهرها علاوه بر ازدحام، شلوغی و ترافیک در رفت‌وآمدها، باعث افزایش تراکم‌های ساختمانی و رشد بی‌رویه کالبدی در سطوح مختلف کلان‌شهری شده است که این خود افزایش دما را نسبت به مناطق پیرامونی به‌دنبال دارد؛ همچنین ایجاد جزایر گرمایی در مقیاس منطقه‌ای و حتی محله‌ای علاوه بر اثرات اقلیمی بر محیط، سبب گسترش ناهنجاری‌ها در بعد اجتماعی نیز می‌شود.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت تصریح کرد: گسترش نواحی صنعتی در نزدیکی و حریم شهر، به‌کارگیری سوخت‌های فسیلی و استفاده نکردن از فناوری‌های نوین در این بخش باعث افزایش آلودگی هوا و اثرات مضر گازهای گلخانه‌ای در پولیگون‌های اطراف و نواحی شهری و سکونتی می‌شود که خود می‌تواند از مصادیق تهدید بهداشت عمومی باشد.

وی خاطرنشان کرد: حتی شاهد ایجاد نواحی کارگاهی در داخل محدوده شهری هستیم که این خود نیازمند لزوم تغییر نگاه و رویکرد پهنه‌بندی در فضای شهری و طرح‌های توسعه شهری است، لذا باید از ظرفیت ناظران محیط زیست با همکاری مراجع ذی‌صلاح استفاده کنیم، چراکه حضور و مشارکت آن‌ها می‌تواند بخش نظارت بر اجرای ضوابط زیست‌محیطی را تقویت کند و با توجه به دانش و مهارت کارکنان خوبی که در این زمینه دارند، می‌توانند به عنوان اهرم‌های نظارتی فعال باشند.

به‌دنبال اجرای برنامه‌های پایشی و نظارت زیست‌محیطی باشیم

دبیر کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی نظام مسائل شهرستان رشت گفت: اجرای کامل قانون هوای پاک و با ایجاد مدیریت یکپارچه واحد شهری به‌گونه‌ای که تمام دستگاه‌های متولی مفاد مرتبط در بخش و حیطه اجرایی خود را کامل عملیاتی سازد، می‌تواند بستری مطلوب را برای بهبود وضعیت شهر و شهروندی فراهم کند، لذا ما باید به دنبال اجرای برنامه‌های پایشی و نظارت زیست‌محیطی در عملیات و پروژه‌های عمرانی، حتی ساخت‌وسازهای کوچک و بزرگ شهری باشیم.

وی ادامه داد: لازم است برای عملیات‌های عمرانی در سطوح شهری پیوست‌های زیست‌محیطی ایجاد و تهیه کنیم و الزام ارائه پیوست زیست‌محیطی با تاکید بر رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در محیط زیست شهری امری اجتناب‌ناپذیر و یک اقدام فوری است، بنابراین در برخورد با جزایر گرمایی در شهرها به اندازه و شکل ساختمان‌ها باید توجه کرد، اما وضعیت آیرودینامیک شهرها با بخش‌های روستایی بسیار متفاوت است، چراکه ساختمان‌های بلندمرتبه موجب کاهش سرعت بادها می‌شود، جریان انتقال را کاهش می‌دهد و این خود اثری منفی بر دمای شهری دارد.

مطالبی با اشاره به اینکه احداث ساختمان‌های بلندمرتبه با فاصله کم از یکدیگر باعث شکل‌گیری دره‌های عمیق و باریک در خیابان‌ها می‌شود، افزود: دیوارهای این ساختمان‌های بلند، انرژی را در خود ذخیره می‌کند و با کاهش دمای شبانگاهی، آن را باز می‌تاباند که این فرایند به «تأثیر دره‌های شهری» شناخته می‌شود و در کلان‌شهرها به تشکیل جزیره حرارتی شهری منجر می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود آنکه میزان رطوبت شهرها و مناطق حومه‌ای آن‌ها تفاوت قابل ملاحظه‌ای ندارد، اما با در نظر گرفتن این نکته که هوای گرم رطوبت بیشتری در خود نگاه می‌دارد، می‌توان به این نتیجه رسید که با صعود هوای گرم از فراز شهرها، رطوبت نیز در این نواحی به نسبت کاهش می‌یابد.

مطالبی گفت: پدیده "مه‌دود شهری" لایه‌ای از ذرات آلاینده است که همچون مه آسمان شهرها را در بر می‌گیرد، عملکردی مشابه گازهای گلخانه‌ای در جو دارد و اجازه نمی‌دهد که گرما از محدوده شهری خارج شود، به همین دلیل اثرات نامطلوب محیطی را برای شهروندان در بر دارد و آسایش حرارتی در شهرها را به مخاطره می‌اندازد.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت با بیان اینکه آلودگی هوا بلای جان‌سوزی است که شهروندان هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنند و با تهدید سلامت و بهداشت عمومی ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکره سرزمینی وارد می‌سازد، گفت: با عزم جدی در اجرای قانون هوای پاک و در سایه همدلی و یکپارچگی در مدیریت شهری و مشارکت شهروندی می‌توانیم وضع موجود را بهبود بخشیم و در رسیدن به فرم پایدار زیستی گام برداریم.

کد خبر 633869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.