ماجرای یک راز ناتمام از پرواز هواپیمای اوکراینی

«همان‌طورکه شهید سلیمانی گفته‌اند: کسانی شهید می‌شوند که شهیدگونه زندگی کرده باشند و این اتفاق برای شهید اشرفی افتاده است، اگر کمیک مربوط به این شهید را ببینید، متوجه می‌شوید که او همیشه و همه جا می‌خواسته که یار امام زمان (عج) باشد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران در ساعات اولیه چهارشنبه هجدهم دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در عملیاتی به نام شهیدقاسم سلیمانی، پرتاب ده‌ها موشک بالستیک از کرمانشاه به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا در استان انبار عراق را آغاز کرد تا نشان دهد برای گرفتن انتقام و خون‌خواهی شهیدسلیمانی جدی است، اقدامی که از جنگ جهانی دوم به بعد حتی در دوران جنگ سرد نیز در چنین سطحی علیه پایگاه‌های نظامی آمریکایی بی‌سابقه بود.

اما چند ساعت بعد از حملات سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا، با بالا رفتن تهدید آمریکا و سطح هشدارهای نظامی، خطای انسانی باعث شد پرواز مسافربری شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از مبدا تهران به مقصد کی‌یف هدف شلیک پدافند هوایی خودی قرار بگیرد که موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع شد.

امیر اشرفی و فاطمه قاسمی، زوج اصفهانی این حادثه بودند. امیر فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی اصفهان بود که برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به سوئیس رفته بود، آن‌ها برای تعطیلات کریسمس به ایران آمده بودند. سبک زندگی خاص و متفاوت این شهید که یکی از فعالان فرهنگی اصفهان و از مبلغان اسلام در کشور سوئیس بود، موجب شد تا بخش‌های از زندگی این شهید در قالب کمیک استریپ در گلستان شهدای اصفهان در معرض دید زائران این مکان مقدس قرار بگیرد.

با امیر (جمال) طاهری، مدیر انجمن «ادواردو آنیلی» که با همراهی مدیریت شهری اصفهان این اثر را آماده کرده است، به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

چه شد که به سراغ شهید امیر اشرفی رفتید؟

به پیشنهاد استاد رضا بدرالسماء و پسرشان که شهید امیر اشرفی و خانواده‌اش را می‌شناختند و همچنین مطالعه‌ای که درباره زندگی این شهید داشتم، تصمیم گرفته شد که یکی از موضوعات قالب کمیک استریپ به زندگی او اختصاص پیدا کند، چرا که شهید اشرفی با توجه به سبک زندگی خاصی که داشت، می‌تواند به عنوان الگو به خصوص برای نوجوانان معرفی شود.

چه نکاتی در زندگی شهید اشرفی وجود داشت که شما را برای انجام این کار متقاعد کرد؟

داستان زندگی شهید اشرفی ماجراهای جالب زیادی داشت، این شهید علاوه بر اینکه نخبه علمی بودند، در سوئیس به تبلیغ اسلام می‌پرداختند و یکی از هم‌کلاسی‌های او در دوره دکتری با تبلیغاتی که توسط شهید اشرفی صورت گرفته بود، به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده بودند.

همان‌طورکه شهید سلیمانی گفته‌اند: کسانی شهید می‌شوند که شهیدگونه زندگی کرده باشند و این اتفاق برای شهید اشرفی افتاده است، اگر کمیک مربوط به این شهید را ببینید که خلاصه‌ای از کتابی است که درباره او به نگارش درآمده است، متوجه می‌شوید، که شهید اشرفی غیر از اینکه اهل تأمل در قرآن کریم و شرکت در هئیت‌های مذهبی بوده است، همیشه و همه جا می‌خواسته که یار امام زمان (عج) باشد، وجه اشتراک او با سایر شهدا که خودشان را سرباز امام زمان می‌دانسته‌اند.

کدام ویژگی‌های شخصیتی شهید اشرفی برای شما دل‌نشین‌تر بود؟

دفتر خودسازی که این شهید داشت برای خود من به شخصه خیلی جالب بود و گره‌ی که زندگی این شهید با شهید سلیمانی خورده است. آن‌طور که خانواده شهید تعریف کرده بودند، شهید اشرفی در مراسم تشییع شهید سلیمانی در تهران حضور پیدا کرده بود و تعدادی از پوسترهای فرمانده شهید سپاه قدس را آماده کرده بود که همراه با خود به سوئیس ببرد تا به همراه دوستانش مقابل سازمان ملل در سوئیس و در ارتباط با ترور شهید سلیمانی تجمعات اعتراضی داشته باشند و در نهایت هم شهادت او که با شهادت سردار گره خورد.

چرا قالب کمیک استریپ را برای معرفی این شهید انتخاب کردید؟

ازآنجاکه کمیک استریپی که درباره شهید زرین آماده شد و در گلستان شهدا و در کنار این مزار این شهید نصب شد با استقبال مردم خصوصاً نوجوانان همراه شد و از طرف دیگر با توجه به اینکه در جامعه امروزی مردم کمتر به سراغ کتاب می‌روند و به خاطر فضای مجازی سلیقه‌ها تغییر یافته و بیشتر به سمت بصری رفته است، این قالب انتخاب شد.

یکی از دغدغه‌های همیشگی من این بوده که به شیوه‌های مختلفی شهدا را به نسل جدید معرفی کنیم. زمانی که وارد گلستان شهدا می‌شویم، وارد یک دریا شده‌ایم و باید این دریا را بشناسیم و بهره‌گیری از شیوه‌ها و سبک‌های هنری همچون قالب کمیک استریپ یکی از راه برای شناخت این دریا است.

بهره‌گیری از این روش‌ها موجب شده تا اصفهان به عنوان پیشگام ابتکارات جدید برای هویت‌سازی برای نوجوانان مطرح شود، در این‌باره بفرمائید؟

در دوره جدید مدیریت شهری و با نگاه مثبت و همراهی که شهردار اصفهان و مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری داشته‌اند، تلاش شده تا در شهری که میزبان جشنواره کودک و نوجوانان است، کارهای ماندگاری برای این نسل صورت بگیرد و با انجام این قبیل اقدامات در راه هویت‌بخشی به کودکان و نوجوانان و انتقال حقیقت انقلاب اسلامی گام‌های مؤثری برداشته شود.

شهید امیر اشرفی، الگویی مناسب برای نسل نوجوان

شهید امیر اشرفی، الگویی مناسب برای نسل نوجوان

شهید امیر اشرفی، الگویی مناسب برای نسل نوجوان

شهید امیر اشرفی، الگویی مناسب برای نسل نوجوان

شهید امیر اشرفی، الگویی مناسب برای نسل نوجوان

شهید امیر اشرفی، الگویی مناسب برای نسل نوجوان

شهید امیر اشرفی، الگویی مناسب برای نسل نوجوان

شهید امیر اشرفی، الگویی مناسب برای نسل نوجوان

کد خبر 632129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.