توافق اعضای ناتو و اتحادیه اروپا برای امضای اعلامیه همکاری مشترک

رهبران اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی " ناتو " برای امضای سومین اعلامیه مشترک همکاری‌های ترانس‌آتلانتیک که در بروکسل انجام می‌شود، توافق کردند.

به گزارش ایمنا، تارنمای ناتو جمعه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، شارل میشل رئیس شورای اروپا و اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا سه‌شنبه در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (بروکسل) سومین اعلامیه مشترک در مورد همکاری‌های اتحادیه اروپا و ناتو را امضا می‌کنند.

دو اعلامیه پیشین ناتو و اتحادیه اروپا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ امضا شده بود. در این بیانیه‌ها بر همکاری ناتو و اتحادیه اروپا در مقابل تهدیدهای امنیتی از جمله حملات سایبری تاکید شده بود.

۲۱ کشور همزمان در ناتو و اتحادیه اروپا عضویت دارند.

سومین اعلامیه اتحادیه اروپا و ناتو در حالی قرار است امضا شود که روابط غرب و روسیه بر سر جنگ در اوکراین بشدت تیره و متشنج شده است.

جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه آغاز شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را عملیات ویژه خواند، علیه اوکراین آغاز کرد.

با وجود آغاز این جنگ و اعتراض‌های مسکو به تهدیدهای غرب، ناتو همچنان در حال گسترش به سمت مرزهای روسیه است.

فنلاند و سوئد دو کشوری هستند که خواهان پیوستن به این ائتلاف نظامی شده‌اند. اوکراین نیز از غرب خواسته است تا عضویت این کشور را در ناتو و اتحادیه اروپا بپذیرند.

منبع: ایرنا

کد خبر 631854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.