نشت گاز در خصوص هر وسیله گازسوزی با جدیت مورد بررسی قرار گیرد

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد گفت: مسئله نشت گاز از مسائل مهمی است که باید در خصوص هر وسیله گازسوزی با جدیت مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عنایت الله راهنورد امروز _دوشنبه نوزدهم دی_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: افزایش استفاده مردم از پکیج‌های دیواری و توجه نکردن به رعایت نکات ایمنی در استفاده از این وسایل ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: مسئله نشت گاز از مسائل مهمی است که باید در خصوص هر وسیله گازسوزی با جدیت مورد بررسی قرار گیرد، در کلیه وسایل احتراقی گاز سوز از جمله پکیج دیواری آب‌گرم، به علت وجود اتصالات در مسیر عبور گاز، این احتمال وجود دارد که نشت گاز به وجود آید، همچنین در صورت انجام نشدن فرایند احتراق، گاز به صورت عمده وارد محیط اطراف شده و خطر آتش‌سوزی و انفجار را برای مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد. در پکیج‌ها با توجه به اینکه پکیج در تمام طول سال کاربرد دارد و استفاده از آن منحصر به فصل خاصی نیست، مکان ثابتی برای نصب آن در نظر گرفته می‌شود، این عمل مزایایی را از نظر ایمنی نشت گاز برای پکیج دیواری به وجود می‌آورد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد تصریح کرد: حذف اتصالات نامناسب مانند شیلنگ‌های انتقال گاز و دور بودن اتصالات از معرض تماس و برخورد با اشیا، عمر و قابلیت اطمینان را در پکیج بالا می‌برد، پکیج همچنین دارای سیستم ایمنی وجود شعله است که با قابلیت اطمینان بالایی در صورت تشکیل نشدن شعله گاز مدار را قطع می‌کند.

وی اضافه کرد: نشت دود به داخل ساختمان به دو طریق باعث آسیب زدن به بهداشت محیط می‌شود، یکی نشت منواکسید کربن حاصل از احتراق ناقص گاز و دیگر کاهش اکسیژن موجود در هوا اتاق، به این منظور جلوگیری از نشت دود حاصل از احتراق در وسایل گاز سوز ازجمله پکیج دیواری دیواری، مقررات و استانداردهایی توسط مراجع ذی‌صلاح تعیین می‌شود که در صورت رعایت آنها خطر نشت دود به فضای اتاق به کمترین مقدار خود می‌رسد، علاوه بر رعایت این قوانین وجود سنسور دود و سیستم ایمنی کنترل خروج صحیح دود و همچنین سیستم کنترل عملکرد صحیح فن وجود دارد.

راهنورد افزود: این سنسورها با تشخیص یک عملکرد ناصحیح در پکیج، وجود خطا در سیستم را تشخیص داده و ایمنی را برای مصرف کننده پکیج فراهم می‌آورند. با توجه به این نکته که وسایل گازسوز جهت تشکیل احتراق نیاز به مصرف اکسیژن دارند، مقرراتی برای نصب پکیج دیواری و یا پکیج آب گرم در واحدهای ساختمانی کوچک اتخاذ شده است، به طور کلی در واحدهای ساختمانی کوچک نصب پکیج با مخاطراتی مواجه است، به این طریق که در صورت نبود جریان هوای تازه مناسب پکیج با مصرف هوای داخل اتاق‌ها، هوای تنفس ساکنین را نیز مصرف می‌کند، برای رفع این مشکل چند راه حل وجود دارد. راه حل اول استفاده از دودکش‌های دولایه است که در یک لایه آنها دود خارج می‌شود و در لایه دیگر هوای تازه به پکیج رسانیده می‌شود.

وی گفت: می‌توان از یک مجرای مجزا برای پکیج عمل هوارسانی را انجام داد، روش دیگر نصب پکیج دیواری در تراس یا ایوان است، در صورتی که قوانین و استانداردها در نصب پکیج رعایت شود، این روش نیز خطرات ناشی از مسمومیت بر اثر کمبود هوا را از بین می‌برد.

کد خبر 632545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.