خط کشی جاده‌ها مهم‌ترین علائم ایمنی است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان گفت: خط کشی‌ها از جمله مهم‌ترین علائم ایمنی در سطح جاده‌ها و خیابان‌ها هستند که رعایت دستورها و توصیه‌های آن به ایمنی سفر شما کمک می‌کند.

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خط کشی‌ها از جمله مهم‌ترین علائم ایمنی هستند که در سطح جاده‌ها و خیابان‌ها برای تفکیک و تشخیص مرز حرکت وسایل نقلیه و ایجاد نظم در تردد و انتقال پیام به رانندگان به کار می‌روند و رعایت دستورها و توصیه‌های آن به ایمنی سفر شما کمک می‌کند، همچنین هنگام شب و شرایط بارانی و مه‌آلود بودن هوا، اثرات خط کشی در تأمین ایمنی سفر شما بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: در خط کشی‌ها از دو رنگ زرد و سفید استفاده می‌شود که خطوط زرد رنگ برای تاکید بیشتر بر احتیاط و محدودیت‌های ترافیکی، در راه‌های دو طرفه است و وجود خط سفید در وسط راه نشان می‌دهد که ترافیک در دو طرف آن، هم جهت حرکت می‌کند و وجود خط زرد در وسط راه نشان می‌دهد که ترافیک در دو طرف آن، خلاف جهت حرکت می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان تصریح کرد: هرنوع خط کشی طولی و عرضی که در مسیر راه‌ها وجود دارد دارای مفاهیم ترافیکی مخصوص به خود است، تصریح کرد: خط وسط (محور) جاده یا خیابان ممکن است به صورت پر یا بریده باشد، این خط تقسیم کننده راه به دو قسمت برای عبور دو طرفه است، خط پُر یا ممتد نشانه آن است که رانندگان وسایل نقلیه، به هیچ وجه نباید از روی آن عبور یا تجاوز کنند، بنابراین رانندگان در محل‌هایی که خط پُر کشیده شده نباید سبقت بگیرند یا دور بزنند.

وی اضافه کرد: خط ممتد دوبل حداکثر ممنوعیت را نشان می‌دهد و برای تاکید بیشتر عبور نکردن از آن، کشیده می‌شود، خط بریده یا مقطع نشانه آن است که رانندگان وسایل نقلیه می‌توانند با رعایت حق تقدم و احتیاط کامل، از آن‌ها عبور کرده، سبقت بگیرند یا دور بزنند.

سرهنگ محمدی خاطرنشان کرد: خطوط دوبل ممتد و منقطع این خطوط نشان می‌دهد که شما تنها از سمتی که خط سمت چپ آن منقطع است، اجازه سبقت و عبور از روس آن را دارید، خط ایست این خط به فاصله معینی از خط‌کشی گذرگاه عابران پیاده در تقاطع‌ها به شکل پُر کشیده می‌شود و رانندگان باید قبل از خط ایست، توقف کنند و محل خط کشی شده را برای عبور عابران پیاده آزاد بگذارد.

وی گفت: خطوط مخصوص عابر پیاده یا گذرگاه عابر پیاده، در تقاطع‌ها و خیابان‌ها در محل‌های معینی این خطوط برای عبور عابران رسم می‌شود.

کد خبر 632046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.