آیا بودجه سازمان سینمایی در سال ۱۴۰۲ کافی است؟

دولت درحالی پیشنهاد بودجه سال ۱۴۰۲ سازمان سینمایی را بالغ بر ۴۸۲ میلیارد تومان در نظر گرفته است که با این بودجه، تحقق پارامترهای صنعت سینما و رشد زیرساخت‌ها ممکن است با چالش مواجه شود.

به گزارش ایمنا، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال ۱۴۰۲، شش هزار و ۴۳۰ میلیارد و ۸۹۷ میلیون تومان است. از این میزان، سهم سازمان سینمایی، ۴۸۲ میلیارد و ۱۵۶ میلیون تومان، معادل ۷.۵ درصد بودجه کل این وزارتخانه است.

البته که در بخش اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی نیز بودجه‌ای معادل ۳۲۰ میلیارد و ۵۹ میلیون تومان به برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی و ارتقای دانش و فناوری‌های نوین صنعت سینما اختصاص خواهد یافت که این بودجه در قیاس با سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۶ میلیارد تومان کاهش داشته است.

سازمان سینمایی درحالی برای سال ۱۴۰۲، احتمالاً بودجه ۴۸۲ میلیارد و ۱۵۶ میلیون تومانی دریافت خواهد کرد که این میزان برای سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳۷ میلیارد تومان بوده است.

این سازمان در سال ۹۸، ۲۱۰ میلیارد و برای سال ۹۹، ۲۷۵ میلیارد تومان بودجه داشته است.

هچنین سازمان سینمایی اگرچه برای سال ۱۴۰۲، شاهد افزایش نسبی است اما مطالبات بر زمین مانده و ضریب نیاز سینمای ایران به اندازه‌ای است که کاش توجه بیشتری به این پیشران فرهنگی کشور می‌شد.

سازمان سینمایی برای سال آینده، باید بودجه‌ای را برای تکمیل ظرفیت یک هزار سالن سینمایی در کشور کنار بگذارد که برآورد این بودجه در شهرهایی که سالن‌های نیمه‌کاره دارند، امری دشوار محسوب می‌شود

برگزاری حدود هشت جشنواره سینمایی، تزریق مالی به نهادهایی چون فارابی، خانه سینما، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، لزوم تقویت و رشد فناوری و ایجاد فضاها و ظرفیت‌های جدید در حوزه تولید، عرضه و تقاضا به‌ویژه در حوزه سینمای مناطق و شهرستان‌ها، مبارزه با قاچاق فیلم، ارائه مشوق‌های مالی به برخی آثار حوزه اکران، ازجمله سرفصل‌های هزینه‌زا برای سازمان سینمایی در سال آینده است.

این سازمان هم‌چنین برای سال آینده، باید بودجه‌ای را برای تکمیل ظرفیت یک هزار سالن سینمایی در کشور کنار بگذارد که برآورد این بودجه در شهرهایی که سالن‌های نیمه‌کاره دارند، امری دشوار محسوب می‌شود.

ضمن اینکه توجه به معیشت اهالی سینما و بدنه صنوف، از دیگر دغدغه‌های جدی سازمان سینمایی برای سال آینده است که از محل این بودجه تأمین خواهد شد.

لزوم حمایت از زیرساخت‌های سینما و ریل‌گذاری‌های جدید برای رسیدن به صنعتی پویا در زمینه سینمای داخل نیز از دیگر ضروریاتی است که باید در سرلوحه برنامه‌های سال آینده سازمان سینمایی قرار دارد. برنامه‌هایی که البته بودجه‌های کلانی را می‌طلبد که تأمین آن با این ارقام پیشنهادی، بسیار دشوار خواهد بود.

محمد خزاعی، پیش‌تر و در زمستان سال گذشته، در راستای رسیدن به جایگاه مطلوب برای سینمای ایران، درخواست یک هزار میلیارد تومان تسهیلات کرده بود که متأسفانه این بودجه مناسب، تا به امروز تأمین نشده است. باید پذیرفت که اختصاص مبلغ ۴۸۲ میلیارد و ۱۵۶ میلیون تومان، تنها صرف هزینه‌های جاری سازمان سینمایی خواهد بود و تکافوی برنامه‌ها و سیاست‌های میان‌مدت و بلندمدت این سازمان را نخواهد داد.

لازم است مجلس شورای اسلامی برای پویایی صنعت سینمای ایران و برنامه‌های مدونی که در این حوزه طراحی شده، علاوه بر حمایت از بودجه سالیانه سازمان سینمایی، زمینه تحقق تسهیلات هزارل میلیارد تومانی را فراهم آورد. علی‌الخصوص آن‌که سینما به‌عنوان پیشران فرهنگی کشور، نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی و افزایش میزان نشاط اجتماعی دارد که تحقق مطلوب این روند، با بودجه ۴۸۲ میلیارد تومانی سخت خواهد بود.

کد خبر 633294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.