بازی اسرائیل با آتش

پس از ورود تحریک‌آمیز ایتامار بن غفیر، وزیر امنیت داخلی راست افراطی رژیم صهیونیستی به صحن مسجدالاقصی، با در خواست کشورهای مسلمان علی‌رغم تلاش‌های رژیم اسرائیل شورای امنیت درباره مسجدالاقصی نشست اضطراری برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو روز پیش، بن گویر تحت تدابیر شدید امنیتی و در حالی که جلیقه ضدگلوله به تن داشت، وارد مسجد الاقصی شد و دقایقی بعد از این مسجد خارج شد. البته این اولین بار بود که او به عنوان وزیر صهیونیست وارد مسجد الاقصی می‌شد. تعرض وی که تحت تدابیر شدید امنیتی انجام شد با واکنش و محکومیت طرف‌های متعدد فلسطینی و بین‌المللی همراه شده است.

البته او بار دیگر وعده داد که این اقدام تحریک‌آمیز خودش را تکرار خواهد کرد. او در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد: این دولت (کابینه رژیم صهیونیستی) تحت تأثیر تهدیدات هیچ طرفی قرار نمی‌گیرد. او در ادامه گفت: البته نباید همه امور را به اطلاع حماس برسانیم، یهودیان با ظلم و ستم مواجهند و از ورود به داخل مسجدالاقصی محروم هستند، این وضعیت باید تغییر کند.

خبرگزاری عبری زبان n۱۲ نوشت: ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در نشست خبری روزانه به خبرنگاران گفت که آنها نگران از نقض وضعیت موجود و ورود به کوه معبد (حرم شریف قدس) هستند. چیزی که ممکن است به تنش‌ها دامن بزند و به خشونت بینجامد.

صبح دیروز (چهارشنبه) تام نیدس، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، در مورد این موضع تند گفت: «ما در گفت‌وگو با دولت اسرائیل کاملاً صریح بودیم و نقض وضعیت موجود آن هم در اماکن مقدس برای ما قابل قبول نیست.»

بازی اسرائیل با آتش

محکومیت جوامع بین‌المللی

در سراسر اروپا و جهان عرب، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اردن ناخرسندی خود را از تعرض وزیر امنیت ملی به مسجد الاقصی را ابراز کردند. ترکیه نیز به صف محکومیت‌ها پیوست و این اتفاق را "یک اقدام تحریک‌آمیز تحت نظارت پلیس" خواند.

فرانسه همچنین در بیانیه‌ای اقدام بن گابیر را محکوم کرد و در آن بر حمایت مطلق خود از حفظ وضعیت موجود اماکن مقدس در قدس تأکید کرد. در این بیانیه آمده است: «هر اقدامی با هدف زیر سوال بردن وضعیت موجود، خطر تشدید تنش را به همراه دارد و باید از آن اجتناب شود.»

سفیر انگلیس در اسرائیل همچنین در پی ورود بن گابیر به مسجدالاقصی گفت: بریتانیا به حمایت از وضعیت تاریخی موجود در اماکن مقدس در اورشلیم متعهد است. "

از سوی دیگر، یکی از مقامات دفتر نخست وزیری به مجموعه محکومیت‌های بین‌المللی گفت: «ادعا برای تغییر وضعیت موجود در کوه معبد (حرم شریف قدس) بی اساس است.

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو متعهد است که به شدت از آن محافظت کند، او تسلیم دیکته‌های حماس نخواهد شد. به عنوان بخشی از وضعیت موجود، وزرا در سال‌های اخیر بارها به مسجدالاقصی رفته‌اند، از جمله وزیر سابق امنیت داخلی اسرائیل.

اردن پیش از این در حالی که گروه‌های فلسطینی در غزه مسئولیت را به مردم خود در کرانه باختری منتقل کردند و خواستار تشدید درگیری‌ها با نیروهای امنیتی شدند، محکومیت شدیدی صادر کرد. وزارت امور خارجه در امان تصریح کرد: اردن حمله ایتمار بن گبیر، وزیر امنیت ملی به مسجد الاقصی را به شدت محکوم می‌کند.

ایتان سورکیس سفیر اسرائیل در اردن نیز به وزارت خارجه اردن برای توبیخ فراخوانده شد. به گفته منابع آگاه، آنها در مورد ورود بن گویر به مسجد الاقصی به او اعتراض کردند.

وزارت امور خارجه فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: ما تهاجم بن گبیر افراطی به مسجد الاقصی را به شدت محکوم می‌کنیم و آن را یک تحریک بی‌سابقه و تهدیدی جدی می‌دانیم. مسئولیت و عواقب آن بر عهده نتانیاهو است؛ در صحنه درگیری و در منطقه.

