«پلارد» درختان توت، راهکاری برای حفظ پاکیزگی شهر

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه امسال درختان توت در اولویت هرس قرار گرفته است، گفت: سال‌های گذشته تعدادی از این درختان در شهر کاشته شده است که در فصل باردهی به دلیل ریزش میوه‌ها باعث مخدوش شدن وضعیت نظافت شهر و لغزندگی معابر می‌شود، لذا این درختان هرس پلارد می‌شوند.

مجید عرفان‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: براساس تقویم باغبانی، هر سال درختان شهر در زمان خود هرس می‌شوند اما امسال با توجه به نظرسنجی‌های مردمی، این کار به‌طورویژه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه امسال درختان توت در اولویت هرس قرار گرفته است، گفت: به‌طورعمده این درختان در سطح شهر بارده نیستند اما طی سال‌های گذشته، تعدادی از این درختان در شهر کاشته شده است که در فصل باردهی به دلیل ریزش میوه‌ها باعث مخدوش شدن وضعیت نظافت شهر و لغزندگی معابر می‌شوند؛ همچنین استفاده شهروندان از میوه‌ها که با وجود آلودگی هوا، این امر بهداشتی نیست و می‌تواند برای سلامتی مردم خساراتی به همراه داشته باشد، از این رو امسال برای رفع این معضل، گونه‌ای از هرس به نام «پلارد» در حال اجرا است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: این‌گونه هرس در این حجم برای نخستین‌بار است؛ هرس پلارد علاوه بر ایجاد زیبایی در گونه گیاهی، موجب تأخیر در باردهی درختان میوه‌دار می‌شود و حدود سه سال آن را به تعویق می‌اندازد، درحقیقت با این عملیات هرس، رشد زایشی گیاه به سمت رشد رویشی معطوف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از هرس پلارد به‌ویژه درمورد درختان توت، سطح برگ یا تاج پوششی آن‌ها نسبت به قبل، همچنین عملیات فتوسنتز، افزایش پیدا می‌کند.

عرفان‌منش با اشاره به بررسی سایر درختان در سطح شهر، افزود: به دلیل خسارت فیزیولوژیک حاصل از خشکسالی پیاپی در سال‌های گذشته و با توجه به تحلیل آماری که در این خصوص انجام گرفته است، بخش عمده‌ای از درختان که دستک آن‌ها سقوط کرده و یا از ناحیه فوقانی دچار شکستگی شده‌اند، درختان نارون بودند که عملیات توموگرافی و اندازه‌گیری تراکم چوب بسیاری از آنها در حال انجام است.

وی تصریح کرد: براساس نتایج حاصل از توموگرافی یا همان اندازه‌گیری تراکم چوب درختان، هرس درختان نارون نیز در حال انجام است که بیشتر برای افزایش ایمنی شهروندان و جلوگیری از ایجاد حوادث است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به آمار سال گذشته درباره سقوط و شکستگی برخی درختان از جمله نارون و ایجاد حادثه برای شهروندان، گفت: این حوادث بیشتر خسارات مالی به همراه داشته اما با بررسی‌های صورت گرفته در نظر داریم تا از بروز این‌گونه حوادث نیز جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه شهر، دارای بیمه شهروندی است و در صورت بروز هرگونه حادثه و ایجاد خسارت مالی، شهروندان تحت پوشش این بیمه، حمایت خواهند شد، گفت: با این وجود، هدف سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان جلوگیری از بروز هر گونه حادثه حتی از نوع مالی برای شهروندان است.

عرفان‌منش تصریح کرد: درختان پر خطر در سطح شهر شناسایی شده‌اند و پس از انجام عملیات توموگرافی، هرس می‌شوند.

کد خبر 633748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.