«شهرجو» از دل دانشجویان، مدیران شهری انتخاب می‌کند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه «شهرجو» ترکیبی از مدیریت شهری و دانشجویان است، گفت: هدف از این طرح شکل‌دهی مجموعه رویدادها جهت شبیه‌سازی فرایندها، ساختارها و خدمات مدیریت شهری برای دانشجویان است که در صورت تحقق تا ۱۰ سال آینده می‌توان مدیران شهری را از بین همین دانشجویان انتخاب کرد.

سیدمصطفی نباتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به چالش اعتماد عمومی در بحث توزیع عدالت مکانی اظهار کرد: از این چالش با عنوان عدالت توزیعی در مسائل مختلف نیز نام برده می‌شود، البته مدیریت شهری به آن بخشی که در محدوده شهر وجود دارد، واقف است و طی این سال‌ها پروژه‌های عمرانی و پیشران توسعه‌ای پیش آمده را با عدد و رقم توضیح داده است.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص راه‌اندازی خط دو متروی این کلان‌شهر، تصریح کرد: اولویت این دوره مدیریت شهری که در کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تصویب شد، مسیر دارک به سمت میدان قدس است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: هر ۱۰ سال یک‌بار باید بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی در سطح شهرها انجام شود، لذا با توجه به اینکه آخرین نسخه از این طرح مربوط به سال ۹۴ است و ما شاهد تغییرات در شهرها و انتظارات و نیازها هستیم؛ بازنگری طرح جامع که مبنای توسعه شهر است باید مبتنی بر عدالت و با رویکرد مشارکتی انجام شود، اما حدود دو سال است که این اقدام به کندی پیش می‌رود.

وی با تاکید بر تصویب قانون ساماندهی مهاجرت توسط دولت و مجلس به‌ویژه در کلان‌شهرها گفت: پیش از این نیز مسئله مهاجرت مطرح شده است، اما در حقیقت این موضوع در اراده استان‌ها نیست و به دولت و مجلس مربوط می‌شود و ضروری است هر دو در این مورد با یکدیگر به توافق برسند، به همین جهت طی ماه‌های آینده برای حساس‌سازی نخبگان، میزگرد تخصصی با پشتیبانی مدیریت شهری اصفهان برگزار خواهد شد اما جای خالی قانونی برای ساماندهی مهاجرت در این میزگرد، بسیار مشهود است.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه یکی از رویدادهای در حال برنامه‌ریزی در باشگاه شهراندیشان مناظره شهری است، گفت: در این رویداد مخالفان و موافقان طرح، در رسانه یا هر جای دیگر برای گفت‌وگو پیرامون موضوع مطرح شده شرکت می‌کنند و در مورد طرح مورد نظر به مناظره می‌پردازند.

وی تصریح کرد: «شهرجو» ترکیبی از مدیریت شهری و دانشجویان است و هدف از این طرح شکل‌دهی مجموعه رویدادها جهت شبیه‌سازی فرایندها، ساختارها و پروژه‌ها و خدمات مدیریت شهری برای دانشجویان است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه دانشجویان در طرح شهرجو به مثابه مدیران و تصمیم‌گیران مدیریت شهری هستند، گفت: در انتهای این رویداد، توانمندی دانشجویان ارتقا می‌یابد و نسبت به این مجموعه نیز امید و اعتماد پیدا خواهند کرد و شاید در آینده و پس از فارغ‌التحصیل شدن، داستان اشتغال خود در مدیریت شهری را تعریف کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر رویداد «شهرجو» با همکاری شهرداری اصفهان و دانشگاه‌ها و نقش‌آفرینی دانشجویان شکل گیرد طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده شهردار، مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان می‌توانند از دل همین دانشجویان باشند.

نباتی‌نژاد ادامه داد: برای دانشجویانی که در این طرح شرکت می‌کنند، می‌توانیم هر ترم یک رویداد شبیه‌سازی مدیریت شهری داشته باشیم، آزمونی برگزار کنیم و مصاحبه‌ای در این خصوص انجام دهیم تا شرکت‌کنندگان وارد مسیر شوند و بتوانند جلسات بی‌واسطه‌ای با مدیران شهری داشته باشند و با ساختارها، فرایندها، خدمات و محصولات مدیریت شهری از جمله حدود ۱۶ سازمان، ۱۵ منطقه، شورای اسلامی شهر و هفت کمیسیون و مراکز پژوهش آشنا شوند و سپس به پروژه‌های شهری خرد و کلان، از پروژه‌های محله‌محور تا پروژه‌های شاخص ورود کنند و با آنها هم‌داستان شوند.

کد خبر 631428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.