وکیل دادگستری: سیاسی کردن پرونده حمید نوری سبب رسوایی دادگاه می‌شود

محسن بزرگی، وکیل پایه یک دادگستری، معتقد است رسیدگی غیرحقوقی به پرونده «حمید نوری» و سیاسی کردن آن، سبب رسوایی دادگاه سوئد خواهد شد.

به گزارش ایمنا، دادگاه تجدیدنظر حمید نوری، شهروند ایرانی دربند در زندان سوئد، امروز چهارشنبه بیست‌ویکم دی‌ در آن کشور برای رسیدگی به ادعاها و اتهامات واهی برگزار شد. «مجید نوری» فرزند «حمید نوری» شهروند ایرانی زندانی در سوئد به ایرنا گفت به‌دلیل اعتراض پدرش به شرایط دادگاه، قاضی او را از دادگاه اخراج کرد و بدون او، به کار خود ادامه داد.

نوری، شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضائیه که آبان‌ ۹۸ به سوئد سفر کرده بود، در زمان ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به‌سر می‌برد. اتهام او براساس ادعاهای گروهک تروریستی منافقان طراحی شده است. آن‌ها مدعی‌اند که نوری در مقطعی، زندانبان منافقان در ایران بوده است. این مبنای محکمه سوئدی قرار گرفته و سبب شده اصل برائت و حق آزادی رفت‌وآمد نوری از سوی مقام‌های سوئدی نقض شود و این تبعه ایرانی بیش از سه سال است که در زندان سوئد با محدودیت‌های زیاد مواجه شده و سوئدی‌ها ابتدایی‌ترین حقوق یک انسان را برای حمید نوری رعایت نکرده‌اند.

حقوق و مبانی قانونی در غرب از هم گسیخته است

در رابطه با روند دادگاه نوری، محسن بزرگی، حقوق‌دان، اظهار کرد: دوست دارم به قاضی پرونده حمید نوری بگویم به پرونده به‌صورت حقوقی نگاه کند. سیاسی کردن رسیدگی به پرونده سبب رسوایی دادگاه سوئد می‌شود. اینکه قاضی دادگاه با استناد به پیامکی که آقای روحانی رئیس‌جمهوری وقت به‌صورت جمعی برای مردم ایران ارسال کرد و عید نوروز را تبریک گفت، بگوید رئیس‌جمهور کشور به شما پیامک داده، پس با حاکمیت ارتباط نزدیکی دارید، واقعا خنده‌دار و مضحک است.
«آیا هوش و عقل ندارید که یک پیامک جمعی را مبنا و دلیل محکومیت یک نفر قرار ندهید؟ آقای قاضی از نگاه سیاسی بپرهیزند. مشخص نیست آخر این رفتار چه عواقبی خواهد داشت.»

وی افزود: «یک انسان را در کشور غریب فریب دادید و به سلول انفرادی انداخته‌اید. این اعمال نشان می‌دهد که حقوق و مبانی قانونی در غرب از هم گسیخته است. اقداماتی که علیه آقای نوری اتفاق افتاده، غیرقانونی است و در این دادگاه، یک نفر محاکمه نمی‌شود، بلکه محاکمه یک نظام است. من به‌عنوان حقوق‌دان عرض می‌کنم که این کارها باعث رسوایی بیشتر غرب می‌شود.»

دور جدیدی از بررسی پرونده حمید نوری در دادگاه تجدیدنظر سوئد آغاز شده است. دادگاه به‌دلیل اعتراض نوری به رعایت نشدن عدالت و حقوقش، به مدت کوتاهی متوقف شد تا او بتواند با وکلای خود مشورت کند. یکی از حاضران در دادگاه در شبکه‌های اجتماعی گفته پلیس دادگاه در زمان صحبت‌های حمید نوری در اعتراض به شرایط دادگاه، حالت تهاجمی به خود گرفته بود.

در صدای منتشرشده از سخنان نوری در دادگاه، وی خطاب به قاضی می‌گوید: آقای قاضی، بگذارید عدالت در دادگاه شما برقرار شود … من برای چنین روزی ثانیه‌شماری کردم که حرفم را به شما بگویم. دادگاه فرمایشی را برگزار نکنید … .

در ابتدای جلسه دادگاه، نوری گفت: من این دادگاه را ناعادلانه می‌دانم و تا زمانی که به مشکلاتم رسیدگی نشود، در دادگاه شرکت نمی‌کنم.

قاضی دادگاه دستور به قطع کردن میکروفن حمید نوری داد، اما با این حال او با صدای بلند به صحبت‌هایش ادامه داد و گفت: من دسترسی به چشم‌پزشک ندارم و به همین دلیل توانایی مطالعه مدارک پرونده را ندارم. سه سال و دو ماه است که در انفرادی هستم. قاضی اعلام کرده که محدودیت‌ها برای من به پایان رسیده، اما هنوز تماس‌های من قطع است.

منبع: ایرنا

کد خبر 633132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.