۱۹ دی؛ تکرار وقاحت

پس از گذشت ۴۵ سال از اهانت به مرجعیت شیعه در رژیم پهلوی، ‌ اقدام موهن نشریه‌های فرانسوی شارلی ابدو نشان داد دشمنان انقلاب اسلامی پس از شکست در حمایت همه‌جانبه از اغتشاشات اخیر، عمل شیطانی اهانت به مراجع شیعه را تکرار می‌کنند تا کینه خود را نسبت به انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری نشان دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۹ دی‌ماه سال ۱۳۵۶ بود که روزنامه اطلاعات مقاله‌ای توهین‌آمیز درباره امام خمینی (ره) منتشر کرد، مطلبی سراسر اهانت‌آمیز به امام خمینی (ره) و مرجعیت که ناشی از کینه رژیم پهلوی از علما و جریان روحانیت بود زیرا آن زمان روحانیت به رهبری امام خمینی (ره) مبارزات مردم علیه شاه و دیکتاتوری منحوس پهلوی را رهبری می‌کردند.

انتشار این مقاله توهین‌آمیز باعث شد مردم قم روز نوزدهم دی ۱۳۵۶ به خیابان‌ها آمده و این اقدام هتاکانه رژیم را محکوم کنند. زمینه‌ساز این قیام سه طلبه حوزوی بودند که این روزنامه را نزد اساتید حوزه بردند و قیام ۱۹ دی شکل گرفت که جرقه‌ای برای پیروزی انقلاب به‌شمار می‌آید زیرا پس از قیام ۱۹ دی‌ماه سال ۵۶ قم، مردم تبریز در چهلمین روز شهادت مردم قم به خیابان آمدند و به مرور در شهرهای دیگر نیز چهلم به چهلم قیام و تظاهرات شکل گرفت تا در نهایت انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن‌ماه سال ۵۷ به پیروزی رسید.

اهانت اخیر مجله شارلی ابدو به رهبر معظم انقلاب را که سابقه کاریکاتورها و اهانت‌های شنیع به رسول خدا (ص) را دارد نیز می‌توان تکرار روش دشمنی‌های بی‌منطق و انسان‌های دست خالی و از نهایت عصبانیت دانست که می‌توان آن‌را نشانه عصبانیت جبهه غرب از شکست پروژه اغتشاشات ۱۴۰۱ دانست.

حجت‌الاسلام احمد محمودی، امام جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص این قیام اظهار کرد: ۱۹ دی یک نقطه بسیار درخشنده در تاریخ شهر قم و انقلاب و دارای جایگاه بسیار پراهمیتی است، پیش از انقلاب اسلامی در روزنامه اطلاعات آن زمان، نسبت به ساحت مقدس مرجعیت و امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اهانتی صورت گرفت.

وی با اشاره به واکنش مردم، طلاب و علمای شهر قم در مقابل این موضوع افزود: آنها در برابر موضوع ساکت ننشستند و با حمایت از مرجعیت و علمای اسلام، به ویژه امام راحل (ره) که در آن زمان مسائل انقلاب را هدایت می‌کرد، حرکت مومنانه و قهرمانانه مورد نیاز زمان را انجام دادند و مجموعه مرد و زن و طلاب در این جریان سهیم بودند.

الگوی بصیرت و دشمن‌شناسی

امام جمعه موقت اصفهان این حادثه را به فرموده مقام معظم رهبری از ابعاد مختلفی قابل توجه و تأمل دانست و گفت: در این حادثه هم بصیرت و دشمن‌شناسی موج می‌زند و هم موقعیت‌شناسی مردم در پاسخ به این حرکت قابل توجه است البته مجاهدت و فداکاری‌های انجام شده را نیز نباید از نظر دور کرد، اینها همه ابعاد عظیم این حادثه است که در ۱۹ دی سال ۵۶ به وقوع پیوسته است.

وی گرامیداشت سالگرد این حرکت را نشان‌دهنده ماندگاری آن در تاریخ دانست و خاطرنشان کرد: هر سال این حرکت گرامی داشته می‌شود و مردم شهر قم به خدمت مقام معظم رهبری می‌رسند و ایشان در این زمینه مطالبی را مطرح می‌کنند و جرقه‌ای که در این مناسبت زده شد همراهی شهرهای دیگر برای انجام همان شهادت‌ها و رشادت‌های را به دنبال داشت و مجموع این اقدامات نقطه عطفی برای پیروزی انقلاب ما به‌شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام محمودی با اشاره به لزوم زنده نگه‌داشتن این پیام برای نسل کنونی و آینده ما در تاریخ انقلاب و ایران گفت: پیام این حرکت به جامعه رسانده شود، به ویژه در برهه کنونی که دشمنان ایران مستاصل شده‌اند زیرا حرکت انقلاب و مقاومت رو به جلو بوده و انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف موفق بوده است، دشمنان که از راه‌های مختلف موفق به ایجاد مانع برای این حرکت نشدند و تنها ممکن است با وارد کردن هجمه‌ها و اقدامات زیاد حرکت انقلاب را کند کرده و از آن ضربه خورده باشند، دست به توهین بزنند.

وی خاطرنشان کرد: در روایات اسلامی نیز به این موضوع اشاره شده است که هنگامی که دشمن کاری از دستش برنمی‌آید شروع به توهین و ناسزاگویی می‌کند، دشمنان انقلاب نیز زمانی که با روند رو به رشد بیداری اسلامی در ملت‌ها روبه‌رو شدند، دست به چنین اقداماتی زدند که یقیناً به نتیجه نخواهند رسید.

شم سیاسی و انسانی عمیق ملت

امام جمعه موقت اصفهان حرکت‌های دشمن را موجب حساس شدن مردم نسبت به علما معرفی کرد و تاکید کرد: در اثر این حرکت‌ها نه تنها مردم از اسلام دور نمی‌شوند، بلکه دفاع از چنین شخصیت‌هایی را افزایش می‌دهند، مردم زمان‌شناس و دشمن‌شناس هستند و در موقع مناسب پاسخ آنان را می‌دهند، همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه بارها درباره مناسبت ۱۹ دی فرمودند شم سیاسی و انسانی عمیق این ملت، حوادث را احساس می‌کند و به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد.

وی با اشاره به عکس‌العمل سخت مسلمانان نسبت به موضوع سلمان رشدی تصریح کرد: در روایات آمده است که گاهی به واسطه اعمال دشمنان، اسلام تقویت می‌شود که نمونه‌های آن در چنین مواردی است که منجر به وحدت و هم‌فکری می‌شود و شم سیاسی مردم را افزایش می‌دهد، نمونه بارز آن قضیه سلمان رشدی بود که یکی از دانشمندان مسیحی در رابطه با آن گفته بود که مسلمانان نسبت به ارزش‌های دینی خود به شدت پافشاری می‌کنند و اجازه توهین نمی‌دهند و این نشان از بیداری اسلامی است.

کد خبر 632256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.