جنگ اوکراین و روسیه در ماه‌های آینده تشدید می‌شود

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در سخنانی اعلام کرد: به نظر می‌رسد جنگ اوکراین و روسیه در ماه‌های آینده تشدید شود.

به گزارش ایمنا، ابراهیم کالین امروز جمعه با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود با اشاره به تداوم جنگ میان اوکراین و روسیه اظهار کرد: آنکارا به تلاش‌های خود برای باز کردن راه مذاکره در همه زمینه‌ها، از آتش بس تا تبادل اسرا و از حمل و نقل غلات تا امنیت هسته‌ای ادامه خواهد داد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در این‌باره اضافه کرد: به نظر می‌رسد جنگ روسیه و اوکراین در ماه‌های آینده تشدید شود. این به معنای قربانیان بیشتر، ویرانی و بحران عمیق طولانی مدت است.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وی خواست تا به طور یک‌طرفه در اوکراین، آتش بس اعلام کند.

دفتر ریاست جمهور ترکیه در بیانیه‌ای در این خصوص نوشت: اردوغان (در این تماس) گفت که درخواست‌ها برای صلح و مذاکره، باید با اعلام آتش بس یک‌طرفه و رویکردی برای یافتن راه‌حلی عادلانه، تقویت شود.

در این مکالمه، پوتین اعلام کرد که آغوش او برای مذاکره با اوکراین باز است اگر کی‌یف اراضی تحت کنترل مسکو را به عنوان قلمرو روسیه پذیرفته و به رسمیت بشناسد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: پوتین بار دیگر بر استقبال روسیه از مذاکره جدی تاکید کرد به شرط آنکه مقامات کی‌یف الزامات واضح و آشکاری که به دفعات تکرار شده را محقق کند؛ الزاماتی که بر اساس آن، واقعیت‌های ارضی جدید باید لحاظ شود.

اردوغان قرار است اواخر دیروز (پنجشنبه) مذاکرات را با برقراری تماس جداگانه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیگیری کند. رئیس‌جمهور ترکیه از روابط خوب خود با مسکو و کی‌یف در راستای میانجی‌گری و کمک به پایان جنگ استفاده کرده است.

در این تماس، پوتین و اردوغان همچنین درباره نیروگاه هسته‌ای «آکویو» و طرح «مرکز گازی» گفتگو کردند.

روسیه پس از آغاز عملیات نظامی در اوکراین در بیست‌وچهارم فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، در اواخر سپتامبر، پس از برگزاری همه‌پرسی در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و دو منطقه زاپروژیا و خرسون و با اخذ موافقت اکثریت، این مناطق را به طور رسمی به مسکو الحاق کرد. اوکراین و کشورهای غربی این همه‌پرسی را «جعلی» خوانده و از به رسمیت شناختن این الحاق خودداری کرده‌اند.

منبع: مهر

کد خبر 631863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.