روش خواندن شیمی کنکور از صفر

به‌طورکلی درس شیمی یکی از مباحث بسیار مهم و حائز اهمیت در آزمون سراسری محسوب می‌شود که اگر داوطلبان این آزمون، نتوانند آن را به صورت تکنیکی و فنی مطالعه کنند، عملاً در آزمون سراسری به موفقیت دست نخواهند یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنکور جمعیت بسیاری از جوانان را برای کسب پیشرفت و رسیدن به اهداف خود تحت تأثیر قرار داده است و عملاً سرنوشت و آینده جوانان را تعیین می‌کند. این آزمون یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر ایرانی محسوب می‌شود و باعث شده بسیاری از انتشاراتی‌ها و شرکت‌های سودجو از این بستر ایجاد شده سوءاستفاده کنند.

در آزمون سراسری امسال تغییراتی ایجاد شده که یکی از آن‌ها تخصصی شدن کنکور است؛ درواقع در این آزمون تنها از دروس تخصصی هر رشته سوال طرح می‌شود و این مسئله باعث افزایش اهمیت درس شیمی در رشته تجربی و ریاضی شده است. یادگیری درس شیمی از اهمیت بسیاری در کنکور برخوردار است و عملاً این درس به تنهایی می‌تواند رتبه داوطلبان را تحت تأثیر قرار دهد.

برای بررسی نحوه مطالعه شیمی در کنکور و شناخت مطالب مهم این درس با حمیدرضا یوسفی، دکترای شیمی آلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

شیمی در کنکور چه اهمیتی دارد؟

شیمی یکی از مباحث بسیار مهم و حائز اهمیت در آزمون سراسری محسوب می‌شود که اگر داوطلبان این آزمون، نتوانند آن را به صورت تکنیکی و فنی مطالعه کنند، عملاً در آزمون سراسری به موفقیت دست نخواهند یافت و به موجب آن آینده علم‌آموزان تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ درواقع اگر دانش‌آموزی قصد داشته‌باشد که در کنکور رتبه بالایی کسب کند باید درصد مناسبی از درس شیمی را پاسخ دهد. شیمی در کنکور می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای برای آینده محسوب شود و به همین دلیل باید این درس را به صورت عمقی فرا گرفت.

نخستین نکته‌ای که داوطلبان کنکور برای مطالعه درس شیمی باید بدانند، چیست؟

نخستین نکته‌ای که داوطلبان آزمون سراسری برای مبحث شیمی باید به آن توجه کنند، نقاط ضعف و قوت درس شیمی در آزمون است. درحال‌حاضر مسئله حائز اهمیت در آزمون سراسری سخت شدن مباحث درس شیمی است، زیرا طی سالیان اخیر مباحث بسیاری مانند معادله‌ها و مسائل استوکیومتری بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به دلیل اینکه رقابت در آزمون سراسری بسیار دشوار شده، درس شیمی نیز سوالات سختی را در برمی‌گیرد.

چرا درس شیمی کنکور طی سالیان اخیر دشوار شده است؟

یکی از مسائلی که موجب دشوار شدن درس شیمی در کنکور شده است، نیاز به مباحث مختلف برای طراحان سوالات است؛ درواقع طراحان آزمون سراسری باید بتوانند هر سال سوالات متنوعی را طراحی کنند از طرف دیگر رقابت در آزمون سراسری بسیار دشوار شده و به موجب این مسئله کنکور و پاسخگویی به دروسی مانند شیمی بسیار سخت شده است.

پیشنهاد شما برای مطالعه درس شیمی در کنکور چیست؟

برای اینکه علم‌آموز درس شیمی را به خوبی فرا گیرد و در آزمون سراسری رتبه مطلوبی کسب کند در مرحله نخست باید مباحث پایه‌ای شیمی را به خوبی فراگیرد. نخستین مسئله‌ای که در مطالعه درس شیمی حائز اهمیت است، شناخت جدول تناوبی است.

دانستن مباحث مرتبط با جدول تناوبی چه اهمیتی در آزمون سراسری دارد؟

زمان آغاز مطالعه درس شیمی برای آزمون سراسری، نخستین چیزی که باید فراگرفت جدول تناوبی است. در مطالعه جدول تناوبی تنها یادگیری و حفظ برخی از گروه‌ها یا عناصر کافی نیست، بلکه باید تمام گروه‌ها، دوره‌ها و عناصر این جدول را یاد بگیریم. برای مطالعه جدول تناوبی باید ساعت‌ها وقت گذاشت زیرا این جدول حدوداً ۴۰ درصد سوالات درس شیمی آزمون سراسری را تحت تأثیر خود دارد.

چه مباحثی در جدول تناوبی بیشتر حائز اهمیت است؟

در زمان مطالعه جدول تناوبی باید ویژگی عناصر، فلز یا نافلز بودن، گروه‌های اصلی و واسطه، چگونگی تناوب‌ها، عناصر سرگروه، الکترونگاتیوی عناصر و شعاع اتمی را به خوبی فرا گرفت. پیشنهاد می‌کنم که در زمان مطالعه، تمام عناصر را مورد بررسی قرار دهید؛ البته کسب آشنایی کامل با تمام عناصر جدول تناوبی کمی دشوار است، اما پیشنهاد می‌شود که حداقل پیش از آزمون سراسری یک بار خواص ویژگی‌های تمام عناصر را مطالعه کنید زیرا این عناصر در آینده تحصیلی نیز بسیار حائز اهمیت است.

در مطالعه عناصر چه مسائلی را باید مد نظر قرار داد؟

برای شناخت عناصر باید تمام ویژگی‌های آن را از نظر ساختاری، آرایش و واکنش‌هایی که می‌تواند با سایر عناصر ایجاد کند را فرا گرفت. علاوه بر این موارد و پس از شناخت کامل عناصر باید وارد مبحث واکنش شد که عملاً قلب شیمی همین واکنش‌ها است. اگر بتوانیم تسلط خوبی پیرامون واکنش‌های شیمیایی کسب کنیم در دوران تحصیل و به خصوص آزمون سراسری بسیار موفق خواهیم بود.

سخن آخر...

پشت کنکوری‌ها باید از مباحثی که در سال دهم تاکنون فرا گرفته‌اند، مطالعه درس شیمی را آغاز کنند؛ این مطالب شامل مباحثی از جمله عناصر، مولکول‌ها، اتم‌های قطبی و ناقطبی، پیوندهای کوالانسی، یونی و واندروالسی و واکنش‌های مختلف شیمیایی می‌شود. علاوه بر این مسائل شناخت جدول تناوبی بسیار اهمیت دارد. در گذشته تنها برخی از گروه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت، اما علم نوین، دانش‌آموزان را الزام به یادگیری تمام عناصر جدول تناوبی می‌کند.

بهتر است متقاضیان کنکور به عناصر جدول تناوبی توجه داشته‌باشند و مباحث شیمی را به خوبی درک کنند همچنین پس از عناصر، مولکول‌ها، آرایش الکترونی، ساختار لوئیس و قاعده هشتایی جزو مباحث مهم درس شیمی در کنکور محسوب می‌شود.

کد خبر 632067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.