رام بن باراک، عضو کنست رژیم صهیونیستی در واکنش به تعرض ایتمار بن گویر وزیر افراط گرای صهیونیست به مسجد الاقصی تاکید کرد که او از ترس حماس همانند دزد شب وارد مسجد الاقصی شد. بن باراک گفت که نتانیاهو نیز مجبور شد با این خواسته وی موافقت کند، زیرا راه دیگری جز این نداشت و او دولت بدی را تشکیل داده و مجبور است بهای آن را بپردازد.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد که «آنتونیو گوترش» بر ضرورت حفظ وضع موجود همسو با نقش ویژه اردن در مدیریت مقدسات اسلامی قدس تاکید کرده است. وی در واکنش به تعرض ایتمار بن گویر، وزیر افراط گرای صهیونیست به مسجدالاقصی نیز از تمام طرف‌ها خواست از هرگونه اقدامی که به تشدید تنش و درگیری‌ها در قدس و دیگر اراضی اشغالی منجر شود، اجتناب ورزند.

یکی از اعضای کنست نیز در پی اقدام بن گویر، او را دیوانه‌ای خطاب کرد که باید متوقف شود.

بازی اسرائیل با آتش

تلاش اسرائیل برای جلوگیری از نشست شورای امنیت درباره حمله بن گویر به مسجدالاقصی

بر اساس آنچه از یک تلگراف محرمانه فاش شد، وب‌سایت عبری «والا» از تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بحث در مورد حمله به مسجد الاقصی توسط ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی در روز سه‌شنبه فاش کرد. وزارت امور خارجه اسرائیل روز چهارشنبه برای ۱۵ سفیر اسرائیل در کشورهای عضو در شورای امنیت تلگراف محرمانه ارسال کرد.

این سایت اعلام کرد که طوا فورمن، رئیس اداره سازمان‌های بین‌المللی در وزارت خارجه اسرائیل، این تلگرام را که "فوری" توصیف شده است، ارسال کرده و در آن دستور داده است "فوری" به طرف‌های مورد خطاب سفارت‌های اسرائیل برود و در آن از اقدام کشورهایی که به منظور صدور قطعنامه یا بیانیه ریاست شورای امنیت یا بیانیه مطبوعاتی در مورد نفوذ بن گویر به مسجد است، جلوگیری کند.

در این تلگراف از دیپلمات‌های اسرائیلی خواسته شده است که ادعا کنند شورای امنیت در هجدهم ژانویه مذاکرات علنی در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین برگزار می‌کند و هر کسی می‌تواند در جریان آن صحبت کند و نیازی به برگزاری مذاکرات جداگانه دیگری نیست.

فورمن در این تلگراف نوشت: «باید تاکید کرد که فلسطینی‌ها بار دیگر تلاش می‌کنند از سازمان ملل برای دشمنی با اسرائیل استفاده کنند».

او از دیپلمات‌های اسرائیلی خواست به طرف‌هایی که با آنها صحبت می‌کنند بگویند که بحث درباره مسجدالاقصی یا صدور بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت "از حماس و سازمان‌های تروریستی که از اورشلیم برای تشویق خشونت استفاده می‌کنند حمایت خواهد کرد."

در این تلگراف افزوده شد که سفرای اسرائیل باید بگویند که اسرائیل در مسجد الاقصی «به وضعیت موجود متعهد است و هجوم بن گویر به آن نقض وضعیت موجود نیست.»

والا پیش بینی کرد که یک هفته پس از روی کار آمدن دولت بنیامین نتانیاهو، مناظره در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره موضوع فلسطین، به افزایش فشار بین‌المللی بر اسرائیل منجر خواهد شد و صدور قطعنامه یا بیانیه شورای امنیت به عنوان پیروزی سیاسی برای فلسطینیان است.

شورای امنیت درباره مسجدالاقصی نشست اضطراری برگزار می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر وقت پنجشنبه شب به درخواست هیئت‌های نمایندگی برخی کشورهای عربی برای بررسی تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و تهدید وضعیت موجود این مسجد جلسه برگزار می‌کند.

بر اساس این گزارش، سازمان ملل متحد اعلام کرد که خالد الخیاری، دستیار دبیرکل این سازمان در امور سیاسی و صلح، در نشستی با عنوان «وضعیت خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین» گزارشی را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

این خبر در حالی است که وبگاه صهیونیستی «والا» گزارش داد که تل‌آویو تلاش می‌کند تا از تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بحث در مورد هتک حرمت به مسجدالاقصی توسط ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.

در این راستا، وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی تلگرافی محرمانه را به ۱۵ سفیر خود در کشورهای عضو شورای امنیت ارسال کرد و به آنها دستور داد تا از مقامات این کشورها بخواهند با بررسی پرونده هتک حرمت مسجدالاقصی مخالفت و از صدور بیانیه از سوی ریاست شورای امنیت یا اظهار نظر مطبوعاتی جلوگیری کنند.

گفتنی است که ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی صبح سه‌شنبه گذشته با همراهی تعدادی از شهرک‌نشینان و تحت تدابیر شدید امنیتی نظامیان صهیونیست به صحن‌های مسجدالاقصی یورش بردند. این حمله حدود ۱۷ دقیقه به طول انجامید.

کد خبر 631620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.