لیلی نیکخلقاحمدی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهداف ساخت پروژه دوسطحه جمهوری، اظهار کرد: تونل جمهوری ادامه بلوار جمهوری و هدف از این طرح تکمیل رینگ شمال به جنوب شهر است.
وی افزود: این پروژه موجب اتصال بلوار جمهوری به کمربندی امام علی (ره) و کاهش بار ترافیک منطقه میشود؛ این مسئله در راستای اهداف راهبردی شهرداری در افق ۱۴۰۴ دیده شده است.
مدیرکل فنی و طراحی معاون عمرانی شهرداری قم با اشاره به دیگر اهداف کلان این پروژه، خاطرنشان کرد: روانسازی و متعادلسازی عبور و مرور شهر، بهرهمندی از فضای شهری امن، کاهش خطرپذیری، ارتقای ایمنی شهر و توسعه متوازن و متعادل تجهیزات و خدمات شهری از اهداف ساخت این پروژه کلان شهری بوده است.
نیکخلقاحمدی با اشاره به مشخصات این سازه شهری، تصریح کرد: آغاز فاز یک و دو طراحی پروژه بین سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ انجام شد و ادامه این طراحی تا سال جاری به طول انجامید. طول این زیرگذر ۷۰۰ متر، تونل ۳۵۸ و عرض آن ۲۱ متر است؛ عرض مسیر زیرگذر ۲۵ تا ۳۵ متر است و حدود ۶۰۰ شمع در مسیر تعبیه شده است.
وی با بیان اینکه تلاش شده است تا در ساخت این پروژه از بهترین مهندسان و مشاوران کشور استفاده شود، تاکید کرد: براساس طرح تفصیلی، این پروژه بخش بزرگی از تملکات را داشت، اما طبق طراحیهایی که انجام شد و به مشاور پیشنهاد دادیم در این تملکات صرفهجویی شد که نسبت به طرح تفصیلی ۵۶۰۰ مترمربع در تملکات صرفهجویی شد.
مدیرکل فنی و طراحی معاون عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه ۹۹ درصد پروژه در حال بهرهبرداری است و امیدواریم این طرح به زودی افتتاح شود، گفت: علت تأخیر در زمان بهرهبرداری از پروژه، وجود مشکلاتی از قبیل تأخیر در تملکات و مشکلات اجتماعی بود که باید رفع میشد.
احمدی با اشاره به روند همکاری دستگاههای اجرایی و تأثیر آن بر طولانی شدن زمان افتتاح پروژه، گفت: در طراحیها دو پست برق لحاظ شده بود تا روشنایی رمپ و تونل را تأمین کند، اختلافاتی در زمینه نحوه تأمین روشنایی با شرکت برق استان قم داشتیم که کمی کار را دشوار کرد.
وی با اشاره به طولانی شدن فرآیند اداری اخذ انشعابات، افزود: تلاش داریم در طراحی شرایطی را پیشبینی کنیم که کمترین مزاحمت برای اهالی ایجاد شود.
نظر شما