خطوط قرمز قطعی ایرانی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، هجدهم دی‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازی برد-برد خودرو در بورس» نوشت: عرضه خودرو در بورس کالا که در گذشته از طرف طیف گسترده‌ای از نمایندگان مجلس مورد استقبال قرار گرفته بود، یکی از سیاست‌هایی بوده که از نظر کارشناسان بازار و اکثریت متخصصان علم اقتصاد نیز مورد تأیید قرار گرفته است؛ موضوعی که حالا زمزمه‌هایی از گوشه و کنار مجلس برای متوقف کردن آن و سنگ‌اندازی در این فرایند برخاسته است.

بر اساس نامه‌ای که علی خضریان، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حساب شخصی توئیتری خود منتشر کرده است، جمعی از نمایندگان مجلس با ارسال شکایتی از وزارت صمت و شرکت‌های خودروساز به شورای رقابت نوع عرضه خودرو در بورس کالا را ضد رقابتی دانسته‌اند و خواستار توقف رویه ضد رقابتی کنونی به همراه مجازات مدیران متخلف و عودت اضافه درآمد در معاملات شده‌اند.

این اقدام عجیب از طرف گروه کوچکی از نمایندگان مجلس، ضمن مغایرت با نظرات اکثر نمایندگان دست‌اندرکار ورود خودرو به بورس کالا، از طرف جمع کثیری از کارشناسان و فعالین بازار نیز مورد انتقاد قرار گرفته و در تازه‌ترین واکنش‌ها به اقدام مجلس علیه فرایند عرضه خودرو در بورس کالا، جمعی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه با انتشار نامه‌ای به سران قوا نسبت به برخی اقدامات علنی گروهی علیه شفاف‌سازی معاملات در صنعت خودرو و جلوگیری از حذف رانت و قیمت‌گذاری دستوری هشدار دادند و اعلام کردند: قیمت‌گذاری دستوری ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت نصیب ویژه‌خواران کرده است.

این کارشناسان با اشاره به مضرات قیمت‌گذاری دستوری که طی ۱۰ سال گذشته زیان بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی را برای صنعت خودرو به ارمغان آورده است و همچنین اشاره به روند معاملات خودرو در بورس کالا و منفعت بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای خودروسازان و بیش از ۲.۷ هزار میلیارد تومانی به مصرف کنندگان، خواستار حمایت نهادهای ذیربط از مسیر شفاف و ضد رانت عرضه خودرو در بورس کالا شده‌اند.

بر اساس آنچه که در ابتدای انتقال معاملات خودرو به بورس کالا مشخص شده بود، متولیان امر، اهدافی چون افزایش شفافیت در فروش خودرو، حذف رانت، نظم بخشی به بازار، افزایش رقابت و در نهایت افزایش رفاه مصرف کنندگان را دنبال می‌کردند که در این راستا، مقرر شد با انتقال خودرو به بورس کالا در قدم اول و همچنین آزادسازی واردات خودروهای خارجی در قدم بعدی، گام‌های ابتدایی برای اصلاح کلی بازار خودرو و خروج صنعت از بحران برداشته شود.

در کنار این موارد، دولت اقداماتی را برای سامان بخشیدن به صورت‌های مالی شرکت‌ها، جداسازی شرکت‌های زیان‌ده و اصلاح ساختار مدیریتی شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های سربار تولید و انواع هزینه‌های غیرعملیاتی کلید زد و اقداماتی را برای تحقق خصوصی‌سازی واقعی خودروسازان و واگذاری نهایی سهام باقی مانده دولتی به بخش خصوصی انجام داد.

خطوط قرمز قطعی ایرانی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خطوط قرمز قطعی ایرانی» نوشت: ایران خطوط قرمز قطعی‌اش را هرگز و در هیچ شرایطی و به هیچ بهانه‌ای و هیچ بهایی، جابه‌جا نکرده است. این چیزی است که همه دشمنان ایران در این سال‌ها به آن اعتراف کرده‌اند. برای فرزند محبوب ایران، شهید حاج قاسم سلیمانی، به تعبیر رهبر انقلاب، «انقلاب خط قرمز قطعی بود.»

دشمنی با انقلاب ایران، چه آشوب خیابانی با هدایت وهابیت سعودی و آمریکا و اسرائیل باشد، چه تعرض و ترور قهرمانان ایران، چه تغییر نام خلیج‌فارس در یک دوره مسابقه فوتبال عربی و چه حمله به باورها و مقدسات دینی و مذهبی از واخورده‌هایی اروپایی در قالب رسانه‌های فرانسه باشد، خط قرمز فرزندان حاج‌قاسم است. حاج‌قاسمی که اگر نبود و مجاهدت نمی‌کرد، اکنون کشور مستقلی هم در منطقه نبود تا «فوتبال‌عربی» با جعل نام «خلیج‌فارس» برگزار کند! حاج‌قاسمی که سیلی انتقام او به آمریکا، حیثیت ۷۰ ساله امنیت و غیرقابل تهدید بودن پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان را برباد داد.

ایران‌دوستان و وطن‌پرستان خوب می‌دانند که حاج‌قاسم که اگر نبود، حتی خود سرزمین ایران الان درگیر جنگی با جنود کفر داعشی در مرزهای همدان بود. این است که فرزندان حاج‌قاسم خطوط قرمز قطعی انقلاب را پاس می‌دارند. فرانسه به‌وقت خود و در جای خود پاسخ گستاخی به مقدسات دینی مسلمانان را خواهد گرفت.

