ظهور انتفاضه در پی هتک حرمت به مسجدالاقصی

یک کارشناس مسائل منطقه انجام روزانه ده‌ها عملیات بر ضد اشغالگران در سرزمین‌های اشغالی را نشانه شکل‌گیری انتفاضه جدید دانست و گفت: روز به روز اختلاف و درگیری‌های بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی جدی‌تر خواهد شد که باعث می‌شود شاهد رشد درگیری‌ها میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی باشیم.

علی تقوی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تعرض «ایتمار بن غفیر» به مسجد الاقصی اظهار کرد: چنین رفتاری کاملاً از ایتمار بن غفیر انتظار می‌رفت، زیرا او فردی بسیار تندرو، مرتجع، راستگرای مذهبی و با نگاه‌های آخرالزمانی است که معتقد است باید معبد سلیمان را برای بار سوم بنا کرد تا مسیحای واقعی ظهور کند، آنها معتقدند حضرت عیسی مسیح یک پیامبر دروغین بود.

وی درباره امکان فروپاشی کابینه به دلیل رفتار افراط‌گرایان افزود: نتانیاهو به حزب صهیونیسم مذهبی و یهودی بسیار قوی نیاز دارد، بنابراین در حال حاضر کابینه دچار فروپاشی نخواهد شد البته ممکن است این اتفاق در آینده رخ دهد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به محکومیت این اقدامات حتی از سوی کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی گفت: در بیانیه اخیر شورای امنیت، کشورهای عضو سازمان ملل حتی آمریکا و حامیان اسرائیل این رفتار را محکوم کرده‌اند زیرا رفتارهای امثال بن‌ غفیر قابل دفاع نیست.

وی درباره واکنش کشورهای اسلامی به این رفتار خاطرنشان کرد: یک دسته از این کشورها معتقد به مبارزه و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی هستند و دسته دیگر از ترس آبروی خود ناچارند مواضعی را در پیش بگیرند که افکار عمومی جهان عرب و جهان اسلام نسبت به آنها واکنش منفی نشان ندهد.

تقوی‌نیا ادامه داد: کشورهایی مانند عربستان و امارات ممکن است از سر اجبار این اقدام را محکوم کنند اما این به آن معنا نیست که  اقدامی جدی  علیه اسرائیل انجام دهند بلکه تنها برای مصرف داخلی خود و  جامعه اسلامی ممکن است مواضعی در پیش بگیرند اما در عمل در حال همکاری و همراهی با صهیونیست‌ها هستند.

انجام روزانه ده‌ها عملیات علیه اشغالگران در سرزمین‌های اشغالی

وی امکان تعلیق بن‌غفیر را دور از انتظار دانست و گفت: این شخصیت تندرو اکنون وزیر امنیت داخلی کابینه اسرائیل است و امکان تعلیق او وجود ندارد زیرا از نوعی مصونیت برخوردار است، همچنین لازم به ذکر است که اکثریت کابینه اسرائیل راست‌گرایان هستند و حتی اعضایی که مذهبی نیستند با برخی اقدامات بن غفیر موافق هستند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه حزب راست‌گرای افراطی دست کمی از چهره‌های افراطی ندارد، ادامه داد: این حزب سکولار و مخالف نتانیاهو در افراطی‌گری دست‌کمی از بن غفیر ندارد اما به این معنا نیست که اعضای آن انسان‌های منطقی و فهیمی هستند و  رفتارهای تندرو را تعلیق می‌کنند، از سوی دیگر ائتلاف نتانیاهو اکنون ۶۴ رأی در کابینه دارد و بعید است با اقدامات او مخالفت شود.

وی درباره واکنش جهاد اسلامی و حماس نسبت به این هتک حرمت و امکان شکل‌گیری انتفاضه یادآور شد: اکنون انتفاضه شکل گرفته است، به‌تازگی یک افسر اسرائیل در کرانه غربی رود اردن هدف قرار گرفت و کشته شد، این نشان می‌دهد که نظاره‌گر انتفاضه فلسطینیان هستیم. روزانه ده‌ها عملیات علیه اشغالگران در حال انجام است.

تقوی‌نیا از احتمال گسترده‌تر شدن دامنه حملات خبر داد و گفت: با توجه به ادامه رفتارهای افراطی کابینه نتانیاهو اطمینان داریم که نوار غزه دیگر بی‌تفاوت نخواهد ماند. آن‌ها  ناچار هستند که عکس‌العمل نشان دهند، معتقدم که تاکنون حماس برخی مصالح غیرضروری را در نظر گرفته بود اما وقت آن رسیده است که آن‌ها را کنار بگذارد و اقدامات گسترده‌تری انجام دهد.

وی رویکرد دولت جدید نتانیاهو را باعث ایجاد چالش‌های متعدد برای اسرائیل دانست و تصریح کرد: این چالش‌ها عقلانی نیست اما نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود مجبور است که به احزاب راست‌گرای افراطی تندروی غیرعقلانی امتیاز دهد، چهره‌هایی مانند وزیر کشور و وزیر امنیت داخلی این کابینه افراد خطرناکی هستند که با رفتارهای نابخردانه خود آینده اسرائیل را به خطر خواهند انداخت.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که روز به روز اختلاف و درگیری‌های بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی جدی‌تر خواهد شد که باعث می‌شود شاهد رشد درگیری‌ها میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی باشیم.

کد خبر 631921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.