۵۳۰ هزارمیلیاردتومان یارانه به مردم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه چهاردهم دی‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید؛ بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۵۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم» نوشت: با توجه به اینکه سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه یک ماه بعد از آغاز فرایند بودجه‌نویسی ابلاغ شد، دولت این سیاست‌ها را در لایحه لحاظ کرد تا بودجه سال آینده با برنامه هفتم توسعه که قرار است بزودی به مجلس تقدیم شود، هم‌راستا باشد.

توجه به پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت، امنیت غذایی و بهبود معیشت مردم، اصلاح ساختار بودجه، ایجاد شفافیت در درآمدها و هزینه‌ها، جلب سرمایه عمومی و خصوصی برای طرح‌های نیمه‌تمام، اصلاح الگوی کشت، موضوعات مرتبط با آب و خشکسالی توجه به طرح‌های مهم و اثرگذار اقتصادی، رعایت آمایش سرزمین و توجه به خانواده و بانوان ازجمله موارد مهم سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه هستند که در لایحه بودجه به آن توجه ویژه‌ای شده است.

دولت در این لایحه علاوه بر رعایت اسناد بالادستی بر موضوعات دوازده‌گانه‌ای که برای اقتصاد و مردم مهم هستند تمرکز ویژه‌ای کرده است؛ این موضوعات شامل تأمین معیشت مردم، تولید و اشتغال دانش‌بنیان، سلامت مردم، زنان و خانواده، آب، کشاورزی و محیط زیست، مسکن و حمل‌ونقل، تقویت جایگاه استان‌ها، آموزش و پرورش، آموزش عالی، فرهنگ و گردشگری، صندوق توسعه ملی و شرکت‌های دولتی است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ علاوه بر تأمین ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، دولت در جهت حمایت از سفره مردم، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان هم برای یارانه نان در نظر گرفته است، از سوی دیگر با کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از چهار درصد به یک درصد، گام دیگری برای حمایت از معیشت مردم برداشته شده است.

دولت برای تنظیم بازار خودرو به عنوان یکی از درخواست‌های امروز مردم، پیش‌بینی واردات دو میلیارد دلار خودروی خارجی کرده که در صورت موافقت مجلس و با توجه به رشد تولید داخل، شاهد تنظیم و متعادل شدن قیمت‌ها در این بازار باشیم.

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت رشد ۲۰ درصدی ضریب حقوق در حکم کارگزینی شاغلان و بازنشستگان را در نظر گرفته، البته منابع این رشد در بودجه دیده شده تا با کسری بودجه، فشارهای تورمی از این ناحیه به مردم وارد نشود؛ بر این اساس حداقل حکم حقوق کارکنان به میزان هفت میلیون تومان افزایش می‌یابد و حقوق تا سقف هفت میلیون تومان از مالیات معاف خواهد بود، البته حق عائله‌مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت.
از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم رویه فشار مالیاتی به بخش‌های مولد اقتصادی متوقف شده و امسال نیز مشوق‌های مختلف مالیاتی از جمله کاهش هفت درصدی مالیات واحدهای تولیدی به تصویب دولت رسیده، اما یکی از بخش‌های مهم لایحه بودجه در بخش تولید، پیش‌بینی امکان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمام استان‌های کشور است.

در مجموع برای این صندوق ۳۱ هزار میلیارد تومان، یعنی برای هر استان به میزان یک‌هزار میلیارد تومان منابع دیده شده است؛ منابعی که اگر با منابع بخش خصوصی و بانک اهرم شوند تا چند برابر می‌توانند به حل مشکلات تولید و رشد پایدار اقتصادی استان‌ها کمک کنند.

۵۳۰ هزارمیلیاردتومان یارانه به مردم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیسی: خواب راحت قاتلان حاج قاسم را خواهیم گرفت» نوشت: سرباز و جان‌فدای وطن حاج قاسم سلیمانی را شاید بتوان ادعا کرد زنده‌ترین شهیدی است که تاریخ انقلاب اسلامی به خود دیده است.

