استفاده از سامانه پاسخ سریع لرزه‌ای در مانورهای ساعت صفر

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم گفت: برای نخستین بار در سطح استان از ظرفیت سامانه پاسخ سریع لرزه‌ای به منظور برآورد میزان آسیب‌های احتمالی وارد شده به شهر بر اثر زلزله استفاده شد.

مهدی برزویی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت استفاده از سامانه‌های هوشمند در بحث مدیریت بحران شهرداری قم اظهار کرد: امروزه نیاز داریم از سیستم‌های هوشمند و به‌روز برای افزایش آمادگی و ارتقای سطح ایمنی شهر استفاده کنیم.

وی برگزاری مانورهای دورمیزی را یکی از راه‌های ایجاد آمادگی و هماهنگی بین دستگاه‌ها دانست و افزود: برگزاری مانورهای دورمیزی و عملیاتی تأثیر زیادی در ارتقای میزان آمادگی مجموعه مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های امدادی، انتظامی و خدمات‌رسان در سطح شهر دارد.

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم خاطرنشان کرد: سامانه پاسخ سریع لرزه‌ای شهر برای برآورد میزان آسیب‌های احتمالی وارده برای نخستین بار مورد آزمایش قرار گرفت و از این پس در مانورهای صفر از آن بهره خواهیم برد، زیرا تأثیر بسزایی بر ارتقای میزان هماهنگی و آمادگی دستگاه‌ها دارد.

برزویی‌خواه با اشاره به برگزاری مانورهای ساعت صفر بدون اطلاع قبلی در ستاد مدیریت بحران شهرداری مناطق سه و هشت، تصریح کرد: این مانورها بدون اطلاع دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان از میزان خسارت‌های وارده به محدوده‌های شهری موجب افزایش سرعت عمل آن‌ها و هماهنگی بیشتر برای ارائه خدمات بهتر امدادی به شهروندان در شرایط اضطراری مانند زلزله خواهد شد.

وی تاکید کرد: این سامانه به همت گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و با بهره‌گیری از ظرفیت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و اجرا شده است و از این پس در اجرای مانورهای دورمیزی یا عملیاتی زلزله در سطح استان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم با ابراز رضایت از عملکرد سامانه پاسخ سریع لرزه‌ای شهر، گفت: قم یکی از معدود کلان‌شهرهای کشور است که در حال حاضر به صورت عملیاتی از این سامانه استفاده می‌کند.

برزویی‌خواه افزود: با توجه به هدف‌گذاری انجام شده، این سامانه در آینده با راه‌اندازی شبکه بومی شتاب‌نگاری استان به سامانه هشدار پیش هنگام زلزله ارتقا خواهد یافت که یکی از فناوری‌های روز دنیا در حوزه مدیریت بحران است.

کد خبر 632077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.