نرخ بهره فدرال رزرو در اقتصاد ایران بی‌تاثیر است

یک اقتصاددان گفت: افزایش بهره سبب می‌شود سرمایه‌ها به‌سمت آمریکا حرکت کند؛ این موضوع نشان‌دهنده آن است که دولت بایدن به‌دنبال افزایش سرمایه‌گذاری برای بالا بردن نرخ اشتغال است.

رحمان سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تأثیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در اقتصاد جهانی اظهار کرد: با توجه به بزرگی و گستردگی اقتصاد آمریکا، هر تصمیم‌گیری در این فضا بر اقتصاد ایران و جهان تأثیرگذار است.

وی افزود: واحد پول آمریکا حدود ۷۰ سال در اقتصاد جهانی است و هرگونه تغییر در نرخ بهره آن نیز به نوعی تأثیرگذار است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران ارتباط مالی زیادی با آمریکا ندارد، افزایش در نرخ بهره فدرال رزرو تأثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

سعادت ادامه داد: تأثیر این افزایش بهره در اقتصاد ایران نسبت به کشورهایی که روابط تجاری تنگاتنگی با آمریکا دارند کمتر است؛ درواقع تأثیر این افزایش بهره از جهت اینکه آمریکا به عنوان یک شریک تجاری برای ایران به شمار بیاید پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه هرگونه تغییر در نرخ بهره توسط آمریکا تأثیرات اساسی بر جابه‌جایی سرمایه خواهد داشت، گفت: افزایش بهره سبب می‌شود سرمایه‌ها به سمت آمریکا حرکت کند، این نشان دهنده این است که دولت بایدن به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری برای بالا بردن نرخ اشتغال است.

این اقتصاددان تاکید کرد: افزایش میزان اشتغال در آمریکا می‌تواند به انتخابات حزبی آمریکا در سال آینده ارتباط داشته باشد تا آمار مربوطه، رشد اشتغال را گزارش دهند.

کد خبر 631477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.