علائم زیرسویه XBB در افراد واکسینه مشابه سرماخوردگی است

یک نوروفیزیولوژیست گفت: علائم زیرسویه XBB۱.۵ در افراد واکسینه شده با سابقه قبلی به اومیکرون، شباهت بسیاری به سرماخوردگی دارد؛ در افراد آسیب‌پذیر علائم می‌تواند از بدون علامت تا علایم خفیف و درگیری ریه و بستری، متفاوت باشد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره علائم و پیشگیری از کرونا XBB.۱.۵ اظهار کرد: علائم این زیرسویه در افراد واکسینه شده با سابقه قبلی به اومیکرون، شباهت بسیاری به سرماخوردگی دارد؛ در افراد آسیب‌پذیر علائم می‌تواند از بدون علامت تا علائم خفیف و درگیری ریه و بستری، متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه براساس اعلام CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده) علائم زیرسویه جدید اومیکرون می‌تواند شامل درد گلو، احساس خستگی، آبریزش، گرفتگی و احتقان بینی، سرفه، سردرد، کاهش بویایی و چشایی، تب و بی‌اشتهایی و اسهال باشد، ادامه داد: با وجود سرایت بیشتر و فرار سیستم ایمنی، کشندگی بیشتری در این زیرسویه اثبات نشده است.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: برای پیشگیری از مبتلا نشدن به زیرسویه جدید اومیکرون، استفاده از ماسک N۹۵، تزریق دوز یادآور واکسن، فاصله‌گذاری اجتماعی در فضای بسته مورد تاکید است.

وی اضافه کرد: بهتر است به سویه جدید اومیکرون مبتلا نشویم، زیرا مشخص نیست بدن افراد چه پاسخی نسبت به این سویه نشان می‌دهد، همچنین در طولانی مدت، کرونا عوارض بسیاری از خود به جای می‌گذارد.

صفری خاطرنشان کرد: افرادی که به سویه جدید اومیکرون (XBB.۱.۵) مبتلا می‌شوند، بهتر است پنج روز در منزل بمانند، سپس پنج تا ۱۰ روز بعد با استفاده از ماسک در اجتماع حاضر شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است فردی به این زیرسویه مبتلا نشود، اضافه کرد: به طور معمول تمام افراد جامعه به این زیرسویه مبتلا می‌شوند، اما تنها شدت علائم، بستری و فوت در افراد واکسینه شده و مبتلایان قبلی کمتر می‌شود.

این نوروفیزیولوژیست با اشاره به داروهایی که می‌توان برای درمان زیرسویه جدید اومیکرون استفاده کرد، افزود: داروهای معمول کرونا، ویتامین D، استیل سیستئین، فاموتیدین، تئوفیلین، ملاتونین و پکسلووید از جمله داروهایی هستند که می‌توان مصرف کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که بهتر است دوز یادآور واکسن از چه نوعی باشد، گفت: برای کودکان زیر ۱۰ سال و افراد میانسال تزریق واکسن پاستور توصیه می‌شود.

کد خبر 632625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.