ابلاغ شیوه‌نامه احداث و توسعه مراکز عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تهیه و ابلاغ شیوه‌نامه احداث و توسعه مراکز عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی، ارزاق و مایحتاج عمومی تحت نظر شهرداری به استانداری‌ها خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، علی زینی‌وند با اشاره به اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم این مراکز، اظهار کرد: اثر مستقیم آنها از طریق عرضه میوه، تره‌بار، فرآورده‌های کشاورزی و مایحتاج عمومی باقیمت‌هایی پایین‌تر از میانگین قیمت‌های سطح شهر، کمک به‌صرفه جویی اقتصادی در هزینه‌های تأمین سبد مصرفی خانوار و کمک به تنظیم بازار کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم به ویژه دسترسی آسان‌تر در راستای امنیت غذایی و تأمین نیاز شهروندان، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی افزود: آثار غیرمستقیم فعالیت این مراکز، باعث تعدیل قیمت‌های عرضه میوه و تره‌بار، فرآورده‌های کشاورزی و مایحتاج عمومی در واحدهای صنفی فعال در محدوده این مراکز می‌گردد و به تعدیل قیمت در سطح شهر کمک می‌نماید و نظارت‌های مستمر و نظام‌مند بر نحوه فعالیت بهره‌برداران فعال در غرفه‌های تحت اختیار، موجبات جلب اعتماد و رضایت هر چه بیشتر مصرف‌کنندگان را از بابت نظارت‌های سازمانی فراهم آورده است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: ایجاد و توسعه این تأسیسات خدمات شهری به دلیل نوع و ماهیت فعالیت و نحوه اداره میادین و بازارها که بر جنبه‌های نظارتی تأکید داشته و امکانات و زیرساخت‌های عرضه را تأمین می‌کند، امری ضروری است و در این راستا شیوه‌نامه مزبور به موجب قوانین و مقررات مربوطه با محوریت دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و همکاری برخی از شهرداری‌ها تدوین شده است.

زینی وند اضافه کرد: در این شیوه نامه، فرآیند احداث و توسعه میادین منطقه‌ای، بازارها و بازارچه‌ها توسط شهرداری در سه بخش کلی "مکان‌یابی و انتخاب زمین جهت ایجاد و راه‌اندازی مراکز عرضه"، "طراحی، اجرا و ساخت مراکز عرضه" و "مدیریت، نظارت، پشتیبانی و بهره‌برداری از اماکن فعالیت‌های عرضه محصولات و خدمات موجود در مراکز عرضه" تشریح شده است.

وی با بیان اینکه انتخاب مکان استقرار هر فعالیت شهری در موقعیت فضایی-کالبدی در سطح شهر باید تابع اصول، قواعد و سازوکارهای استاندارد باشد تا موفقیت و کارایی عملکردی آن فعالیت در مکان انتخاب‌شده، افزایش یابد، تصریح کرد: بررسی و انتخاب صحیح شاخص‌های مکان‌یابی این مراکز دارای اهمیت می‌باشد و به همین منظور در شیوه‌نامه به مهم‌ترین شاخص‌ها و عوامل مؤثر در مکان‌یابی بهینه مراکز عرضه شهرداری اشاره شده است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در این شیوه نامه، فعالیت‌های متداول عمومی در مراکز عرضه شامل دسته‌بندی فعالیت و گروه‌های محصولی باغی زراعی، محصولات و فرآورده‌های پروتئینی، محصولات فرآوری شده (غیر پروتئینی و لبنی)، محصولات و فرآورده‌های لبنی و همچنین حداقل فعالیت‌های قابل‌اجرا در سطوح مختلف مراکز عرضه تشریح شده است.

زینی وند افزود: در بخش انتهایی شیوه‌نامه هم، مباحث مرتبط با مدیریت، نظارت و پشتیبانی شامل مدیریت، نظارت و بهره‌برداری از مراکز عرضه و پشتیبانی، برنامه‌ریزی و تدارکات مراکز عرضه بیان شده است.

کد خبر 633103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.