لزوم بهره‌گیری از هنرهای عمومی در شهرهای هوشمند

ارائه هنرهای عمومی می‌تواند به عنوان محرکی بسیار قدرتمند برای جذب گردشگران به شهرهای هوشمند عمل کند و به منبعی برای رونق اقتصادی آن‌ها تبدیل شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه موفقیت صنایع خلاق مانند تئاتر و هنرهای نمایشی وابسته به سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و دولتی است که البته کسب توافق مقامات ارشد در این زمینه نیز تلاش زیادی را می‌طلبد. شهرهای هوشمند می‌تواند از طریق نمایش آثار هنری و گرد هم آوردن مردم، حس اجتماعی بودن را میان شهروندان تقویت کند و از این طریق به مقاصدی بسیار ارزشمند برای سکونت و گردشگری تبدیل شود. از سوی دیگر، افزایش همکاری میان هنرمندان و برنامه‌ریزان شهری می‌تواند تلفیق خلاقیت هنرمندان با تخصص‌های معماران را به دنبال داشته باشد و در نهایت، به طراحی خلاق شهرها منجر شود، چراکه نوآوری به عنوان توانایی اصلی هنرمندان، لازمه ایجاد شهرهای هوشمند است.

لزوم بهره‌گیری از هنرهای عمومی در شهرهای هوشمند

در واقع، نوآوری‌ها که از ویژگی‌های ضروری شهرهای هوشمند به حساب می‌آید، می‌تواند با کمک هنرمندان به عنوان محرکی قدرتمند برای ایجاد یک هویت مستقل برای این شهرها عمل کند و به ایجاد برندهایی اختصاصی برای آن‌ها منجر شود، ضمن این‌که در افزایش محبوبیت فرهنگی آن‌ها در سراسر جهان اثربخش خواهد بود و از این طریق به جذب گردشگران به سمت خود و به دنبال آن، رونق اقتصادی کمک خواهد کرد.

مدیران در شهرهای هوشمند می‌توانند به احداث مراکز فرهنگی جدیدی برای نمایش هنرهای عمومی و آثار خلاق بپردازند و از این طریق، هویتی منحصربه‌فرد را برای شهرهای خود در سراسر جهان به وجود بیاورند که این امر به سهم خود می‌تواند در جذب کمپانی‌های فناوری، معماران پرآوازه بین‌المللی و سرمایه‌گذاران مختلف نقش مهمی ایفا کند که ایجاد همکاری میان این گروه‌ها به پیاده‌سازی پروژه‌های خلاق شهری منجر می‌شود و می‌تواند رونق شهری را به دنبال داشته باشد. در این صورت، شهر به یک مرکز خودمختار اقتصادی تبدیل خواهد شد و پیشرفت قابل‌توجهی را در کارآفرینی تجربه خواهد کرد که به دنبال آن، نیروی کار از رفاه بیشتری برخوردار می‌شود و این امر به سهم خود می‌تواند در افزایش بهره‌وری شهرها از هنر و هنرمندان نقش مهمی ایفا کند.

لزوم بهره‌گیری از هنرهای عمومی در شهرهای هوشمند

بدیهی است که دسترسی به نهادهای هنری و فرهنگی در یک شهر به افزایش زیست‌پذیری در آن منجر می‌شود در نتیجه احداث چنین فضاهایی باید به ضروری‌ترین اولویت‌های مدیران شهرهای هوشمند تبدیل شود. طراحی این مراکز باید به گونه‌ای انجام شود که بیشترین نیروی خلاق را به خود جذب کند تا به دنبال آن، افراد با اشتیاق تمام به فعالیت در این مراکز بپردازند و از این طریق به رونق اقتصادی شهر یا کشور میزبان خود کمک کنند.

مراکز خلاق یا فرهنگی منبعی بسیار مهم و شناخته‌شده با بیشترین تمرکز بر امکانات هنری و فرهنگی به حساب می‌آید که ظرفیت فرهنگی محلی را افزایش می‌دهد و به واسطه همین امر نیز جذب گردشگران در آن‌ها به خوبی مؤثر است و در نتیجه اقتصاد در آن‌ها رونق قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. نوآوری‌ها و هنرهای عمومی زمانی بیشترین اثربخشی را بر رونق شهرهای هوشمند خواهد داشت که زمینه‌ساز حجم بزرگی از فعالیت‌های شبانه‌روزی باشد و به برگزاری گالری‌های هنری متعدد، تغییر ظاهر میدان‌های عمومی برای تئاتر، و نمایش صنایع دستی محلی منجر شود. علاوه بر این، مراکز فرهنگی تلفیقی از خدمات گردشگری مانند افزایش دسترسی به هتل‌ها و رستوران‌های محلی یا امکان حضور در رویدادهای فرهنگی مختلف را برای مسافران در بر می‌گیرد که به دنبال آن، احتمال جذب گردشگران به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، قابلیت دسترسی به مراکز فرهنگی در شهرها به تسهیل عقد قراردادها میان شهرهای مختلف، برگزاری جلسات تجاری میان سرمایه‌گذاران، سفرهای گروهی یا برگزاری رویدادهای خاص به میزبانی شهرهای هوشمند به واسطه وجود محیط‌های خلاق در آن‌ها منجر می‌شود. تمام این رویدادها، به ویژه نمایش هنرهای عمومی کسب درآمد را برای شهرها به ارمغان می‌آورد که مدیران می‌توانند از آن برای ارائه خدمات هوشمند بهره بگیرند.

لزوم بهره‌گیری از هنرهای عمومی در شهرهای هوشمند

بدون شک، در نمایش هنرهای عمومی و جذب گردشگران به شهرهای هوشمند، مشارکت میان بخش‌های خصوصی و دولتی از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند اثربخشی پیاده‌سازی پروژه‌های خلاق را در این مناطق دوچندان کند. در واقع، بخش‌های خصوصی می‌توانند با همکاری یکدیگر گروه‌هایی از افراد هنرمند و خلاق را تشکیل دهند و از طریق تلفیق هنر و نوآوری، به ارائه طرح‌هایی پیشنهادی با بیشترین اثربخشی برای پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز پروژه‌های شهرهای هوشمند به دولت‌ها بپردازند. در این رابطه، تجزیه و تحلیل داده‌های شهرهای هوشمند می‌تواند طراحی بهتر پروژه‌ها را در پی داشته باشد و به دولت‌ها در افزایش ظرفیت بررسی اطلاعات کمک کند. از سوی دیگر، مشارکت نهادهای دولتی و خصوصی در پیاده‌سازی پروژه‌های اصلی شهری اثربخش خواهد بود و می‌تواند به هوشمندسازی بیشتر شهرها منجر شود.

شاید نام شهر هوشمند به‌نظر متضاد با مفاهیم فرهنگی و هنری برسد اما در واقع آن‌ها از مهم‌ترین ارکان برای تلطیف مؤلفه‌های هوشمندی است که اغلب مجازی هستند. در این بین مشارکت دادن جوانان هنرمند برای تغییر چهره شهرها ضروری به نظر می‌رسد، چراکه اغلب آن‌ها پر از ایده‌هایی هستند که نیازمند حمایت و راهنمایی است و اگر این توجه از سوی مسئولان شهری باشد، به‌طور قطع بازده بسیار خوبی برای شهر و شهروندان به وجود خواهد آمد.

لزوم بهره‌گیری از هنرهای عمومی در شهرهای هوشمند

کد خبر 633128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.