اما و اگرهای نوسازی تاکسی‌های اراک

آذرماه امسال بود که اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اعلام کرد طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده با امکان ثبت‌نام و انتخاب خودروی سمند سورن‌پلاس پایه گازسوز با سطح آلایندگی یورو ۵ در سامانه نوسازی ناوگان آغاز شده است، طرحی که اجرای آن نقش بسزایی در کاهش مشکلات زیست‌محیطی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلایندگی تاکسی‌های فرسوده از جهات مختلف باعث افزایش آلایندگی هوای شهر خواهد شد، چراکه روزانه حجم عظیمی از ذرات آلاینده از اگزوز این خودروها وارد هوا می‌شود و از این گذشته، با فرسودگی خودروهای تاکسی، استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی کاهش می‌یابد که این موضوع افزایش تردد خودروهای شخصی را به دنبال دارد.

با این وجود سال‌های زیادی است که مدیریت شهری در کلان‌شهرهایی همچون تهران، اصفهان، شیراز و اراک با موانع و مشکلات تعویض تاکسی‌های فرسوده دست و پنجه نرم می‌کند؛ مجموع این عوامل گویای این موضوع است که نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل درون‌شهری یکی از اقدامات مؤثر برای افزایش سطح ارائه خدمات به شهروندان از یکسو و کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت از سوی دیگر است.

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده که پس از گذشت پنج ماه توقف بار دیگر سال ۱۴۰۱ فعال شده است، با امکان ثبت‌نام و انتخاب خودروی سمند «سورن پلاس پایه گازسوز» با سطح آلایندگی یورو ۵ در سامانه نوسازی ناوگان آغاز شده است اما از آنجا که قیمت این خودرو برای متقاضیان بالا است، شهرداری اراک قول مساعد برای ارائه تسهیلات به متقاضیان داده است اما نحوه انجام این کار با ابهاماتی همراه است، چرا که به گفته برخی از رانندگان تاکسی وقتی برای ثبت‌نام جهت دریافت این تسهلات مراجعه می‌کنند، به آنها گفته می‌شود که شرط دریافت وام نداشتن بیمه است.

ماجرا از این قرار است که تسهیلاتی در قالب وام اشتغالزایی از طرف کمیته امداد برای رانندگان در نظر گرفته شده است که عملاً به آنها تعلق نخواهد گرفت، چرا که شرط دریافت آن نداشتن بیمه و شغل است حال آنکه یک راننده تاکسی شاغل محسوب می‌شود و بدیهی است که تحت پوشش بیمه باشد، از همین‌رو اعضای شورای اسلامی شهر اراک در صدد هستند تسهیلاتی را از منابع داخلی شهرداری یا از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با بانک‌های طرف قرارداد شهرداری برای تاکسی‌داران در نظر بگیرند که البته این اقدام تاکنون به نتیجه روشنی نرسیده است.

ارائه تسهیلات نوسازی به ۵۰۰ راننده تاکسی

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون عمران، فنی، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: ابتدا مقرر شده بود رانندگان تاکسی به سازمان کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی شوند و از ظرفیت وام‌های اشتغالزایی کمیته امداد برای نوسازی تاکسی‌ها استفاده شود و در اختیار راننده قرار بگیرد، اما افراد برای دریافت این وام باید شغل یا بیمه نداشته باشند، از همین‌رو رانندگانی که تحت پوشش بیمه تاکسیرانی قرار گرفته‌اند، امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند.

وی با بیان اینکه مقرر شده است از منابع داخلی شهرداری تسهیلاتی نیز برای کمک به افرادی که بیمه شده‌اند اما خودروی تاکسی آنها فرسوده محسوب می‌شود، در نظر گرفته شود، می‌افزاید: مبلغ این تسهیلات بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است که ممکن است به نتیجه نرسد، اما در حال رایزنی هستیم این تسهیلات از محل منابع داخلی شهرداری تأمین و به مشمولان ارائه شود یا با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و بانک‌های طرف حساب خود همچون بانک قرض‌الحسنه مهر، بانک شهر یا رسالت، رانندگان تاکسی‌های فرسوده به این بانک‌ها معرفی و از تسهیلات بهره‌مند شوند.

رئیس کمیسیون عمران، فنی، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: شهردار این کلان‌شهر و معاون اقتصادی وی با این تصمیم موافق هستند و مذاکراتی نیز با بانک‌ها انجام داده‌اند که هنوز نتیجه آن مشخص نیست، اما نتیجه نهایی طی فراخوانی عمومی به شهروندان اطلاع داده می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۱۷۰۰ تاکسی فرسوده و آلاینده در سطح شهر اراک ادامه می‌دهد: از آنجا که منابع محدود است، امکان ارائه این تسهیلات به تمام رانندگان این تاکسی‌ها وجود ندارد و این وام به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از رانندگان در سال جاری تعلق خواهد گرفت و به همین ترتیب هر سال همین تعداد تسهیلات برای نوسازی تاکسی‌ها در نظر گرفته خواهد شد تا در یک افق چهار ساله تمام تاکسی‌های شهر نوسازی شود.

غفاری ادامه می‌دهد: ممکن است برای ارائه این تسهیلات آیتم‌هایی همچون میزان فرسودگی خودرو یا شرایط اقتصادی افراد در نظر گرفته شود، یا وام بر اساس قرعه‌کشی به رانندگان تعلق پیدا کند اما امکان دارد تعداد متقاضیان محدود باشد و وام به تمام افراد تعلق پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیشتر رانندگان تاکسی توان اقتصادی کمی دارند و توان خرید خودروی جایگزین به مبلغ حدود ۲۷۰ میلیون تومان را ندارند، ادامه می‌دهد: در نظر داریم تا حدامکان مبلغ وام را افزایش دهیم اما از طرفی درصدد هستیم که این تسهیلات بهره کمی داشته باشد که البته این مسئله به قوانین بانک مورد نظر بستگی خواهد داشت، همچنین تلاش می‌کنیم تا اواخر دی این روند را به نتیجه برسانیم و مصوبه شورای اسلامی شهر را برای اقدامات اجرایی تنظیم شود.

تسهیلات کمیته امداد برای تاکسی‌داران مشروط بر نداشتن بیمه!

محمدحسین ساده‌وند، سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک اظهار می‌کند: از آنجا که قیمت خودروی جایگزین بالا است، امکان دارد رانندگان توان مالی لازم برای ثبت‌نام را نداشته باشند اما در صورت استقبال از این طرح ما به دنبال منابع و اعتباراتی برای حمایت از تاکسی‌داران هستیم.

وی تصریح می‌کند: ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی در حال پیگیری است، در این راستا حدود سه میلیارد تومان از منابع کمیته امداد برای ارائه تسهیلات در نظر گرفته شده است مشروط بر اینکه متقاضیان بیمه نداشته باشند، چرا که این وام در قالب تسهیلات اشتغالزایی پرداخت می‌شود اما از آنجا که تمام رانندگان تاکسی بیمه هستند ما این شرایط را نپذیرفتیم.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک ادامه می‌دهد: یک تفاهم‌نامه کشوری بین تاکسیرانی و کمیته امداد وجود دارد که به موجب آن این تسهیلات به حدود ۲۰ نفر از رانندگان تعلق می‌گیرد اما قوانین دست‌وپاگیری وجود دارد که امکان عملی ارائه این وام را از بین خواهد برد.

کد خبر 633656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.