بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۳

لندن، پاریس، نیویورک و توکیو از نظر تنوع، برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، امنیت، تعداد فضاهای سبز و حتی روزهای آفتابی به عنوان بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۳ شناخته شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه ساله زیست‌پذیری در شهرهای سراسر دنیا بر اساس معیارهای مختلفی ارزیابی می‌شود تا مردم در صورت مهاجرت یا سفر، بهترین نقاط دنیا را انتخاب کنند. این معیارها اغلب مولفه‌هایی مانند مکان، مردم، برنامه‌ریزی‌های شهری، امکانات و خدمات، موفقیت و توسعه را در بر می‌گیرد که هر یک از این موارد نیز زیرشاخه‌های خاص خود را شامل می‌شود. به عنوان مثال، در مورد "مکان" مواردی مانند تعداد روزهای آفتابی، امنیت (نرخ قتل) و چشم‌اندازهای شهری مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در شاخص "مردم" بر مواردی مانند سطح تحصیلات و نرخ نیروی کار تمرکز می‌شود؛ "برنامه‌ریزی شهری" مولفه‌هایی مانند اقدامات شهری برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان همچنین برگزاری رویدادهای فرهنگی را شامل می‌شود؛ "امکانات و خدمات" زیرساخت‌ها و نهادهای شهری را مورد توجه قرار می‌دهد؛ "موفقیت" میزان درآمد نسبی مردم و نرخ تولیدات ناخالص داخلی را در بر می‌گیرد و در نهایت، "توسعه" به جنبه پیشرفت تکنولوژیک شهری اشاره دارد که از طریق میانگین فعالیت‌های شهروندان در وب‌گاه‌ها و شبکه‌های مجازی ارزیابی می‌شود. در ادامه به بهترین شهرهای جهان که از نظر مؤلفه‌های ذکر شده به پیشرفت قابل‌توجهی یافته است، پرداخته می‌شود.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۳

لندن، انگلستان

لندن، پایتخت انگلستان طی یک سال گذشته بحران‌های سیاسی چشمگیری مانند مرگ ملکه بریتانیا را تجربه کرده است، با این حال مردم آن در وضعیت بسیار خوبی زندگی خود را ادامه داده‌اند و از کیفیت زندگی آن‌ها کاسته نشده است. به دنبال سقوط ارز در انگلستان، لندن توانست سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگی را به سمت خود جذب کند، ضمن این‌که تعداد گردشگران شهر نیز نسبت به سال‌های قبل، افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد. مهاجرت ساکنان ثروتمند بسیار به پایتخت انگلستان که توانایی خرید دارایی‌های بزرگ شهر و سرمایه‌گذاری در کارآفرینی‌های جدید را دارند، از مهم‌ترین اتفاقات یک سال گذشته در شهر بوده است که رونق جدیدی را برای آن به ارمغان آورده است.

از دیگر عواملی که به زیست‌پذیری لندن در سال ۲۰۲۳ منجر خواهد شد می‌توان به چشم‌اندازها و جاذبه‌هایی اشاره کرد که قدمت آن‌ها به هزاران سال قبل برمی‌گردد، ضمن این‌که فروشگاه‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های شهر به طور مداوم در حال افزایش است. دسترسی به خدمات عمومی بر زیست‌پذیری لندن افزوده است، چراکه عبور و مرور را برای شهروندان به منظور رفع نیازهای روزمره خود تسهیل کرده است.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۳

پاریس، فرانسه

پاریس پایتخت فرانسه در سراسر جهان به داشتن پیاده‌راه‌های بی‌شمار و با کیفیت شهرت دارد که قابلیت عبور و مرور سبز پس از انتشار کرونا به دنبال بسته شدن بسیاری از خیابان‌ها به روی خودروها، بهبود بیشتری را نیز تجربه کرده است. پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، آنه ایلداگو شهردار پایتخت فرانسه بیش از ۶۰ هزار فضای پارک خودروها را در اختیار رستوران‌ها و کافه‌ها قرار داد تا با رعایت فاصله اجتماعی میز و صندلی‌های خود را در فضاهای باز بچینند. همین امر به بسته شدن خیابان‌های بیشتری به روی وسایل نقلیه منجر شد و مزایای بیشماری مانند افزایش فعالیت جسمی، بهبود کیفیت هوا و نشاط شهروندی را طی دوران پر از استرس کرونا به دنبال داشت.

گردشگران مسیری که در امتداد رودخانه سن قرار گرفته است را بهترین پیاده‌راه شهر می‌دانند و دسترسی مقرون‌به‌صرفه و امن را به جاذبه‌های مختلف شهر به عنوان عامل دیگری برای سفر به پاریس معرفی می‌کنند.

پاریس میزبان مسابقات المپیک ۲۰۲۴ خواهد بود و در نتیجه تحولات بسیاری را تجربه خواهد کرد که به افزایش زیست‌پذیری آن منجر خواهد شد.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۳

نیویورک، ایالات متحده آمریکا

با وجود شیوع بیماری کرونا، بهبود چشم‌اندازهای شهری و جاذبه‌های بین‌المللی نیویورک در آمریکا طی چند سال گذشته افزایش گردشگری را به دنبال داشته است. به عنوان مثال، نوسازی فرودگاه بین‌المللی لیبرتی نیوآرک، فرودگاه بین‌المللی جان اف. کندی و فرودگاه لاگواردیا و افزودن پایانه‌های مسافربری جدید به آن‌ها از مهم‌ترین تحولات شهر طی چند سال گذشته بوده است که در افزایش جذب گردشگران به آن نقش مهمی ایفا کرده است. علاوه بر این، افتتاح بزرگ‌ترین هتل شهر در تابستان ۲۰۲۲ هویت جدیدی را برای نیویورک به ارمغان آورد که باعث شد این شهر جایگاه خود را به عنوان یکی از زیست‌پذیرترین نقاط دنیا حفظ کند.

فرهنگ در نیویورک از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و موزه‌های بی‌شمار مانند موزه برادوی که به‌تازگی ساخت آن به پایان رسیده است، خانه لوئی آرمسترانگ و موزه کودکان برانکس از مهم‌ترین مراکز فرهنگی شهر به‌شمار می‌رود، ضمن این‌که مکان‌هایی مانند رستوران سنگاپوری-مالزیایی Urban Hawker نیز بر محبوبیت فرهنگی نیویورک افزوده است.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۳

توکیو، ژاپن

اگرچه شیوع بیماری کووید -۱۹ مشکلات بسیاری را برای توکیو، پایتخت ژاپن به وجود آورد، با این حال دولت در پیشبرد اهداف خود بسیار مصمم عمل کرد. یکی از این اهداف جذب ۶۰ میلیون گردشگر و ۱۳۶ میلیارد دلار از صنعت گردشگری تا سال ۲۰۳۰ است که به نظر می‌رسد اقدامات اثربخش بسیاری برای تحقق آن انجام شده است. البته این دستاورد برای ژاپن، به‌ویژه توکیو، خیلی غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد چرا که شهر توانسته است به مدت هفت سال متوالی رکوردهای شگفت‌انگیزی در صنعت گردشگری ثبت کند و این موفقیت به خاطر پیشرفت‌ها و اقداماتی است که در گردشگری انجام می‌شود.

رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌های مقرون‌به‌صرفه و مراکز خرید مجلل از دیگر مؤلفه‌های مؤثر در جذب گردشگران به پایتخت ژاپن محسوب می‌شود که در افزایش کیفیت زندگی شهروندان به واسطه رونق اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کند.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۳

کد خبر 632640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.