آقای صدر و نخست وزیر از مردم عراق و ایران، عذرخواهی کنند

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس با اشاره به اظهارات اخیر مقتدی‌صدر و نخست‌وزیر عراق درباره استفاده از عبارت خلیج عربی گفت: توصیه می‌کنم مقتدی‌صدر و نخست‌وزیر عراق برای رضایتمندی مردم عراق و ایران که ید واحد هستند، عذرخواهی کنند و باعث اختلاف نباشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ولی‌الله بیاتی در نطق پیش از دستور در جلسه علنی امروز _یکشنبه، هجدهم دی ماه_ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در روزهای اخیر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در عراق و نخست وزیر این کشور در اقدامی عجیب در آستانه آغاز رقابت فوتبال منطقه‌ای از عبارت خلیج عربی استفاده کردند، خلیج فارس در طول تاریخ همواره به عنوان خلیج فارس بوده است و خواهد بود و همچنین ارتباط مردم ایران و عراق ریشه در تاریخ دارد و حتماً مردم عراق از این اظهارات راضی نیستند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌کنم آقای صدر و نخست وزیر عراق دوران دفاع مقدس را مرور کنند، وقتی صدام جنایتکار به ایران حمله و بخشی از خاک ایران را اشغال کرد، جوانان ما با حضور در جبهه‌های نبرد اجازه ندادند یک وجب از خاک ایران در تصرف دشمن بماند.

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس ادامه داد: توصیه می‌کنم مقتدی صدر و نخست وزیر عراق برای رضایتمندی مردم عراق و ایران که ید واحد هستند، عذرخواهی کنند و باعث اختلاف نباشند؛ ما اینگونه اظهارات را که مغایر با منافع دو ملت هست را محکوم می‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نمایندگان ما در آستانه تصویب بودجه سال ۱۴۰۲ هستیم، آیا سوال کردید بودجه امسال چگونه اجرا شد؟ سرنوشت بودجه ۱۴۰۱ به کجا رسید؟ در شهرستان‌ها تا به امروز اعتبارات تخصیص پیدا نکرده است. اوایل سال در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها با نظر نمایندگان اعتبارات توزیع شد، اما دولت در واگذاری اعتبارات کاری نکرده است.

بیاتی با اشاره به مشکلات فرمانداری‌ها برای هزینه‌های جزئی ادامه داد: سوال این است که پس این همه اداره و فرمانداری‌ها چه مشکلی از مردم حل می‌کنند، به واقع وقتی پول ندارید فقط مردم سرگردان می‌شوند، هر جلسه که با مردم هست و مسئولین حضور دارند، فقط جواب نداریم به مردم داده می‌شود، آنچه که در کمیته برنامه‌ریزی تصویب شد، اجرا نشده است.

وی از دولت و رئیس کمیسیون تلفیق خواست از این تریبون برای نمایندگان و مردم توضیح دهند که اعتبارات سفر دولت را از کجای بودجه تأمین کرده‌اند و گفت: مگر ما در بودجه ۱۴۰۱ اعتباری تحت عنوان اعتبار سفر داشته‌ایم، چرا خلاف قانون بودجه رفتار می‌شود؟ چرا در استان‌ها دفترچه بودجه را کنار می‌گذارند و براساس نظر خود عمل می‌کنند.

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس با بیان اینکه جایگاه مجلس کجاست؟ ادامه داد: برخی از کارها مصداق بارز قانون گریزی و بی‌عدالتی است. برخی احکام بودجه اجرا نمی‌شود و به برخی از آنها که تعهد شده هم عمل نمی‌شود. خب برای چه بودجه تصویب می‌کنیم و برای چه مجلس را درگیر می‌کنیم لذا ما نمایندگان در طول سال برای مردم از بودجه صحبت می‌کنم اما دولت به آن عمل نمی‌کند، مگر مجلس تصویب نکرده بود که هر استانی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی داشته باشد و آن را برای آسفالت معابر هزینه کند، چرا تا به امروز اقدامی نشده است.

وی افزود: مگر قرار نبود ۱۵ درصد درآمد معادن به شهرها داده شود، متأسفانه این منابع نه در سال ۱۴۰۰ و نه در ۱۴۰۱ داده شد، مجوز معادن در بالای سر شهرها و روستاها صادر شده اما حقوق مردم داده نمی‌شود و فقط زیرساخت‌ها خراب و به آسایش و آرامش مردم آسیب وارد می‌شود و طبیعت مورد تخریب قرار می‌گیرد.

بیاتی خطاب به مسئولان دولتی گفت: دولتمردان در سفرهای دولتی گفتند که اعتبارات به پروژه‌های ۵۰ درصد به بالا داده می‌شود، با این حال این پروژه‌ها غالباً در مراکز استان‌ها است و عملاً شهرهای کوچک و روستاها از این اعتبارات محروم مانده‌اند بنابراین منافع سفر دولت برای روستاها تقریباً صفر بود لذا ما به اینگونه توزیع منابع معترض هستیم چراکه مردم از ما سوال می‌کنند که از سفر هیئت دولت به استان چه نصیبمان شد و ما هم برای آنها جوابی نداشتیم.

وی ادامه داد: از هیئت رئیسه و کمیسیون برنامه و بودجه درخواست دارم قبل از اینکه بودجه سال ۱۴۰۲ اعلام وصول شود این ابهامات را برطرف کنند تا بودجه بر اساس واقعیات تنظیم شود.

بیاتی با اشاره به مأموریت‌های روی زمین مانده وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: وزارتخانه‌ای به عنوان وزارت ورزش و جوانان داریم، این وزارتخانه فقط اسم جوانان را یدک می‌کشد، جوانان ما با هزینه‌های گزاف تحصیل می‌کنند و سپس رها می‌شوند. در حال حاضر برای جوانان شغل وجود ندارد و وقتی شغل وجود نداشته باشد، زندگی شکل نمی‌گیرد و انرژی جوانی در کشور ما هدر می‌رود.

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: یادمان هست که هشت سال دفاع مقدس ما را جوانان هدایت کردند و همین جوانان بودند که در مقابل استکبار ایستادن و امروز این جوانان به فراموشی سپرده شده‌اند. با این وضعیت اجاره مسکن و تورم بی‌رویه و بیکاری مگر کسی می‌تواند تشکیل خانواده دهد. نمایندگان آمار طلاق در سال ۱۴۰۰، ۳۶ درصد و در ۹ ماهه امسال به ۳۸ درصد رسیده است و افزایش آمار طلاق یعنی بنیان خانواده از بین می‌رود و باید در این زمینه تدبیر کرد.

وی ادامه داد: مگر مقام معظم رهبری امسال را سال تولید و اشتغال بر اساس دانش نامگذاری نکردند، پس از فرمایشات مقام معظم رهبری چه اقداماتی انجام شد؟ حتی تبصره ۱۸ بودجه واگذار نشد، بنابراین از دولت تقاضا دارم به این مسائل رسیدگی کند.

کد خبر 632247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.