شهیدی که مرزهای جغرافیای وطن را هم درنوردیده و این روزها به مناسبت سومین سالگرد شهادتش علاوه بر مام میهن، میهمان دل‌ها و خانه‌های ملت‌های اسلامی و بلکه غیر اسلامی است؛ و این سنت الهی است که شهدا زنده‌اند و نزد پروردگار خود روزی می‌خورند. روز گذشته همزمان با دیگر نقاط کشور، مصلای بزرگ تهران میزبان عاشقان و ارادتمندان حاج قاسم سلیمانی بود. عاشقانی که علاوه بر تهرانی‌های قدرشناس، میهمانانی از ۱۰۰ کشور جهان هم بودند.
خصم زبون ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ در اقدامی تروریستی، حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند و جسم پاک او را از ایران و جهان اسلام گرفت، اما روح و راه او بیش از هر زمان دیگری زنده است و فکر او همه راه‌ها را به روی دشمنان بسته و بلکه آن‌ها را به بن بست کشانده است.

سخنران ویژه دیروز مصلای تهران سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور بود، اما پیش از او ابو فدک المحمداوی، جانشین حشدالشعبی درباره مجاهدت‌های حاج قاسم در محور مقاومت سخن گفت و زینب سلیمانی فرزند شهید هم در سخنانی کوتاهی در توصیه به همه و خصوصاً مسئولان گفت: «امروز باید همه مسئولان راه سردار سلیمانی را پیش بگیرند و گره‌های مردم را با فداکاری باز کنند.»

سید ابراهیم رئیسی در اجتماع بزرگ مردمی پاسداشت سومین سالگرد سردار دل‌ها در مصلای امام خمینی (ره) تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بزرگوار و قهرمان مبارزه با تروریسم و استکبار جهانی از همه ملت بزرگ قهرمان ایران به ویژه جوانان برای گرامیداشت یاد و خاطره قهرمان ملی تشکر کرد.

رئیسی با بیان اینکه وجود انسان‌های تحول‌خواه و عدالت‌خواه مایه بقا و میدانداری این میدان است، افزود: ما از سویی بسیار مصیبت زده هستیم، زیرا یک سردار سرافزار را از دست دادیم، اما از طرفی بسیار مفتخر و سربلندیم که شهید سلیمانی شخصیتی بود که نه فقط به ملت ایران بلکه به ملت‌های مسلمان در جهان فکر می‌کرد. پیام حضور در گرامیداشت حاج قاسم به همه آزادمردان و زنان آزاده این است که باید با ایستادگی و مقاومت مقابل استکبار و ظلم و ستم راه را بر ستمگران و مستکبران سد کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه به تحول و نگاه تحول‌گرایانه اشاره کرد و گفت: نخستین گام درباره شهید سلیمانی تحول فردی و شخصی بود؛ او خودسازی کرد تا بتواند جامعه‌سازی کند؛ بدون خودسازی امکان جامعه‌سازی وجود ندارد و شهید سلیمانی خودسازی کرد تا بتواند جامعه‌سازی کند.

۵۳۰ هزارمیلیاردتومان یارانه به مردم

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زیر تیغ تغییر اقلیم» نوشت: اگر درباره «تغییر اقلیم» که در این سال‌ها مدام از آن می‌شنویم، کمی مطالعه کنیم و از اثراتش بر حال و آینده زمین و هوا آگاه شویم، بی‌شک «ترس» تمام وجودمان را فرامی‌گیرد؛ ترس از شرایط زیست محیطی متأثر از تغییر اقلیم و گرم شدن زمین، که قطعاً امکان «زندگی و زیست» را خواهد ربود.

تغییر اقلیم (Climate change) یا تغییرات آب و هوایی، به تغییر در توزیع آماری الگوهای اقلیمی یا آب و هوایی گفته می‌شود؛ تغییراتی که برای یک دوره طولانی‌مدت دوام می‌آورند. بیش از ۹۰ درصد دانشمندان تغییر اقلیم، معتقدند علت اصلی تغییرات آب و هوا یا تغییر اقلیم در جهان فعالیت‌های انسانی و صنعتی است.

