چشم‌انداز تازه برای احیای مذاکرات هسته‌ای

یک کارشناس روابط بین‌الملل حل و فصل بحث پی‌ام‌دی بین ایران و آژانس را زمینه‌ساز ایجاد تغییر در روند مذاکرات دانست و گفت: طرف ایرانی امیدوار است بتواند در مذاکرات آتی با آژانس ابهامات را برطرف کند، به‌ویژه در زمینه پی‌ام‌دی که همان ابعاد اعتماد نظامی برنامه هسته‌ای است.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: درستی اظهارات برخی مقامات اروپایی درباره مرگ برجام بستگی به واکنش ایران دارد، در صورتی که واکنش‌های تندی مانند افزایش غنی‌سازی اورانیوم، استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته، محدود کردن همکاری با آژانس و در پیش گرفتن سیاست‌های تنبیهی علیه آژانس و غرب را نشان دهیم، ممکن است آنها احساس زیان کنند و به فکر احیای برجام بیفتند.

وی با اشاره به همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: در حال حاضر کشور ما سیاست‌های تهاجمی را در این مسئله در پیش نگرفته است و از طریق دیپلماسی و اقدامات دیگر از جمله سفر امیرعبداللهیان به عمان و مذاکره با بورل در حاشیه نشست امان به غرب سیگنال می‌فرستد که آماده مذاکره هستیم.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: غرب و آمریکا احساس می‌کند که ایران در نقطه ضعفی قرار دارد و می‌توانند با به کار بردن عباراتی مانند اینکه برجام مرده است و اولویت ما نیست، امتیاز بیشتری دریافت کنند.

وی با اشاره به تأثیر مشکلات اقتصادی بر اغتشاشات اخیر گفت: اروپایی‌ها تلاش می‌کنند که فشارهای اقتصادی بیشتری وارد کنند تا بتوانند امتیازات بیشتری بگیرند، این فرضیه می‌تواند درست باشد اما به نظر می‌رسد در صورتی که بحث پی‌ام‌دی بین ایران و آژانس حل شود، تغییراتی در این روند ایجاد شود.

تکانشی برای حل مشکلات ایران و آژانس

امیدی سفر گروسی در آینده نزدیک به ایران را مقدمه‌ای برای رفع ابهامات باقی مانده در پرونده هسته‌ای دانست و تاکید کرد: طرف ایرانی امیدوار است که بتواند در مذاکرات آتی با آژانس ابهامات را برطرف کند به ویژه در زمینه پی‌ام‌دی که همان ابعاد اعتماد نظامی برنامه هسته‌ای است. همچنین خرازی نیز اظهار امیدواری کرده است که با این سفر، پیشرفتی در این زمینه بین ایران و آژانس صورت گیرد.

وی سفر آتی رافائل گروسی به ایران را در اصطلاح یک تکانش برای حل مسائل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیف کرد و ادامه داد: این سفر می‌تواند تکانش و تحولی در این زمینه ایجاد کند که برنامه هسته‌ای ایران را دوباره روی ریل قرار دهد و دو طرف با انعطاف بتوانند به توافقاتی دست یابند.

این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: اگر ایران و آژانس نتوانند به یک جمع‌بندی در زمینه پی‌ام‌دی دست یابند، در عمل می‌توان برجام را مرده به‌شمار آورد.

وی درباره احتمال تأمین منافع ایران در ادامه مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: همانگونه که گفته می‌شود غرب راه دیگری جز برجام ندارد، ما هم در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات نمی‌توانیم نفت بفروشیم و با مشکلات دیگری روبه‌رو می‌شویم.

امیدی با اشاره به وجود مکانیزم ماشه در برجام گفت: بر اساس این بند بدون نیاز به هر پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، حتی در صورتی که یک کشور مخالفت کند، دوباره قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران بر اساس فصل هفتم منشور احیا خواهد شد.

وی احتمال اکراه کشورهایی مانند چین و هند از ادامه همکاری با ایران را یکی از پیامدهای قطع مذاکرات اعلام کرد و یادآور شد: در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، اروپایی‌ها به تلاش برای فشار بر ایران ادامه خواهند داد در نتیجه این احتمال وجود دارد که کشورهایی مانند چین و هند نیز نسبت به صادرات محصولات استراتژیک مثل غلات جو و گندم یا خرید نفت و تهاتر کالا با آن خودداری کنند و در نتیجه عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کشور افزایش می‌یابد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: کشور ما نیز به احیای برجام نیاز دارد مگر اینکه مثل کره شمالی یا پاکستان با آزمایش چند بمب اتمی جهان را شگفت‌زده کنیم و آنها با ایران هسته‌ای روبه‌رو شوند البته در این صورت با مسائل خاصی روبه‌رو می‌شویم که موضوع این بحث نیست.

ایران به دنبال تضمین، غرب در تلاش برای گرفتن امتیاز

وی درباره دلیل بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای گفت: ایران به دنبال تضمین است و در مقابل آمریکا از ارائه تضمین و متعهد شدن به مفاد برجام خودداری می‌کند و در تلاش است که تحریم‌های اقتصادی را تحت دسته‌بندی‌های مختلف تروریسم و حقوق بشر همچنان روی ایران اعمال کند.

امیدی لابی صهیونیستی در آمریکا را یک مانع جدی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات دانست و ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده دولت آیت‌الله رئیسی نیز به دنبال گرفتن تضمین‌هایی است که طرف مقابل نتواند به سادگی از توافق خارج شود، در حالی که آنها زیر بار تضمین نمی‌روند.

وی با اشاره به تلاش دو طرف برای گرفتن امتیاز بیشتر در مذاکرات گفت: همین موضوع باعث به بن‌بست رسیدن توافق شده است و برخلاف مطالبی که آمریکا و برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند، واقعیت این است که آمریکا قصد ندارد تحریم‌های ایران به‌طور کامل لغو شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل خواسته آمریکا را استفاده از ابزار تحریم به عنوان مثل شمشیر افراشته بر بالای سر ایران اعلام کرد و یادآور شد: طرف غربی خواستار ادامه تحریم‌ها و در عین حال دریافت تمام و کمال امتیازات برجامی است، از سوی دیگر ایران به دنبال تضمین‌هایی است که دولت بعدی آمریکا نیز به آن پایبند بماند و این دو خواسته با یکدیگر سازگاری ندارد.

وی سفر آتی رافائل گروسی به ایران را چشم‌انداز جدیدی برای حل و فصل موضوع پی‌ام‌دی بین ایران و آژانس دانست و گفت: در سفر آتی گروسی به ایران در صورتی که موضوع پی‌ام‌دی بین ایران و آژانس حل شود، شاهد ایجاد تکانش در مذاکرات دو طرف خواهیم بود زیرا بهانه‌ای برای ایجاد فشار بر کشور ما باقی نخواهد ماند.

کد خبر 631843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.