متهم پرونده آلودگی هوا کیست؟

پیگرد قانونی در تعلل دستگاه‌های اجرایی برای آلودگی هوا، احضار متهمان پرونده آلودگی هوا، ماجرای بیماری پیروز در پردیسان تهران، لزوم استحصال "متان" آرادکوه برای تولید برق و آبگیری سد "چمشیر" تکرار سد "گتوند" را در بسته خبری محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامعباس ترکی، معاون قضائی دادستان کل کشور با اشاره به کمبود بودجه در اجرای قانون هوای پاک، اظهار کرد: تاکنون حداقل نام چهار دستگاه از سازمان‌ها و نهادها که موظف به اجرای قانون هوای پاک بودند، تحت عنوان ترک فعل در این پرونده گزارش شده است.

وی با اشاره به آخرین جزئیات پرونده عدم اجرای قانون هوای پاک، گفت: گزارش‌هایی که از آلودگی هوا از طرف کمیسیون اصل نود و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به قوه قضائیه ارسال شده بود، جهت رسیدگی به دادسرای تهران ارجاع شد، در حال حاضر هر دو گزارش دریافتی از قوه مقننه در دادسرای تهران در حال رسیدگی است.‌

معاون قضائی دادستان کل کشور در حقوق عامه و پیشگیری از جرم، با تاکید به رسیدگی به پرونده آلودگی هوا در دادسرای تهران، افزود: رسیدگی به پرونده آلودگی هوای پایتخت در دادسرای تهران در دست رسیدگی است و از باب حقوق عامه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بازپرس این پرونده جهت تکمیل تحقیقات، موضوع را به سازمان بازرسی کل کشور ارجاع داده‌اند که سازمان بازرسی، تحقیقات جامعی داشتند و گزارش آن را برای بازپرس رسیدگی پرونده، ارسال کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پرونده آلودگی هوا در مرحله جمع‌آوری تحقیقات تکمیلی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر متهمان پرونده آلودگی هوا احضار شده‌اند و تحقیقاتی صورت گرفته، اما در مرحله تکمیل تحقیقات است. تاکنون حداقل نام چهار دستگاه از سازمان‌ها و نهادها که موظف به اجرای قانون هوای پاک بودند، تحت عنوان ترک فعل در این پرونده گزارش شده است.

تعلل دستگاه‌های اجرایی برای آلودگی هوا پیگرد قانونی دارد

احمد وحیدی، وزیر کشور اظهار کرد: سازمان محیط زیست، ناظر اصلی بر روند وضعیت آلودگی هوا است و وزارت کشور این سازمان را یاری می‌کند تا با دستگاه‌های اجرایی تعلل‌کننده در این زمینه برخورد قانونی شود.

وی با بیان اینکه موضوع هوای پاک بسیار مهم است و اکنون برخی کارهای اساسی در دست اقدام است، گفت: شهرهای دارای آلودگی هوا باید برنامه‌های خاص خود را اجرا کنند، از جمله اقدامات مقابله با آلودگی هوا، سوخت یورو پنج است که توسط وزارت نفت در حال پیگیری است و به زودی یک پالایشگاه در اصفهان تولید این نوع سوخت را آغاز می‌کند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه اکنون در برخی از جایگاه‌ها بنزین یورو پنج در حال توزیع است، افزود: تولید سوخت با کیفیت، موجب کاهش آلودگی وسایل نقلیه متحرک می‌شود، منابع ثابتی که موجب آلودگی هوا شده‌اند باید مورد شناسایی قرار گیرند تا سوخت آنها اصلاح شود یا با استفاده از فیلتر مناسب موجب کاهش آلودگی هوا شوند.

ماجرای بیماری پیروز در پردیسان تهران

غلامرضا ابدالی، سرپرست مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره خبر ماجرای بیماری پیروز و ماجرای انتشار عکسی که احتمال بیماری پیروز را نشان می‌دهد، اظهار کرد: حال پیروز خوب است و هیچ مشکلی ندارد.

