کاهش ۳ میلیارد مترمکعب آب‌های زیرزمینی دشت اصفهان_برخوار

فعال حوزه محیط‌زیست با اشاره به کاهش سه میلیارد مترمکعب آب‌های زیرزمینی اصفهان_برخوار، گفت: با وجود تغذیه آبخوان و جریان مقطعی آب زاینده‌رود از سال ۶۱ تاکنون، شاهد افت متوسط یک متر از سطح آب زیرزمینی دشت اصفهان_برخوار بوده‌ایم.

بهرام نادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تشدید بحران فرونشست در اصفهان با تخلیه آبخوان‌ها، اظهار کرد: به دنبال حفر چاه‌های غیرمجاز و پمپاژهای بیش از ظرفیت آبخوان که کنترلی روی آن وجود ندارد، توسعه ناپایدار ایجاد کردیم، لذا تخلیه این آبخوان‌ها بحران فرونشست زمین را در اصفهان تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه برداشت آب‌های زیرزمینی و تخلیه مخازن آب زیرزمینی (آبخوان) بیشترین سهم فرونشست زمین را در استان اصفهان دارد، افزود: حفر ۳۶۰۰ حلقه چاه ثبت شده در محدوده شهری اصفهان و تداوم تخلیه آب در دشت اصفهان_برخوار سبب بحران فرونشست زمین در حوضه آبریز زاینده‌رود شده است، تعدادی از این چاه‌ها با مجوز حفاری برای کشاورزی، تأمین آب شرب بعضی مناطق و صنعت استفاده می‌شود.

این فعال حوزه محیط‌زیست تاکید کرد: تغذیه نامناسب آبخوان به سبب جریان نداشتن مداوم زاینده‌رود از سال ۱۳۷۹، نبود تخصیص ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه سالانه تالاب گاوخونی و کاهش میزان بارندگی، انتقال سالانه ۸۰ تا ۹۰ میلیون مترمکعب آب زاینده‌رود به خارج از دشت اصفهان_برخوار به میزان تقریبی دو میلیارد مترمکعب بدون انجام الزامات ورودی آب به زاینده‌رود (همچون تونل سوم کوهرنگ) موجب افت سطح آب‌های زیرزمینی و در نتیجه سبب بروز مشکلات بسیاری ازجمله تخریب محیط‌زیست، آسیب به کشاورزی، تولید، تأمین آب آشامیدنی، فرونشست گسترده و تهدید تداوم زندگی در این دشت خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش سه میلیارد مترمکعب آب‌های زیرزمینی اصفهان_برخوار گفت: با وجود تغذیه آبخوان و جریان مقطعی آب زاینده‌رود از سال ۶۱ تاکنون شاهد افت متوسط یک متر از سطح آب زیرزمینی دشت اصفهان_برخوار بوده‌ایم، در این راستا لازم است بدانیم با تداوم تخلیه آب و تغذیه نشدن آبخوان امکان برگشت به شرایط اولیه را نخواهیم داشت.

نادی، ظرفیت تغذیه آبخوان با جریان پرآب زاینده‌رود بر بستر رودخانه را سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب دانست و افزود: اکنون این میزان ظرفیت تغذیه وجود ندارد، اما برداشت‌ها همچنان برجای خود پایدار و ادامه‌دار است.

وی خاطرنشان کرد: با جریان زاینده‌رود از طریق کانال‌ها، جویبارها و مادی‌ها حجم قابل توجهی از آب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی برداشت می‌شود و دیگر نیازی به پمپاژ غیرمجاز منابع‌آبی زیرزمینی نیست، اما با نبود آب‌جاری تمام برداشت‌ها تنها از منابع زیرزمینی انجام می‌شود.

کد خبر 631354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.