فوتبال‌عربی خواهد فهمید که باید با داشته‌های خودش-امنیت و نام و رسم- مسابقه بدهد و نه با امنیت ایرانی و خلیج فارسی! شهره‌های رهبری‌کننده آشوب خواهند فهمید که اگر اعتراض را به اغتشاش علیه آرمان‌های انقلاب یک ملت دینی و مذهبی تغییر دهند، مجازات خواهند شد. این‌ها خطوط قرمز قطعی ایران اسلامی است.

مجاهدان خلیج‌فارس و فرزندان حاج‌قاسم که کل غرب آسیا را از بزرگ‌ترین هجمه تاریخی خود به سلامت خارج کردند و در حالی نجات‌بخش ملت‌های عراق و سوریه و ترکیه و سرزمین‌های شیوخ حاشیه خلیج‌فارس شدند که هرگونه سقوط و نابودی این کشورها می‌توانست مقدمه نابودی کل اروپا هم باشد، انتقام خود را از همه متعرضان و دشمنان قطعی خود خواهند گرفت.

خطوط قرمز قطعی ایرانی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««چم شیر» پشت سد ابهامات» نوشت: دفاع وزارت نیرو، تاکید استاندار و تأیید آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد؛ سد چم‌شیر با این پشتوانه‌ها برای آبگیری در پایان دی‌ماه آماده می‌شود، در حالی که هنوز سازمان محیط زیست کشور نظر قطعی و نهایی‌اش را درباره این پروژه جنجالی اعلام نکرده است و معلوم نیست باید تا چند روز دیگر، آبگیری یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های برق‌آبی کشور را جشن بگیریم یا آغاز یک فاجعه زیست محیطی را به سوگ بنشینیم؟

اتفاق عجیبی است اما ۳۰ سال بعد از آغاز مطالعات احداث یک سد و حالا که پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰۰ درصد نزدیک شده، هنوز جمع‌بندی کارشناسی دقیقی درباره تأثیرات زیست محیطی آن وجود ندارد؛ آن هم تأثیراتی که اگر درست باشد، یک ابربحران زیست محیطی را در کشور رقم خواهد زد. مدافعان طرح می‌گویند اگر مخالفتی درباره چم‌شیر بوده باید طی یک دهه گذشته که این سد ساخته شد، مطرح می‌شد؛ اما مخالفان هم می‌گویند جلوی ضرر را از هر کجا که بگیری، منفعت است.

طی چندماه اخیر که وزارت نیرو از آماده شدن چم‌شیر برای آبگیری خبر داده است، برخی کارشناسان و حتی مسئولان، هشدارهایی درباره تبعات این کار داده‌اند، از جمله: حل شدن سازند نمکی گچساران در مخزن سد، افزایش شوری آب رودخانه زهره و تبعات آن برای اراضی پایین‌دست، به ویژه خوزستان خطر آلودگی نفتی به دلیل قرار داشتن سد روی میدان نفتی نقش و سهم چینی‌ها در پروژه نابودی چهار هزار هکتار جنگل و درختچه زار و در یک جمله، تکرار فاجعه «گتوند»، که البته رئیس سازمان محیط زیست کشور قول داده «به هیچ‌وجه اجازه ساخت گتوند ۲ را نخواهد داد.»

نوزدهم آذرماه که درباره این ابهامات با استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت‌وگو کردیم، «سید علی احمدزاده» به خراسان گفت که «تمامی مراحل قانونی این پروژه طی شده و همه نهادهای ذی‌ربط از جمله سازمان محیط زیست، تاییدیه‌های لازم را داده‌اند.»

او همچنان بر این موضع خود اصرار دارد و سه روز قبل نیز در گفت‌وگویی که خبرگزاری وزارت نیرو آن را بازنشر کرد، گفت: «در جلسه اخیر هیئت دولت با وزیر نیرو صحبت کردم، قبل از آن هم با رئیس‌جمهور در مورد سد صحبت کرده بودم؛ وزیر نیرو به من گفت همان نظری که شما درخصوص چم‌شیر دارید، ما هم همان نظر را داریم.»

با وجود این، همچنان ابهامات پابرجاست و مسئولان نتوانسته‌اند افکار عمومی را قانع کنند. ما نیز برای دومین‌بار این موضوع را از مقامات استانی پیگیری کردیم و «آرش مصلح» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به سوالات خراسان پاسخ داد.

مصلح با تاکید بر اینکه هنوز چم‌شیر آبگیری نشده است، می‌گوید: «یک کمیته آبگیری متشکل از استادان دانشگاه، کارشناسان محیط زیست، زمین‌شناسان و دیگر تخصص‌های مربوط درباره آبگیری سد تصمیم‌گیری می‌کند و نظر وزیر نیرو هم این بوده که با وجود اجازه قانون، هیچ‌یک از نمایندگان وزارتخانه عضو این کمیته نباشد تا تأثیری روی تصمیم‌گیری نهایی اعمال نشود.»

او می‌افزاید: «با نظر این کمیته قرار است اولین مرحله آبگیری سد، اواخر دی‌ماه یا اوایل بهمن ماه انجام شود اما فرایند آبگیری ممکن است یک سال طول بکشد، سازمان محیط زیست هم تاکید دارد که همزمان با آبگیری، پیمایش‌هایش را در بالادست و پایین‌دست سد ادامه دهد.»

خطوط قرمز قطعی ایرانی

کد خبر 632158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.