بی‌بی‌سی در گزارشی در این باره چنین می‌نویسد: «طبق گزارش‌های بین‌المللی اکنون جهان حدود ۲/۱ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از قرن نوزدهم است و مقدار دی‌اکسید کربن در جو ۵۰ درصد افزایش یافته است.»

شدت حجم فعالیت صنایع، نیروگاه‌ها و توسعه شهرها و به دنبال آن نشانه‌های جدی از گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی، کشورهای جهان را برای نخستین نوبت در سال ۲۰۱۵ با هدف مشترک کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در پاریس گردهم آورد که توافق کنند با کاهش حجم انتشار گازهای گلخانه‌ای، از گرمایش زمین جلوگیری کنند.

پس از آن، این نشست‌های بین‌المللی همچنان ادامه داشته است که آخرین آن آبان‌ماه در شرم‌الشیخ مصر برگزار و تعهدات و تازه‌ترین گزارش‌های زیست محیطی جهان بررسی شد. اگرچه برخی قدرت‌ها، خود منشأ بیشترین آلودگی‌های زیست محیطی جهان هستند و به توافقات بین‌المللی متعهد نیستند، اما امروز اغلب کشورها و مجامع به این نتیجه رسیده‌اند که جهان با روند فعلی در آینده نه‌چندان دور دیگر جایی برای زیست نخواهد داشت.

تغییر اقلیم به واسطه گرم شدن زمین و از میان رفتن تعادل آب و هوایی، به طور مستقیم تأثیرات مخرب بر محیط زیست و زندگی می‌گذارد. محمد درویش فعال مطرح محیط زیست، ذوب شدن آبشار یخی دماوند را که بهار امسال اتفاق افتاد، یکی از صدمات تغییر اقلیم در کشور می‌داند.

رسانه‌های بین‌المللی هر روز رویدادهای متنوع و فراوانی را درباره آثار تغییر اقلیم در نقاط مختلف جهان گزارش می‌کنند. به این تیترهای رسانه‌های ایران و جهان توجه کنید: کاهش ۷۰ درصدی جمعیت حیات وحش جهان در ۵۰ سال گذشته تلاش برای نجات صدها نهنگ به ساحل نشسته در تاسمانی «پری دریایی چینی» منقرض شد پنجمین تلاش رهبران جهان برای امضای معاهده اقیانوس‌ها گل آلود شدن چشمه کوهرنگ و بی آبی مردم شهرکرد چرا دانشمندان گونه‌های در معرض خطر را منجمد می‌کنند؟

تنها یک پنجم از دریاچه ارومیه باقی مانده است ماشین‌آلات سنگین کشاورزی آسیب زیادی به خاک می‌رسانند سازمان ملل: طمع سیری‌ناپذیر ما در حال تقلیل کیفیت زمین در اطراف جهان است تغییر اقلیم و زراعت از دلایل اصلی افت جمعیت حشرات هستند دیواره بزرگ مرجانی استرالیا باز با رنگ‌باختگی ویرانگر روبه‌رو شد و باران‌ها و سیل‌های ویرانگر، بالا آمدن آب دریاها در پی ذوب شدن یخ‌های قطبی و غیره نمونه‌های متعددی از آثار تغییر اقلیم و گرم شدن زمین هستند که با یک جست‌وجوی ساده می‌توانیم گزارش‌های متعددی از آن را در رسانه‌های معتبر جهان بیابیم و مطالعه کنیم.

اما شرایط ما و تغییر اقلیم در کشورمان چگونه است؟ واقعیت این است که برای آگاهی از وضعیت محیط زیست و اقداماتی که می‌توان برای کاهش تاثیرپذیری از آسیب‌های تغییر اقلیم انجام داد، شاید لازم نباشد در اسناد و گزارش‌ها و مصوبه‌ها جست‌وجو کرد؛ همین که این روزها مردم بخشی از کلان‌شهرها امکان تنفس سالم ندارند، یعنی ما درباره اقدامات سبز و بازدارنده از آلودگی آب و هوا نمره قبولی نداریم که احتمالاً این نمره در حد «صفر» باشد.

۵۳۰ هزارمیلیاردتومان یارانه به مردم

کد خبر 631268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.