تهران و قاهره در مسیر تنش‌زدایی

یک کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به ابراز علاقه‌مندی مقامات مصری به برقراری روابط با ایران گفت: جمهوری اسلامی اصرار بر قطع ارتباط با مصر ندارد و مایل است با نگاهی مشترک برای منافع جهان اسلام، روابط خود را با همه کشورها از جمله مصر با توجه به سوابق تمدنی و اسلامی آن برقرار کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیدار کوتاه وزیر امور خارجه ایران با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، در حاشیه اجلاس اخیر بغداد ۲ در کشور اردن باعث شد موضوع روابط تهران و قاهره بار دیگر مورد توجه قرار گیرد. این موضوع پیشنهاد نخست‌وزیر عراق برای آغاز گفت‌وگوهای تهران و قاهره با میانجیگری بغداد را به دنبال داشت و السودانی، نخست‌وزیر عراق، ایده‌هایی را مطرح کرد تا عراق بتواند نقش منطقه‌ای خود را برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای ایفا کند.

به‌تازگی نیز گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای در مورد موضوعات کنسولی مورد توجه دو کشور برگزار و توافق شده که این گفت‌وگوها در مورد موضوعات کنسولی مشترک و مورد توجه دو کشور ادامه پیدا کند.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص میانجیگری بغداد برای برقراری روابط بین ایران و قاهره اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل درخواست میانجیگری مصر از دولت السودانی در بغداد این است که جایگاه جمهوری اسلامی هر روز بیش از گذشته برای کشورهای منطقه و فرامنطقه روشن می‌شود و کشور مصر نیز متوجه این موضوع شده است که بدون استفاده از نفوذ جمهوری اسلامی نمی‌تواند به مقاصد خود در منطقه دست یابد.

وی با اشاره به موفقیت طرفداران انقلاب اسلامی و جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه افزود: مصر متوجه این موضوع شده است که می‌تواند از کلید بغداد برای باز کردن قفل رابطه با جمهوری اسلامی استفاده کند، به عبارت دیگر روابط خوب و مثبت تهران - بغداد این زمینه را برای بغداد فراهم کرده است که بتواند در مسیر باز کردن راه گسترش روابط با کشورهای عربی از جمله عربستان اقداماتی را انجام دهد.

کاهش نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهای اسلامی

این کارشناس مسائل بین‌الملل برگزاری چند دور مذاکرات در بغداد را زمینه حل مشکلات مصر با جمهوری اسلامی دانست و گفت: این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که هر چقدر ارتباط بین کشورهای اسلامی افزایش یابد، کشورهایی مانند رژیم صهیونیستی و نظام سلطه کمتر می‌توانند از این فاصله به نفع خود استفاده کنند.

وی تهران و قاهره را علاقه‌مند به عادی‌سازی روابط اعلام کرد و ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که منافع مشترک در جهان اسلام این مسئله را ایجاب می‌کند که هرچه ارتباط این کشورها با یکدیگر بیشتر باشد، می‌توانند مشکلات منطقه وسیعی به نام جهان اسلام را خود حل کنند و اجازه سوءاستفاده به کشورهای دیگر را ندهند.

صدرالحسینی سابقه تمدنی دو کشور ایران و مصر را کهن و قابل توجه دانست و گفت: یکی از گله‌مندی‌های واقعی و حقیقی جمهوری اسلامی از مصر رابطه با غده سرطانی منطقه یعنی رژیم صهیونیستی است اما این مسائل را نیز می‌توان با گفت‌وگو به‌گونه‌ای حل کرد که روابط به نفع رژیم صهیونیستی به اتمام نرسد.

وی کاهش روابط با رژیم صهیونیستی از جانب دولت مصر را ضروری دانست و تاکید کرد: این اقدامی است که سرعت و فرصت زمانی مشخصی را نمی‌توان برای آن تعیین کرد، با این حال نکته مهم این است که کشورهای عربی و اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که بدون دریافت دیدگاه‌های جمهوری اسلامی همه برنامه‌های آنها در منطقه بزرگ اسلامی و عربی به‌طور کامل پیاده نخواهد شد.

تلاش کشورهای مسلمان برای توسعه روابط با ایران

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اثبات جایگاه مؤثر جمهوری اسلامی در میان کشورهای جهان ادامه داد: بر این اساس بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند که روابط خود را به‌گونه‌ای به ایران نزدیک کنند که این موضوع دارای نشانه‌های مشخصی است و یکی از آنها نشست بغداد ۲ در اردن بود که با اصرار زیاد مقامات جمهوری اسلامی به آن دعوت شدند.

وی تلاش بسیاری از مقامات کشورهای عربی مسلمان و غیرملسمان مانند بورل و مکرون برای رایزنی با نمایندگان جمهوری اسلامی در حاشیه این اجلاس را با این هدف دانست و گفت: بسیاری از مقامات کشورهای منطقه و جهان تلاش کردند به مقامات ایرانی نزدیک شوند تا درباره مسائل کلان رایزنی کرده و مطالب خود را نیز منتقل کنند و اظهارنظرها و تبادلاتی در این رابطه صورت گیرد.

صدرالحسینی با اشاره به حضور مقامات مصری در این نشست اظهار کرد: آنها پیش از این نشست نیز علاقه‌مندی خود را به این موضوع نشان داده بودند، جمهوری اسلامی نیز اصرار بر قطع ارتباط با مصر ندارد و مایل است با نگاهی مشترک برای منافع جهان اسلام، روابط خود را با همه کشورها از جمله مصر با توجه به سوابق تمدنی و اسلامی آن برقرار کند.

وی نشست اردن را زمینه‌ساز مصمم‌تر شدن عزم مقامات مصری در این رابطه اعلام کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد که از جهت دیپلماتیک تمایل به برقراری روابط بین دو کشور وجود دارد البته باید توجه داشته باشیم که موضوع برقراری ارتباطات سیاسی، دیپلماسی و کنسولی با عربستان نیز مصر را تحریک می‌کند که ارتباطات دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی افزایش دهد.

ابزار علاقه دو طرف برای پیگیری رایزنی‌ها

این کارشناس مسائل بین‌الملل ایران و مصر را دو کشور تأثیرگذار بر بخش قابل توجهی از کشورهای جهان اسلام و حتی قاره آفریقا معرفی کرد و گفت: با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد که مصر این علاقه خود را پیگیری خواهد کرد البته در این ارتباط مقامات سیاسی عراق نیز صحبت‌های اولیه را با وزیر امور خارجه ایران انجام داده‌اند و امیرعبدالهیان نیز نسبت به این مسئله ابزار بی‌علاقگی نکرده است.

وی اعلام آمادگی ایران برای رایزنی در سطح کارشناسی را گام مثبتی در این زمینه ارزیابی کرد و یادآور شد: امیدواریم این اتفاق مبارک به نفع جمهوری اسلامی ایران، ملت‌های اسلامی و مسلمانان جهان رقم بخورد و رژیم صهیونیستی نتواند از جدایی کشورهای مؤثر در حوزه اسلامی و جغرافیای غرب آسیا بیش از این سوءاستفاده کند، البته تاکنون نیز چنین نبوده است اما نباید اجازه داد که رژیم صهیونیستی از قطع یا کاهش ارتباط بین کشورهای مؤثر در منطقه اسلامی بهره برد.

کد خبر 631299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.