اصفهان پایلوت اجرای مالچ‌های سازگار زیستی در تثبیت عرصه‌های بیابانی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، درباره توقف مالچ‌پاشی از سال ۹۸ در اصفهان گفت: امسال دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی کشور سه استان یزد، خوزستان و اصفهان را پایلوت قرار داده تا شرکت‌های دانش‌بنیان، مالچ‌های موافق زیست‌محیطی پلیمری را برای تثبیت عرصه‌های بیابانی اجرایی کنند.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نبود انجام عملیات مالچ‌پاشی نفتی در بیابان‌های استان اصفهان، اظهار کرد: برای اجرای پایلوت مالچ‌های پلیمری سازگار زیستی‌محیطی در بیابان‌های استان، تاکنون حدود ۱۵ هزارهکتار از بیابان‌های شهرستان آران‌وبیدگل تعیین‌شده است.

وی درباره وجود ۶۵۰ هزار هکتار تپه‌های ماسه‌ای در استان اصفهان، افزود: طی سال‌های گذشته عملیات تثبیت این ماسه‌ها با انجام مالچ‌پاشی در ۳۰ هزار و ۸۰۰ هکتار اجرایی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: همچنین دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی کشور طی سال‌های ۹۶ تا ۹۷ حدود ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار مالچ‌پاشی در شهرستان آران‌وبیدگل برنامه‌ریزی کرده بود که ۳۰۰ هکتار آن در سال ۹۸ انجام شد، اما مابقی عملیات به دلیل جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و نابودی پوشش گیاهی و جانوری متوقف شده است.

تثبیت شن‌های روان در بیابان‌های اصفهان با ۴۵ کیلومتر بادشکن غیرزنده

وی با اشاره به انجام عملیات تثبیت شن‌های روان در بیابان‌های استان اصفهان به روش بادشکن غیرزنده، گفت: در سال‌های گذشته تاکنون با هدف تثبیت بیابان‌زدایی، پیشگیری از تشدید گردوخاک و کنترل شن‌های روان ۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری، ۴۵ کیلومتر بادشکن غیرزنده و ۲۰۰ کیلومتر بادشکن زنده مانند درخت‌های زیتون، اکالیپتوس و توت برای حفاظت جاده‌ها و تأسیسات شهری در برابر گردوغبار و طوفان‌های شنی و ۳۰ هزار و ۸۰۰ هکتار مالچ‌پاشی در مناطق بیابانی استان صورت گرفته است.

شیشه‌فروش درباره نبود انجام عملیات مالچ‌پاشی نفتی در بیابان‌های استان اصفهان، اظهار کرد: امسال دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی کشور سه استان یزد، خوزستان و اصفهان را پایلوت قرار داده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان، مالچ‌های موافق زیست‌محیطی پلیمری را برای تثبیت عرصه‌های بیابانی در آن‌ها اجرایی کنند. برای انجام این طرح در استان تاکنون حدود ۱۵ هزار هکتار از بیابان‌های شهرستان آران‌وبیدگل تعیین شده است.

۳۲ درصد مساحت استان اصفهان کویری و بیابانی است

وی با بیان اینکه ۳۲ درصد مساحت استان به علت اقلیم خشک و نیمه‌خشک و شرایط کم بارش جزو مناطق کویری و بیابانی است، افزود: کانون‌های فرسایش بادی پدیده خیزش گردوغبار در مناطق کویری کاشان، آران‌وبیدگل، نطنز، نائین، اردستان، میمه، خوروبیابانک و شرق استان فعالیت ریزگردها را تشدید می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان موقعیت بیابان‌زایی را یکی از مخاطرات زیست‌محیطی در استان اصفهان دانست و گفت: حدود سه میلیون و ۲۰۰ هکتار از وسعت استان را مناطق بیابانی تشکیل می‌دهند که طبق مطالعات انجام شده ۱.۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی به عنوان کانون بحران و ۲.۵ میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی بوده که ۱۲ شهرستان را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان شناسایی شدند، افزود: مناطق شهرستان‌های کاشان، آران‌وبیدگل، شرق اصفهان، برخوار، نائین، خوروبیابانک، اردستان، کوهپایه، ورزنه، جرقویه، هرند و بخشی از شاهین‌شهر و بادرود تحت‌تأثیر فرسایش بادی هستند.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: در استان اصفهان شرایط بیابان‌زایی و گرم‌وخشک را داریم که حفاظت از صنعت کشاورزی، نگهداری از گونه‌های گیاهی، حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی در اثر گردوغبار از مهم‌ترین نتایج انجام شده بیابان‌زدایی‌ها در استان است.

کد خبر 633671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.