وی گفت: گردنبند الیزابت که در عکس منتشر شده، برگردن پیروز وجود دارد مربوط به بیش از بیست روز گذشته است و برای اینکه به طور مثال حیوانات نتوانند محلی از بدن را لیس بزنند از این گردنبند برای آنها استفاده می‌کنند.

سرپرست مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: هرگونه جانوری در طول زندگی ممکن است به بیماری یا مشکلی مواجه شود که طبیعی است و وجود تیمارگر برای پیروز برای پیشگیری و اقدام به موقع در این زمینه است و پیروز هیچ مشکلی ندارد و برخی از روی عکس قضاوت نادرست می‌کنند.

لزوم استحصال "متان" آرادکوه برای تولید برق

زهره عبادتی، معاون انسانی اداره کل محیط زیست تهران اظهار کرد: گاز متان باید استحصال شده تا از رهاسازی آن جلوگیری شود، استحصال این گاز از نظر اقتصادی نیز به کشور کمک می‌کند و می‌تواند برای تولید برق استفاده شود.

وی درباره انتشار متان از سایت زباله آرادکوه، گفت: گاز متان گاز آلاینده نیست و جزو گازهای گلخانه‌ای مؤثر در گرمایش زمین است، به طور کلی لندفیل‌ها (سایت زباله) یکی از منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای است و انتشار گاز متان از این مناطق در همه جای جهان اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که گاز متان باید استحصال شده تا از رهاسازی آن جلوگیری شود. استحصال باید توسط شهرداری مدیریت شود، استحصال این گاز از نظر اقتصادی نیز به کشور کمک می‌کند و می‌تواند برای تولید برق استفاده شود.

آبگیری سد "چمشیر" تکرار سد "گتوند" است

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شواری اسلامی با اشاره به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در سد چمشیر، اظهار کرد: با آبگیری سد مخالف هستم، سد چمشیر در مسیر گتوند قرار گرفته است و آبگیری آن تبعات ملی خواهد داشت.

وی درباره آبگیری سد چمشیر، افزود: با در نظر گرفتن تمام ابعاد ماجرای سد چمشیر به‌ویژه حساسیت کیفی نسبت به شوری و نواقص مطالعاتی موجود، انجام عملیات آبگیری سد چمشیر در هیچ حالتی به صلاح نیست.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از هزینه میلیاردی ساخت سد چمشیر بدون مطالعه کارشناسی، افزود: در ساخت سد چمشیر بودجه‌ای بالغ بر ۲۳۰ میلیون یورو حدود هفت هزار میلیارد تومان به‌علاوه فاینانس کشور چین که هنوز رقم دقیق آن رسانه‌ای نشده، صرف شده است، پروژه‌ای که بدون بررسی کارشناسی علاوه‌بر سویه‌های تخریبی محیط زیستی زوایای دیگری از انحصارطلبی، مخفی‌کاری اقتصادهای متمرکز و حتی تشدید جبران‌ناشدنی معضل‌های امنیتی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به تبعات شوری آب و تخریب کشاورزی، تأکید کرد: با آبگیری سد چمشیر شاهد بالا آمدن آب در بالادست خواهیم بود، به دنبال آن حل و رها شدن نمک، گچ و سایر املاح دیگر نیز رخ می‌دهد، با این تفاسیر عجین شدن نمک و نفت سناریوی دیگر برای کشاورزان منطقه تعریف می‌کند، اگر بخواهیم این تخریب محیط زیستی را دنبال کنیم؛ بی‌تردید به دومینویی از معضلات می‌رسیم که پایان آن سلامت مردم را تهدید می‌کند، با تمام این تفاسیر مجلس با آبگیری این سد مخالف است، هر چند هزینه میلیاردی بر دوش دولت گذاشته است.

کد خبر 631710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.