تکلیف دولت به شناسایی و حذف حمایت یارانه‌ای گروه‌های پردرآمد

بر اساس لایحه بودجه سال آینده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با به‌روزرسانی داده‌ها دو بار در سال با اتکا بر داده‌های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، برای شناسایی گروه‌های مشمول حمایت و اعلام حذف گروه‌های پردرآمد از حمایت یارانه‌ای اقدام کند.

به گزارش ایمنا، همان‌گونه که در قانون بودجه امسال و سال‌های قبل دولت مکلف به شناسایی و حذف یارانه افراد پردرآمد بود، در لایحه بودجه سال آینده هم در تبصره ۱۶ بند «د» آمده است: وزارت تعاون موظف است بر اساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، افراد پردرآمد را شناسایی و از حمایت یارانه‌ای حذف کند. همچنین براساس تبصره ۱۷ همه دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، ازجمله نهادهای عمومی غیردولتی و بنیادها که به هر شکل از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کنند، موظف‌اند همه حمایت‌ها و کمک‌های خود را با لحاظ محرمانگی به تفکیک شماره ملی فرد دریافت‌کننده حمایت از طریق مرکز ملی تبادل سرویس NIE با استعلام از طریق شماره ملی در اختیار پایگاه رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند. بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی و دولتی هم مکلف‌اند تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت‌شده را به تفکیک شماره ملی در سامانه رفاه ایرانیان ثبت کنند و هرگونه پرداخت بر مبنای اطلاعات مندرج در این سامانه خواهد بود.

برخورداری هزینه‌های حمایتی پرداختی مؤسسات خیریه غیردولتی و خصوصی به اشخاص از معافیت‌های مالیاتی بند «ط» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، علاوه بر تکالیف موضوعی این ماده، منوط به ثبت اطلاعات آن در سامانه رفاه ایرانیان است.

وزارت تعاون همچنین مکلف است امکان ثبت اطلاعات افراد و استعلام استحقاق‌سنجی برای مؤسسات خیریه مردم‌نهاد را با رعایت محرمانگی اطلاعات فراهم کند.

همه دستگاه‌های اجرایی ماده ۲۹ قانون برنامه پنج‌ساله ششم ازجمله بانک مرکزی، فرماندهی انتظامی، سازمان ثبت احوال، سازمان بورس، سازمان ثبت اسناد و پزشکی قانونی موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به‌صورت برخط، مستمر و رایگان به وزارت تعاون بوده و مکلف‌اند فرایند استحقاق‌سنجی متقاضیان را با بهره‌برداری از شاخص‌های پایگاه رفاه ایرانیان هدفمند و اثربخش کنند.

همچنین از ابتدای سال آینده به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل مبلغ ۵۰۰ ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی یک‌هزار ریال و هر بسته ۵۰گرمی تنباکوی قلیان داخلی ۲۰۰ هزار ریال به‌عنوان مالیات و هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۸ هزار ریال و هر بسته ۵۰گرمی تنباکوی قلیان وارداتی ۳۵۰ هزار ریال به‌عنوان حقوق ورودی دریافت می‌شود تا مطابق ردیف‌های بودجه برای بخش سلامت، ورزش همگانی و ورزش بانوان هزینه شود.

منبع: فارس

کد خبر 633136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا فتح الهی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 0
    خانم ۸۸ساله تحت پوشش کمیته امداد هستم اعتراض جهت دهکبندی یارانهپ