موزه‌های عصارخانه شاهی و گرمابه علیقلی آقا امروز باز است

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: موزه‌های عصارخانه شاهی و گرمابه علیقلی آقا امروز (پنجشنبه) باز است.

علی عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعطیلی بناها و مکان‌های تاریخی شهر اصفهان امروز _پنجشنبه بیست‌ودوم دی‌ماه_ تنها مختص بناها و مکان‌های تاریخی است که ذیل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهر اصفهان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: چند بنای تاریخی زیر نظر اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان فعالیت می‌کنند که در حال حاضر امکان بازدید از دو بنای تاریخی برای عموم میسر است که این دو مکان شامل موزه عصارخانه شاهی و موزه گرمابه علیقلی آقا می‌شود.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: این دو موزه همچون روزهای گذشته باز است و علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند در ساعت اداری از ۹ صبح تا ۱۶:۳۰ به این دو مکان تاریخی مراجعه کنند. همچنین ساعات کاری این دو موزه در روزهای جمعه تا ساعت ۱۳ است.

وی گفت: با توجه به مصوبه اخیر شورای شهر اصفهان بازدید از برخی مراکز تفریحی، تاریخی شهرداری اصفهان به مناسبت روز مادر از امروز تا فردا، جمعه بیست‌وسوم دی‌ماه برای تمام بانوان و کودکان رایگان است که بازدید از موزه عصارخانه شاهی و موزه گرمابه علیقلی آقا شامل این طرح می‌شود.

به گزارش ایمنا، گرمابه علیقلی آقا از مکان‌های‌های دیدنی اصفهان در منطقه بیدآباد است و در سال ۱۱۲۵، توسط علیقلی آقا، از درباریان دو پادشاه صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده است. با معماری سبک اصفهان در اواخر دوره صفوی، حمام علیقلی آقا شامل دو حمام بزرگ، کوچک و فضای چال‌حوض می‌شود. هر دو حمام بزرگ و کوچک از دو بخش اصلی سربینه و گرم‌خانه تشکیل شده‌اند، به‌طوری‌که در آن دوره، مردان و زنان به‌صورت جداگانه می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند. تزئینات سقف حمام به‌صورت رسمی‌بندی است و نورگیرهای سقف به‌گونه‌ای طراحی و کار گذاشته شده است که در ساعات مختلف روز با ایجاد سایه‌روشن بر زیبایی تزئینات سقف بیفزایند.

امروزه در اصفهان چندین عصارخانه‌ها برجای مانده است. یکی از معروف‌ترین آن‌ها و از جمله مکان‌های دیدنی اصفهان، عصارخانه شاهی است که در سال ۱۰۲۱ هجری قمری همزمان با احداث بازار بزرگ قیصریه و مدرسه ملاعبدالله به دستور شاه‌عباس اول ساخته شد. عصارخانه شاهی در میدان امام (ره) جنب ورودی بازار قیصریه، بازار قنادها و بازار عصاری (پاساژ امین) قرار دارد.

کد خبر 633254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.