فروش همزمان خودرو در بورس کالا و قرعه‌کشی

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه انحصارشکنی تنها راه حل رفع مشکل خودرو است، گفت: نباید خودرو تنها در بورس عرضه شود، زیرا در این صورت اقشار متوسط رو به پایین جامعه شانس خرید خودرو به قیمت کارخانه را از دست می‌دهند.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به‌دلیل وجود جولانگاهی در بازار خودرو، مسکن، سکه، ارز، زمین، مجوزهای صادراتی، اوراق سهام و از این قبیل کالاهای سرمایه‌ای، حجم زیادی از نقدینگی افرادی ثروتمند و مخل اقتصادی که عمدتاً از پرداخت مالیات نیز فرار می‌کنند، وارد این بازارهای غیرمولد می‌شود.

وی افزود: بازار خودرو نیز امروز به یکی از جولانگاه‌های بخش غیرمولد اقتصاد تبدیل شده است. امروز که موج افزایش سطح عمومی قیمت‌ها راه افتاده، افرادی که دستشان به دهنشان می‌رسد بر این موج سوار می‌شوند و از خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای برای حفظ ارزش پول خود استفاده می‌کنند تا قدرت خرید خود را حفظ کنند و افزایش دهند.

عرضه در بورس برای جبران زیان خودروسازان

این کارشناس اقتصادی گفت: همین موضوعات باعث اختلاف بزرگی بین قیمت تمام شده خودرو درب کارخانه و قیمت بازار آن شده است. در این راستا وزارت صمت طی یک سال‌ونیم گذشته، سعی کرده میزان تولید خودرو را افزایش دهد. به نظر می‌رسد با توجه به بدهی انباشته خودروسازان یکی از راهکارهایی که به ذهن وزارت صمت رسید این بود که با وارد کردن تقاضای خودرو به بورس، قیمت مرزی بازار آزاد را شکسته و در مقابل، بدهی‌های خود را نیز جبران کنند.

شیخی اضافه کرد: نباید خودرو تنها در بورس عرضه شود، زیرا در این صورت اقشار متوسط رو به پایین جامعه شانس خرید خودرو به قیمت کارخانه را از دست می‌دهند. این افراد سواد بورسی ندارند و بورس نیز عرصه جدیدی برای بورس‌بازان و دلالان است. دولت می‌تواند با ادامه عرضه در بورس، قرعه‌کشی را نیز برای اقشاری که مستحق دریافت خودرو هستند، اجرایی کند. درواقع لازم است دولت رشد تولید را به بورس و کف تولید خودرو را تا زمانی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد بالاست در قرعه‌کشی به افرادی که حق دریافت خودرو دارند اختصاص دهد.

انحصارشکنی تنها راه حل رفع مشکل خودرو است

وی ادامه داد: البته مسئله صنعت خودرو تا زمانی که جولانگاه‌های متعدد بخش غیرمولد از صحنه اقتصاد کشور حذف و تورم متوقف نشده است، رفع نمی‌شود. انحصارشکنی تنها راه حل رفع مشکل خودرو است. وزارت صمت می‌تواند از صنایع دفاعی، صنایع نظامی سپاه پاسداران که موفقیت‌های بسیاری به دست آورده است بهره ببرد و چند تشکل جدید اقتصادی ایجاد کند تا خودروهای جدید بسازند. این تشکل‌های جدید باید تعاونی باشد تا سود آن به تعداد زیادی از مردم برسد.

این کارشناس اقتصادی گفت: تولید خودروهای مونتاژی توسط تشکل‌های جدید بسیار روش بهتری نسبت به آن است که فقط به چند تشکل انحصاری و واردات‌چی‌ها مجوز داده شود.

شیخی تصریح کرد: راهکار بازار خودرو شکستن انحصار از دو خودروساز و خلق تشکل‌های جدید خودروساز با کمک صنایع دفاعی، نظامی و سپاه پاسداران است. این نهادها می‌توانند مشکل این صنعت را برای همیشه به نحوی رفع کنند که خودرو کم‌کم به یک کالای مصرفی تبدیل شود. همچنین باید خودروهایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند از رده خارج شوند تا آلودگی ایجاد نکنند.

کد خبر 633184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.